Λίγους μήνες πριν ξεκινήσει και επίσημα η αντιπυρική περίοδος και οι διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων Chinook της Αεροπορίας Στρατού είναι πάρα πολύ περιορισμένες.
Κι ενώ θα πει κάποιος ότι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα δεν είναι πυροσβεστικά, ωστόσο όλοι γνωρίζουν ότι καλύπτουν κάθε χρόνο πολύ σημαντικό κομμάτι στην πυρόσβεση και κυριότερα καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων σε μεταφορές υλικού και προσωπικού.
Αιτία σύμφωνα με πληροφορίες η σύμβαση για την εν Συνεχεία Υποστήριξη - Follow On Support (FOS) των ελικοπτέρων η οποία όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές βρίσκεται ακόμα στα γραφεία του ΥΠΕΘΑ και δεν έχει σταλεί ούτε στο ΚΥΣΕΑ για να λάβει την τελική έγκριση. Μάλιστα, για τέτοιου είδους αναγκαίες συμβάσεις που επείγουν η έγκριση γίνεται και δια περιφοράς και δεν χρειάζεται να περιμένουν την τακτική συνεδρίαση.
Το ιστορικό
Τα συγκεκριμένα 10 ελικόπτερα Chinook της Αεροπορίας Στρατού αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα τη διετία 2016-2017 με μηδενικές ώρες πτήσης από τις ΗΠΑ για να καλύψουν τις ανάγκες των ΕΔ.
Το καλοκαίρι του 2021 όμως στις μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές έγινε γνωστό στο πανελλήνιο ότι πλέον υπάρχει χαμηλή διαθεσιμότητα καθώς τα περισσότερα είχαν συμπληρώσει τις 200 ώρες πτήσεις και ήταν απαραίτητη η συντήρηση τους. Έτσι δεν μπορούσαν να συμβάλουν ιδιαίτερα στη κατάσβεση των πυρκαγιών ενώ ο Διοικητής της Αεροπορίας Στρατού έφτασε στο σημείο να υποβάλει παραίτηση όταν έγινε προσπάθεια να του επιρρίψουν ευθύνες της μικρής συμβολής.
Οι διαδικασίες αμέσως μετά έτρεξαν με σύναψη διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ για τη συντήρηση των ελικοπτέρων. Η σύμβαση θα είχε διάρκεια πέντε ετών, με έναρξη από το 2022 και το συνολικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.
►Διαβάστε επίσης: Εξοπλιστικά: «Ζεσταίνουν μηχανές» τα F35 - Ποιες αποφάσεις κλειδώνουν με το βλέμμα στις εκλογές
Η LOR και η LOA
Η τυποποιημένη διαδικασία προέβλεπε την αποστολή στις ΗΠΑ της σχετικής επιστολής αιτήματος τη γνωστή LοR (Letter of Request) ώστε να απαντήσουν με επιστολή προσφοράς και αποδοχής LοA ( Letter of Offer and Acceptance) για την προμήθεια εν συνεχεία τεχνικής υποστήριξης (FOS: Follow-On Support) των ελικοπτέρων.
Το συγκεκριμένο εξοπλιστικό όπως και όλα τα άλλα να σημειωθεί ότι περνάει και εγκρίνεται πρώτα από την ειδική διαρκή επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων, κάτι που έγινε τον Ιούλιο του 2021.
Μάλιστα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2021 απαντώντας σε σχετική ερώτηση απάντησε ότι «έχει ενεργοποιηθεί πρόγραμμα «Εν Συνεχεία Υποστήριξης - Follow On Support (FOS)» συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ και έχει σταλεί αίτημα προς τις αρμόδιες αμερικανικές Αρχές για τη σύνταξη διακρατικής συμφωνίας (LΟΑ) που θα πληροί τις απαιτήσεις της ελληνικής πλευράς».
Αλήθεια αν συμβεί κάτι στα εναπομείναντα σε διαθεσιμότητα ελικόπτερα θα ψάχνουμε εκ νέου τι γίνεται με τις συμβάσεις;
►Διαβάστε επίσης: Αγριεύει η «ναυμαχία» για τις κορβέτες - Η κόντρα Ιταλών και Γάλλων και ο παράγοντας εκλογές
Η ιστορία με τα Μ1117 Guardian
Μια ανάλογη περίπτωση διαφορετική φύσεως βέβαια αποτελεί αυτή των 1.200 Τροχοφόρων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Αναγνωρίσεως M1117 Guardian που μας παραχώρησε δωρεάν ο αμερικάνικος στρατός.
Τουλάχιστον 600 τεθωρακισμένα έχουμε παραλάβει και έχουν σταλθεί σε νησιά του Αιγαίου και στον Έβρο για την ενίσχυσή τους.
Μάλιστα η αποστολή τους ειδικά στα νησιά χρησιμοποιήθηκε και ως επιχείρημα όταν τα άδειασαν από τα BMP προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία.
Όπως και στα ελικόπτερα έτσι κι εδώ ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με LOR και LOA με τη διαφορά ότι η εδώ τελική σύμβαση δεν περιλάμβανε τον απαραίτητο οπλισμό και την συντήρηση.
Για το λόγο αυτό στη συγκεκριμένη σύμβαση απαιτούνταν και έχει σταλεί στην αμερικάνικη πλευρά μια Amendment δηλαδή τροποποίηση της σύμβασης για την απόκτηση οπλισμού αλλά και το Follow On Support (FOS) με κόστος 100 εκατ. ευρώ. Η αποδοχή σύμφωνα με πληροφορίες στάλθηκε αλλά και αυτή η σύμβαση παραμένει στα γραφεία του ΥΠΕΘΑ αναμένοντας άραγε τι;
Το θέμα είναι ότι τα περίπου 600 τεθωρακισμένα που έχουμε παραλάβει μέχρι σήμερα εντελώς δωρεάν παραμένουν «γυμνά» από τον προβλεπόμενο βαρύ οπλισμό και προφανώς θα παραμείνουν και ασυντήρητα αν δεν προχωρήσει.
Πάντως παράγοντες του ΥΠΕΘΑ διευκρίνισαν στην «Η» ότι και οι δυο συμβάσεις είναι ακόμα ...«προς υλοποίηση».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!