Στην τελική ευθεία μπαίνει η αυτεπάγγελτη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τραπεζικές προμήθειες, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019 με την ταυτόχρονη έφοδο ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής σε πέντε τράπεζες και τη συγκέντρωση ενός τεράστιου όγκου αρχείων και δεδομένων.
Τρία χρόνια μετά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφάσισε την κατά προτεραιότητα εξέταση και ανάθεση σε αρμόδιο εισηγητή της αυτεπάγγελτης έρευνας, μετά την ολοκλήρωση της σχετικής έρευνας από τη Γενική Διεύθυνση.
Η ανακοίνωση της Επιτροπής
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού την περασμένη Πέμπτη αποφασίστηκε η ανάθεση σε αρμόδιο εισηγητή της αυτεπάγγελτης έρευνας στην αγορά της παροχής τραπεζικών υπηρεσιών, και ειδικότερα στις επιμέρους αγορές της λιανικής και επιχειρηματικής τραπεζικής, της έκδοσης και αποδοχής καρτών, καθώς και στις αγορές διατραπεζικών συστημάτων, υπηρεσιών πληρωμών και ηλεκτρονικών συναλλαγών προκειμένου να διερευνηθεί τυχόν παράβαση των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011, ως ισχύει, καθώς και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Η κείμενη νομοθεσία απαγορεύει συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων (συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων ή εναρμονισμένες πρακτικές) που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού ενώ απαγορεύουν και την καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.
Η ανάθεση σε εισηγητή, όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, συνεπάγεται την εκκίνηση των προθεσμιών που προβλέπει ο νόμος 3959/2011 και δεν προδικάζει το περιεχόμενο της εισήγησης ή/και της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τις προηγούμενες ημέρες η Επιτροπή ζήτησε πρόσθετα στοιχεία από τις τράπεζες και ειδικότερα αναλυτικά το σύνολο των προμηθειών που χρεώνουν στη λιανική και επιχειρηματική τραπεζική, τα οποία και απέστειλαν οι τράπεζες.
Πηγές με γνώση των διαδικασιών σημείωναν ότι τα τρία χρόνια που μεσολάβησαν από την αλά FBI έφοδο των ελεγκτών μέχρι τον ορισμό εισηγητή δεν είναι πολλά, με δεδομένο ότι οι διαδικασίες είναι σύνθετες σε πρακτικό και νομικό επίπεδο ώστε να εντοπιστούν, να επεξεργαστούν και να αξιολογηθούν τα στοιχεία που θα κρίνουν την ουσία της υπόθεσης, αν δηλαδή οι τράπεζες παραβίασαν την κείμενη νομοθεσία και δημιούργησαν καρτέλ. Και σειρά διαδικασιών «έμειναν» πίσω λόγω των lockdowns και των περιοριστικών μέτρων στη διάρκεια της πανδημίας.
Τι έχει αλλάξει από το 2019
Από την άλλη πλευρά, από το 2019 μέχρι σήμερα πολλά έχουν αλλάξει στον χρηματοπιστωτικό κλάδο, καθώς και οι τράπεζες έχουν εξυγιανθεί και ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος. Οι προμήθειες δεν αποτελούν πλέον την κύρια πηγή εσόδων, όπως την περίοδο της κρίσης.
To 2022, τα έσοδα από προμήθειες για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από τόκους, που ενισχύονται λόγω της πιστωτικής επέκτασης και της αύξησης των επιτοκίων, προβλέπεται ότι θα κινηθούν κοντά στα 5 δισ. ευρώ.
Τι προβλέπει το χρονοδιάγραμμα
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι η εισήγηση κατατίθεται στην Ολομέλεια ή στο αντίστοιχο τμήμα, κατά περίπτωση, μέσα σε 150 ημέρες από την ανάθεσή της (με την επιφύλαξη των προθεσμιών που προβλέπονται). Η προθεσμία αυτή μπορεί να παρατείνεται από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μετά από αίτημα του Εισηγητή, για χρόνο ο οποίος δεν υπερβαίνει τις 60 ημέρες.
Κάθε απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού λαμβάνεται μέσα σε 15 μήνες από την ανάθεση της σχετικής υπόθεσης στον Εισηγητή, εκτός από συγκεκριμένες περιπτώσεις. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να παρατείνει την προθεσμία αυτή, το ανώτερο, μέχρι 2 μήνες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!