Στην αντιμετώπιση των κρίσεων όπως η γέφυρα στην Αθηνών-Κορίνθου, την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού της Αττικής και την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου με τίτλο: «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο» με συντονιστή το δημοσιογράφο και ιδρυτή του ypodomes.com Νίκο Καραγιάννη.
Για την άμεση απόκριση στην κρίση στην Αθηνών - Κορίνθου, ο Νίκος Ταχιάος ανέφερε ότι ήταν κομβικός ο ρόλος και η νοοτροπία των μηχανικών, αλλά και η ετοιμότητα των κατασκευαστικών εταιρειών. Τόνισε ότι πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία για ελληνικά δεδομένα, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για μία κατεδάφιση.
Για το ρόλο των μηχανικών ανέφερε ότι αυτοί είναι απαραίτητοι και πλέον δυσεύρετοι ενώ κάποτε δεν υπήρχαν δουλειές. Πλέον είναι απαραίτητο επίσης να υπάρχουν μελετητές και τεχνικοί παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εταιρείες που εκτελούν καλά τον ρόλο τους, αλλά δεν επαρκούν για να καλυφθεί το μεγάλο πρόγραμμα έργων.
Σχετικά με τις νέες προκλήσεις ανέφερε ότι η κλιματική κρίση δημιουργεί νέες ανάγκες καθώς στο προσκήνιο έρχονται έργα αποκατάστασης και αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις. Εν τούτοις τόνισε ότι η χώρα μας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική στα δημοσιονομικά της καθώς βγήκε από μία κρίση και πρέπει να εξετάσει πού θα κατευθύνει τους ευρωπαϊκούς και τους εθνικούς πόρους. Πρόσθεσε, δε, ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει προβλήματα με απόλυτη σοβαρότητα και «δεν παρασυρόμαστε από το λαϊκισμό».
Σχετικά με τις περιοχές που θα δοθεί προτεραιότητα εκτός από τη Θεσσαλία συγκαταλέγεται και η Κρήτη, καθώς κατά τον Υφυπουργό Υποδομών παράγει μεγάλο μέρος του ΑΕΠ και για αυτό τον λόγο «τρέχει» ο ΒΟΑΚ και τα φράγματα. Για τη Θεσσαλία ανέφερε ότι δρομολογούνται οδικά έργα αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία αφορούν την αποκατάσταση δρόμων που έχουν κατασκευαστεί από τη δεκαετία του 1950.
Ο υφυπουργός Υποδομών έκανε ιδιαίτερη μνεία για το δύσκολο κυκλοφοριακό της Αττικής προσθέτοντας ότι θα γίνουν οδικές παρεμβάσεις. Αυτές περιλαμβάνουν την τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού και τη σύνδεση Ελευσίνα-Οινόη, οι οποίες έχουν κατατεθεί μέσω των Προτύπων Προτάσεων, σημειώνοντας ότι για την τελευταία το Υπουργείο θα επιθυμούσε να συνοδεύεται και από σιδηροδρομική σύνδεση με το Θριάσιο. Πρόσθεσε, ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει ένα νέο νομοσχέδιο για το πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων μέσω του οποίου θα αλλάξει η επιτροπή αξιολόγησης.
Σχετικά με την παραχώρηση της Αττικής Οδού, αναμένεται στις αρχές Οκτωβρίου η επιστροφή του οδικού άξονα στο Δημόσιο. Ωστόσο η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο θα είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί χρονικά και εξετάζονται σενάρια για το μεταβατικό στάδιο. Πρόσθεσε ότι δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Όσον αφορά τα έργα Μετρό τόνισε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στα τέλη του Νοεμβρίου και θα ακολουθήσει εντός του 2025 η επέκταση προς Καλαμαριά και θα αρχίσει να εξετάζεται η βορειοδυτική επέκταση αλλά χρειάζεται να γίνουν μελέτες. Για τη Γραμμή 4 τόνισε ότι θα γίνει ο σταθμός Ευαγγελισμός και δεν επιδιώκονται συγκρούσεις.
Απαραίτητες οι επενδύσεις και ο σχεδιασμός για τη προστασία του περιβάλλοντος
Για τις επενδύσεις με στόχο την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών και τη προστασία του περιβάλλοντος μίλησαν οι συμμετέχοντες σε ειδικό πάνελ με συντονιστή το δημοσιογράφο του ΑΠΕ - ΜΠΕ Ηλία Παλιαλέξη. Ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ, Ιωάννης Παπαδόπουλος, μιλώντας για την εταιρεία ανέφερε ότι έχει μετασχηματιστεί σε ενεργειακή και χρησιμοποιεί πιο καθαρές τεχνολογίες με επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ σε ΑΠΕ, καθώς και το FSRU και την Αλεξανδρούπολη. Επίσης, η ΔΕΠΑ πειραματίζεται και σε νέες τεχνολογίες και την ενσωμάτωση βιώσιμων καυσίμων όπως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο. Τόνισε ότι από το 2019 υπάρχει μία σημαντική αύξηση στις επενδύσεις σε ΑΠΕ που ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ στηριζόμενες μεταξύ άλλων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, ενώ στα επόμενα πέντε χρόνια θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. ευρώ
Η διευθύντρια Κέντρου Κλιματικής Αλλαγής και Βιωσιμότητας Τράπεζα της Ελλάδος, Θεοδώρα Αντωνακάκη, επισήμανε ότι υπάρχει μία στροφή της τράπεζας όσον αφορά την έρευνα σε θέματα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή μέσω και της συνδρομής στο έργο Life Adapt, ενώ θα υπάρξει επικαιροποίηση της νέας στρατηγικής από το 2026. Για τις κεντρικές τράπεζες τόνισε ότι έχουν αναλάβει ρόλο μαζί με το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Πρόσθεσε ότι δεν χρειάζονται περισσότερα πράσινα έργα, αλλά τα έργα που κάνουμε να είναι πιο πράσινα. Έθεσε επίσης ως ζήτημα την ιδιωτική ασφάλιση για τις φυσικές καταστροφές, όπου υπάρχει μεγάλο κενό.
Ο γενικός διευθυντής Ύδρευσης ΕΥΔΑΠ, Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι η ΕΥΔΑΠ υδροδοτεί το 40% της Ελλάδας, αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα λειψυδρίας, ενώ η κλιματική αλλαγή την επηρεάζει και τις υποδομές. Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τη ξηρασία, καθώς διανύουμε τη δεύτερη κακή υδρολογικά χρονιά με σημαντική μείωση των αποθεμάτων και αύξηση της κατανάλωσης. Παρατήρησε, δε, ότι υπάρχει σπατάλη και υπερβολή στην κατανάλωση πόρων, ενώ πρόσθεσε ότι θα δυσκολευτούμε πολύ αν ακολουθήσει ένας παρόμοιος χειμώνας. Ωστόσο, σχολίασε ότι υπάρχουν σχέδια και τα πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και θα χρειαστούν πολλαπλάσια αντλιοστάσια και να ανοίξουν παλιές γεωτρήσεις. Επιπλέον θα ξεκινήσει μία καμπάνια προς τον κόσμο για την ανάγκη της εξοικονόμησης πόρων. Όμως και νέα έργα όπως το Ελληνικό θα οδηγήσουν σε νέες επενδύσεις για την υδροδότηση, ενώ νέα πρόκληση αποτελεί και ο αγωγός Σαλαμίνας-Αίγινας.
Ο καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος, Κωνσταντίνος Καρτάλης έκανε λόγο για μία κλιματική κρίση που βαθαίνει και επιταχύνεται καθώς από το 2015 τριπλασιάζεται ο βαθμός αύξησης της θερμοκρασίας. Για την Ευρωπαϊκή Ένωση ανέφερε ότι πρέπει να αποκτήσει ενεργειακή αυτονομία και για αυτό το λόγο αλλάζει ο τρόπος του σχεδιασμού για το μέλλον και γίνεται πιο μακροπρόθεσμος. Όσον αφορά την Αθήνα πρόσθεσε ότι υπάρχουν πάρα πολλές μελέτες για τη κλιματική προστασία αλλά το βασικότερο είναι να μην υπάρχουν ψηλά κτίρια για δροσισμό και αερισμό.
Ο κάτοχος έδρας UNESCO για την πράσινη καινοτομία και τη κυκλική οικονομία στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Αραβώσης, ανέφερε ότι η κλιματική κρίση είναι εδώ με τις μεγάλες πυρκαγιές και τις πλημμύρες με τεράστιους όγκους. Τα δεδομένα έχουν πλέον αλλάξει και χρειάζεται να υπάρξει προσαρμογή και ο κόσμος πρέπει να μάθει να ζει με αυτά τα φαινόμενα. Οι αλλαγές αυτές δημιουργούν την ανάγκη για νέες υποδομές με στόχο την πρόληψη αλλά χρειάζεται να υπάρχουν οι κατάλληλες μελέτες. Σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας έφερε ως παράδειγμα τα έξυπνα δάση ώστε να αντιμετωπιστούν οι πυρκαγιές εν τη γενέσει τους. να υπάρχουν υποδομές για να έχουμε πρόληψη στηριζόμενοι πάντοτε στις μελέτες. Πρόσθεσε ότι για την προστασία των δασών είναι απαραίτητοι οι καθαρισμοί τόσο από τους Δήμους όσο και από τους ιδιώτες. Κατέληξε αναφέροντας ότι πρέπει να γίνουν αντιπλημμυρικά έργα και είναι απαραίτητο να υπάρξει η συνεργασία των φορέων για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!