Τις μέρες που οι πρώτοι αδειούχοι του Ιουλίου ξεκινούν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, οι δε υπόλοιποι προς το παρόν αξιοποιούν τα Σαββατοκύριακα για λίγο ήλιο και θάλασσα, οι περισσότερες ομάδες εργασίας στο Μέγαρο Μαξίμου εργάζονται με ορίζοντα το φθινόπωρο.
Στα δύο τελευταία υπουργικά συμβούλιο πριν το καλοκαίρι, οι υπουργοί που έχουν έτοιμα νομοσχέδια έκαναν τις εισηγήσεις τους στους συναδέλφους τους. Ουσιαστικά, δηλαδή, το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης έως τις αρχές Σεπτεμβρίου έχει αποφασιστεί και εγκριθεί, βρίσκεται δε στο στάδιο της υλοποίησης με την κατάθεση των αντίστοιχων νομοσχεδίων στο Κοινοβούλιο.
Το μόνο πεδίο πολιτικής που βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη και θα παραμείνει έως και το φθινόπωρο (τουλάχιστον…) είναι η εποπτεία για την πορεία της πανδημίας, με ό,τι αυτό σημαίνει: Εξέλιξη της επικίνδυνης μετάλλαξης «Δ», πορεία της εμβολιαστικής προσπάθειας, τυχόν προσθαφαίρεση μέτρων υπέρ των εμβολιασμένων κ.λπ.
Αυλαία για την δεύτερη 2ετία στη ΔΕΘ
Πέραν αυτών, η κυβέρνηση ετοιμάζεται για τη δεύτερη διετία της θητείας της, με έναρξη αυτής της περιόδου τα εγκαίνια της φετινής ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου. Εκεί ο πρωθυπουργός αναμένεται να περιγράψει τις κεντρικές παρεμβάσεις των υπουργών του για το υπόλοιπο της κυβερνητικής θητείας έως τις εκλογές και να δώσει το σύνθημα για «αλλαγές παντού». Ήδη έχει δοθεί εντολή στα αρμόδια στελέχη του πρωθυπουργικού επιτελείου να ετοιμαστεί ο κεντρικός κορμός της ομιλίας στη ΔΕΘ πριν την ολιγοήμερη καλοκαιρινή ανάπαυλα του Αυγούστου.
«Η ως τώρα πορεία της κυβέρνησης προϊδεάζει και για το υπόλοιπο της θητείας της» λέει στην «Η» υψηλόβαθμο στέλεχος του Μεγάρου Μαξίμου: «Μεταρρυθμίσεις χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος, με μόνο γνώμονα τι είναι συμφέρον για τους πολίτες και κυρίως τη νέα γενιά της χώρας μας».
Στο επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη, η αισιοδοξία για την έκβαση της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης, όποτε κι αν γίνουν οι εκλογές, είναι διάχυτη.
Πέραν των γενικών πολιτικών εκτιμήσεων (αδυναμία αντιπολίτευσης να αξιοποιήσει τις όποιες κυβερνητικές αρρυθμίες, αδυναμία να αρθρώσει σαφή και ξεκάθαρο πολιτικό λόγο με το βλέμμα στο μέλλον, υιοθέτηση εκ μέρους της εντελώς ξεπερασμένων και μερικές φορές περιθωριακών πρωτοβουλιών κλπ) στην κυβέρνηση πιστεύουν ότι στην πρώτη διετία, παρά το τεράστιο πρόβλημα της πανδημίας και την παρατεταμένη κρίση στα ελληνοτουρκικά, υπάρχει μεταρρυθμιστική αποτίμηση που βοηθάει πολύ στην εκστρατεία επανεκλογής.
Στον πολιτικό σχεδιασμό, οι ως τώρα κυβερνητικές παρεμβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Εκείνες που έχουν άμεσο εκλογικό όφελος, εκείνες που έχουν έμμεσο αλλά ορατό εκλογικό όφελος και εκείνες που έχουν μόνο τεκμαιρόμενο εκλογικό όφελος.
Οι τρεις μεγάλες παρεμβάσεις
Αναλυτικότερα, οι τρεις μεγάλες παρεμβάσεις που έχουν άμεσο εκλογικό όφελος είναι
- Η ψηφιοποίηση του κράτους: Ο πολίτης όλων των ηλικιακών ομάδων βλέπει στην καθημερινότητά του τις τεράστιες αλλαγές στη σχέση του με το ελληνικό δημόσιο. Πρόκειται για μείζονα αλλαγή στη ζωή του, και μάλιστα για αλλαγή σε πολλά στάδια -καθώς κάθε φορά μια ακόμα υπηρεσία του δημοσίου γίνεται ψηφιακή, δηλαδή ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί μέσα από τον υπολογιστή του, χωρίς ατέλειωτες ουρές στις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς φυσική επαφή με υπαλλήλους, χωρίς ταλαιπωρία. Ήδη στις μετρήσεις των διαθέσεων της κοινής γνώμης, αυτή η κυβερνητική δραστηριότητα αντιμετωπίζεται με τον πιο θετικό τρόπο από τους πολίτες.
- Η αποτελεσματικότητα στους εμβολιασμούς: Καθώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να τραβήξει μια διαχωριστική γραμμή με τις προκάτοχές της, ώστε να μην ταυτίζεται με τη σκληρή δεκαετία των μνημονίων, είναι σαφές στα μάτια του πολίτη ότι η ταχύτητα και η ακρίβεια που χαρακτηρίζουν το εμβολιαστικό κίνημα αποτελεί πράγματι διαχωριστική γραμμή με τις επιδόσεις του δημοσίου παλαιότερα. Τα θετικά σχόλια χιλιάδων πολιτών κάθε πολιτικής απόχρωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το πόσο γρήγορα και οργανωμένα έγιναν όλα από την ώρα που πήγαν στο εμβολιαστικό κέντρο μέχρις ότου έφυγαν, αποδεικνύει το λόγο για τον οποίο η κυβέρνηση θεωρεί ότι αυτή η δράση της προσθέτει αξιοπιστία στη λειτουργία της.
- Η στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας στη διάρκεια της πανδημίας: Παρά τις επιμέρους διαμαρτυρίες ή τις διεκδικήσεις για μεγαλύτερη στήριξη, η αποτίμηση της περιόδου του εγκλεισμού και της παύσης λειτουργίας μεγάλου μέρους της οικονομίας δεν συνοδεύτηκε με κατάρρευση επιχειρήσεων και νοικοκυριών. Αντίθετα, ούτε η ανεργία εκτοξεύτηκε αλλά ούτε και μαζικά λουκέτα καταγράφηκαν. Κοινωνία και οικονομία έμειναν όρθιες κι αυτό το Μέγαρο Μαξίμου θεωρεί πως ο πολίτης το πιστώνει στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Οι ενέργειες με έμμεσο όφελος
Υπάρχουν επίσης μια σειρά κυβερνητικών ενεργειών με έμμεσο αλλά ορατό εκλογικό όφελος για την κυβέρνηση. Εδώ περιλαμβάνονται:
- Η επιτυχής διαχείριση της πολύμηνης κρίσης με την Τουρκία: Μπορεί να μη βελτίωσε ευθέως τη ζωήτων πολιτών, ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση διαχειρίζεται το πρόβλημα «Τουρκία», με τη μετατροπή των διμερών διαφορών σε ευρωτουρκικές, το άνοιγμα της βεντάλιας των συμμαχιών μας μέσα κι έξω από την ΕΕ, και τελικά ο εξαναγκασμός της Τουρκίας σε μια πολιτική «ήρεμων νερών» επίσης θεωρείται πως προσθέτει στα «συν» της Νέας Δημοκρατίας την ώρα της κάλπης.
- Η ευρωπαϊκή πολιτική του Μητσοτάκη: Αρχικά ήταν η διαχείριση της κρίσης στον Έβρο, όταν ο πρωθυπουργός πέτυχε να έλθουν με ελικόπτερο πάνω από τα ελληνοτουρκικά σύνορα όλη η πολιτική ηγεσία της Ευρώπης (Σαρλ Μισέλ, Ούρσουλα φον ντε Λάιεν, Ζοζέπ Μπορέλ). Μετά, ήταν η πρόταση για κοινή αγορά εμβολίων από όλη την Ευρώπη, ώστε να μην αδικηθούν οι λεγόμενες μικρές χώρες, ανάμεσα στις άλλες και η δική μας. Τρίτον ήταν η πρόταση το πρωθυπουργού για το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού, που τελικά υιοθετήθηκε από την Ευρώπη. Αυτές και άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες αυξάνουν στα μάτια της κοινής γνώμης το πολιτικό εκτόπισμα της σημερινής κυβέρνησης. Παρά το ότι δεν έχει άμεσο αντίκτυπο στην τσέπη του πολίτη, ωστόσο η παραγωγή θετικών για τη χώρα αποτελεσμάτων αποτελεί αναντίρρητα όπλο στην κυβερνητική φαρέτρα ενόψει εκλογών.
- Η διαχείριση του μεταναστευτικού: Τ αποτελέσματα της κυβερνητικής πολιτικής στο μεταναστευτικό είναι εμφανή: Οι ροές έχουν μειωθεί σε ποσοστό της τάξεως του 90% (σύμφωνα με την κυβέρνηση) και σε κάθε περίπτωση οι τραγικές εικόνες απελπισμένων ανθρώπων στοιβαγμένων σε βάρκες που ανατρέπονται μέσα στη θάλασσα έχει μειωθεί έως εξαφανίσεως. Κι αυτό είναι ένας τομέας στον οποίο ο πολίτης βλέπει αποτελέσματα, αν και δεν επηρεάζουν άμεσα τη δική του οικονομική κατάσταση.
Η τρίτη κατηγορία παρεμβάσεων
Η τρίτη, τέλος, κατηγορία είναι οι παρεμβάσεις που δείχνουν ότι η χώρα κινείται προς τα εμπρός, αλλά ακόμα δεν υπάρχουν απτά αποτελέσματα. Τέτοια είναι η έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό, η επέκταση της γραμμής 2 του μετρό και οι εξελίξεις για τη γραμμή 4, το μετρό της Θεσσαλονίκης, οι μεγάλοι οδικοί άξονες (Ε-65, ΒΟΑΚ, Πατρών- Πύργου), αλλά και ολόκληρο το Σχέδιο Ανάκαμψης κι Ανθεκτικότητας που έχει γεννήσει πολλές ελπίδες στους πολίτες, ωστόσο ακόμα δε έχουν δει (ούτε είναι δυνατό να δουν σήμερα) απτά αποτελέσματα.
Πάνω σε αυτή την τελευταία κατηγορία θα δομήσει το μεταρρυθμιστικό της έργο για την επόμενη χρονική περίοδο έως τις προσεχείς εκλογές η κυβέρνηση. Στην ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ (πάνω στην οποία αρχίζουν να εργάζονται αυτές τις μέρες τα αρμόδια στελέχη του πρωθυπουργικού επιτελείου) θα πάρουμε μια σαφή εικόνα των προτεραιοτήτων και των σχεδιασμών του Μεγάρου Μαξίμου, που ίσως μας δώσουν και έμμεσα μηνύματα για το αν ισχύει ακόμα η πρωθυπουργική δέσμευση για εκλογές στο τέλος της τετραετίας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!