Η χθεσινή τηλεδιάσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξη Τσίπρα, με τους πρυτάνεις των ΑΕΙ και η αντίδραση της κυβέρνησης δια του υπουργείου Παιδείας ανοίγουν, ουσιαστικά, το χορό των αντιπαραθέσεων με επίκεντρο την Παιδεία και τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη σε αυτήν.
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης έδειξε ποια είναι τα κεντρικά σημεία αντίθεσης του ΣΥΡΙΖΑ στην πολιτική της κυβέρνησης, αφού μίλησε για «υποβάθμιση αντί για αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων», καταγγέλλοντας «προκλητική πριμοδότηση των ιδιωτικών κολεγίων».
Ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε πως «την ώρα που τα δημόσια πανεπιστήμια στην χώρα μας χρειάζονται ενίσχυση και έμπρακτη στήριξη τόσο σε προσωπικό όσο και σε υλικοτεχνικές υποδομές, η κυβέρνηση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί υπαρκτά αλλά ευτυχώς όχι γενικευμένα στο σύνολο των πανεπιστημίων φαινόμενα, ώστε να παρουσιάσει τα Δημόσια ΑΕΙ ως κέντρα ανομίας και παραβατικότητας», ενώ αναγνώρισε περιστατικά παραβατικότητας. Μάλιστα υποστήριξε ότι «πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε… ο κατ’ εξοχήν χώρος δημοκρατίας, ιδεών και μόρφωσης, δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι χώρος βανδαλισμών, βίαιων πράξεων, και παραβατικότητας», προσθέτοντας, όμως, ότι ««τα πανεπιστήμια, δεν μπορεί να είναι και δεν θα γίνουν, πεδία βολής της κυβερνητικής προπαγάνδας και συκοφάντησης. Πεδία καταστολής και αστυνομοκρατίας. Πεδία πειραματισμών εις βάρος της δημόσιας Παιδείας, που ανοίγουν το δρόμο στην κερδοσκοπία και στην Παιδεία για τους λίγους».
Η απάντηση της κυβέρνησης ήλθε με… 14 ερωτήματα στον Τσίπρα
Το υπουργείο Παιδείας, σε συνεννόηση με το Μέγαρο Μαξίμου, περίμενε το τέλος της συνάντησης Τσίπρα-πρυτάνεων και τις δηλώσεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για να δημοσιοποιήσει 14 ερωτήσεις προς τον κ. Τσίπρα, που ξεδιπλώνουν όλο το τοπίο της μετωπικής σύγκρουσης Νέας Δημοκρατίας- ΣΥΡΙΖΑ για την Ανώτατη Παιδεία: «Ρητορικά τα ερωτήματα, ασφαλώς, καθώς δεν περιμένουμε δυστυχώς καμία εύλογη απάντηση», πρόσθεσε τη κυβέρνηση.
Τα ερωτήματα προς τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα είναι τα εξής:
- Εξακολουθεί να πιστεύει ότι πρέπει να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας υποψήφιοι με βαθμολογία 1 ή 2 στα 20 στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως συνέβαινε στη βάση ρυθμίσεων που η κυβέρνησή του είχε νομοθετήσει;
- Αν ναι, πώς ακριβώς εξυπηρετείται α) ο ίδιος ο εισαχθείς φοιτητής και ποιες οι προοπτικές αποφοίτησής του και μετέπειτα επαγγελματικής του αποκατάστασης, β) οι συμφοιτητές του που αγωνίστηκαν για να εισαχθούν με υψηλότερες επιδόσεις στο εν λόγω ΑΕΙ και το επίπεδο σπουδών, γ) ο Έλληνας φορολογούμενος;
- Συμφωνεί να εισάγεται υποψήφιος στη 200η επιλογή του, να μην αποφοιτά ποτέ και να παίρνει τη θέση κάποιου άλλου παρεμφερούς επίδοσης που έχει επιλέξει το τμήμα αυτό σε υψηλή επιλογή;
- Εξακολουθεί να πιστεύει ότι πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να είναι όσο πιο συγκεντρωτικό γίνεται, οι εξουσίες στον υπουργό αυξανόμενες και οι αρμοδιότητες των ΑΕΙ μειούμενες; Διαφωνεί με την εκχώρηση αρμοδιοτήτων στα Πανεπιστήμια, που γίνεται για πρώτη φορά σε θέματα όπως ο καθορισμός των βάσεων εισαγωγής και των συντελεστών βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων;
- Πώς σχολιάζει το γεγονός ότι, ενδεικτικά το 2018, η Ελλάδα ήταν τελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο ποσοστό των αποφοίτων κατ' έτος, με μόλις 9% αποφοίτους κατ' έτος, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 24%;
- Συμφωνεί με το να τεθεί ένα χρονικό όριο στη φοίτηση ή επιμένει ψηφοθηρικά στους «αιώνιους φοιτητές», εμπαίζοντας πρωτίστως τους ίδιους;
- Συμφωνεί με την ελεγχόμενη είσοδο, που εφαρμόζεται με επιτυχία σε τόσα πανεπιστήμια διεθνώς;
- Εξακολουθεί να πιστεύει το «δόγμα Γαβρόγλου», σύμφωνα με το οποίο το «ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα» θα δώσει τη λύση στα περιστατικά βίας και ανομίας στα Πανεπιστήμια;
- Γνωρίζει και παραπληροφορεί ή αγνοεί ότι τα μέλη της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων δεν θα είναι οπλισμένα;
- Γνωρίζει και παραπληροφορεί ή αγνοεί ότι αποδόθηκαν στα ΑΕΙ μόλις πριν από μερικούς μήνες περισσότερες από 550 θέσεις μελών ΔΕΠ;
- Συμφωνεί να υπάρχει η εναλλακτική της επαγγελματικής κατάρτισης για τους νέους μας ή όχι;
- Γνωρίζει ότι περίπου ένας στους τέσσερις καταρτιζομένους στα ΔΙΕΚ είναι απόφοιτος ΑΕΙ, που επιλέγει την επαγγελματική κατάρτιση προκειμένου να βρει διέξοδο από την ανεργία;
- Πώς ακριβώς ενισχύεται η ιδιωτική εκπαίδευση έναντι της δημόσιας, όταν αναβαθμίζεται το ακαδημαϊκό περιβάλλον των δημόσιων ΑΕΙ και επιχειρείται η εξυγίανσή του από νοσηρά φαινόμενα; Όταν προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού για εισαγωγή σε δημόσια ΙΕΚ;
- Εν τέλει, ποιον ακριβώς εξυπηρετεί η απαξίωση του δημόσιου πανεπιστημίου που ο ίδιος φαίνεται να επιδιώκει, με τη μη θεσμοθέτηση ακαδημαϊκών κριτηρίων εισαγωγής, με την διαιώνιση φαινομένων βίας και ανομίας, ανάμεσα σε άλλα.