Με το βασικό ζητούμενο να είναι να αυξηθεί όχι απλά ο αριθμός των ρυθμίσεων του Εξωδικαστικού αλλά οι ρυθμίσεις αυτές να είναι βιώσιμες και τα δάνεια να μην «κοκκινίζουν» μετά από λίγο καιρό, οι βελτιώσεις στον μηχανισμό αποτελούν βασική προτεραιότητα για το υπουργείο Οικονομικών και τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers).
Η δραστική μείωση του ιδιωτικού χρέους και ειδικότερα των «κόκκινων» δανείων που παραμένουν στην οικονομία αποτελεί το μεγάλο στοίχημα το οποίο πρέπει να κερδηθεί ενισχύοντας την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
►Διαβάστε επίσης: Ιδιωτικό χρέος: «Προ των πυλών» το νομοσχέδιο για servicers, εξωδικαστικό, Φορέα Ακινήτων
Στη χθεσινή πρώτη συνάντηση μετά τις καλοκαιρινές διακοπές – θα ακολουθήσουν κι άλλες - που είχε η γενική γραμματέας χρηματοπιστωτικού τομέα και ιδιωτικού χρέους Θεώνη Αλαμπάση με τους servicers έγινε ανταλλαγή απόψεων για όλα τα κεφάλαια που νομοσχεδίου που ετοιμάζεται να προωθήσει η κυβέρνηση, δηλαδή τις βελτιώσεις στον εξωδικαστικό, τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων και φυσικά το νέο πλαίσιο υποχρεώσεων των servicers, κυρίως σε ό,τι αφορά το θέμα της πληροφόρησης – ενημέρωσης των οφειλετών.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Εξωδικαστικό, έχει μεν «ανεβάσει ταχύτητα» τους τελευταίους μήνες ωστόσο παραμένει υψηλό το ποσοστό 30%-40% των ρυθμίσεων που μετά από μερικούς μήνες δεν τηρούνται και οι οφειλές «κοκκινίζουν» και πάλι, κάνοντας ορατό τον κίνδυνο του πλειστηριασμού.
Στο πλαίσιο αυτό συζητήθηκαν οι αλλαγές που κινούνται στην κατεύθυνση μεγαλύτερων διαγραφών οφειλών, αλλά και υιοθέτησης πιο αυστηρής αντιμετώπισης σε όσους χρησιμοποιούν τον εξωδικαστικό, όχι για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους αλλά για να «κερδίσουν» χρόνο, όπως συνέβη στο παρελθόν με τον νόμο Κατσέλη, του οποίου οι εκκρεμότητες θα πρέπει να «κλείσουν» τους αμέσως επόμενους μήνες.
Νομικές συνέπειες στο τραπέζι
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των αλλαγών που συζητιούνται είναι η σύμβαση ρύθμισης να αποτελεί εκτελεστό τίτλο, δηλαδή να έχει νομικές συνέπειες (αναγκαστικά μέτρα) στην περίπτωση μη τήρησής της. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι οι οφειλέτες θα αναγκαστούν να επιδεικνύουν μεγαλύτερη συνέπεια σε ό,τι αφορά την τήρηση της οφειλής τους που συνήθως έχει «κουρευτεί». Ωστόσο, σε περίπτωση που η οικονομική θέση του οφειλέτη επιδεινωθεί, θα υπάρξουν ειδικές πρόνοιες εφόσον βέβαια ο οφειλέτης απευθυνθεί στον servicer.
Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία για τον μήνα Ιούλιο, το μέσο «κούρεμα» είναι 18% για οφειλές προς το Δημόσιο και 26% προς χρηματοδοτικούς φορείς. Το 45,7% των ρυθμίσεων προς χ.φ βάσει οφειλών έλαβε κούρεμα μεγαλύτερο του 30% και το συνολικό ποσό διαγραφής ανέρχεται σε 782,9 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, για το 43,38% των οφειλών προς το δημόσιο δεν υπήρξε «κούρεμα». Χωρίς κούρεμα ρυθμίστηκε το 33,51% των οφειλών προς χρηματοδοτικού φορείς ενώ για το 29,3% των οφειλών το ποσοστό διαγραφής ήταν μεγαλύτερο του 50%.
Προκαταβολή
Το έτερο θέμα που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων είναι η δυνατότητα ο οφειλέτης να πληρώνει μέρος της οφειλής του προκαταβολικά ώστε να λαμβάνει καλύτερη ρύθμιση, κάτι που δεν προβλέπει ο αλγόριθμος από τον οποίο προκύπτει η αυτοματοποιημένη ρύθμιση. Οι servicers εκτιμούν ότι μια προκαταβολή – έστω και μικρή – θα λειτουργήσει και ως «δέσμευση» για την τήρηση της συμφωνημένης ρύθμισης.
Μεγαλύτερο «κούρεμα»
Μια ακόμα αλλαγή που προωθείται είναι αυτή για μεγαλύτερο «κούρεμα» όταν η αξία του δανείου – οφειλής είναι μεγαλύτερη της αξίας του ακίνητου, ώστε η ρύθμιση να είναι βιώσιμη. Σημειώνεται ότι το 21% των προτεινόμενων ρυθμίσεων που απορρίφθηκαν από τους οφειλέτες αποδίδονται σε «αδυναμία εξυπηρέτησης"», σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιουλίου, ενώ οι χρηματοδοτικοί φορείς απέρριψαν τη ρύθμιση σε ποσοστό 19,73% (βάσει συνόλου οφειλών) καθώς ήταν ανεπαρκής η οικονομική δυνατότητα των ενεχομένων/αντικειμενική αδυναμία εξυπηρέτησης της αιτούμενης ρύθμισης.
Σε ό,τι αφορά την προσωποποιημένη πληροφόρηση των δανειοληπτών – οφειλετών τις αμέσως επόμενες ημέρες οι εταιρείες διαχείρισης θα τοποθετηθούν επί της προωθούμενης από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικής διάταξης. Η δημιουργία ηλεκτρονικών πλατφορμών για τον σκοπό αυτό δημιουργεί προβληματισμό κυρίως στους μικρότερους servicers καθώς το εγχείρημα έχει κόστος, σε χρήμα αλλά και σε χρόνο, το ύψος του οποίου εκτιμάται ότι θα είναι υψηλό αν και ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί όλοι οι παράμετροι.
Από την πλευρά τους οι servicers αναφέρουν ότι είναι διατεθειμένοι να συνεχίσουν επενδύσεις περιλαμβάνοντας και ηλεκτρονικές πύλες πληροφόρησης. Και σε κάθε περίπτωση καλύπτουν ήδη τις νομικές τους υποχρεώσεις με την αποστολή statements, επιστολές μεταβίβασης απαιτήσεων και μέσω των τηλεφωνικών κέντρων τα οποία υποδέχονται 1,4 εκατ. κλήσεις ετησίως και με τον δείκτη ικανοποίησης εξυπηρέτησης να είναι στο 85%, ενώ έχουν απαντήσει εγγράφως σε 300.000 αιτήματα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!