Νέα
  • ΓΔ: 1448.86 -0.25%
  • Τζίρος: 81,73 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαμηλό το επίπεδο χρηματοοικονομικής παιδείας στη χώρα μας - Πρωτοβουλίες από την ΤτΕ

Από αριστερά: Θεόδωρος Αθανασόπουλος - Πρόεδρος ΕΕΔΑΔΠ & Διευθύνων Σύμβουλος
CEPAL, Νίκος Φίλιππας - Καθηγητής Χρηματοοικονομικής Πανεπιστημίου
Πειραιώς, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων & Πρόεδρος και
Ιδρυτής του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, Ζέττα M. Μακρή
- Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Γιάννης Στουρνάρας -
Διοικητής, Τράπεζα της Ελλάδος, Αναστάσιος Πανούσης - Διευθύνων
Σύμβουλος doValue Greece & Αντιπρόεδρος Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων
από Δάνεια & Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ)

Στη σημασία της χρηματοοικονομικής παιδείας αναφέρθηκε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας σε ημερίδα με θέμα «Χρηματοοικονομική γνώση από το Δημοτικό» της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια & Πιστώσεις.

«Ο  οικονομικά εγγράμματος πολίτης γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί έξυπνα το χρήμα στην καθημερινότητά του και να λαμβάνει σωστές οικονομικές αποφάσεις, ώστε να επιτυγχάνει μακροπρόθεσμα την άνοδο του βιοτικού του επιπέδου. Η ευημερία του μέσου πολίτη επηρεάζει κατόπιν την ευημερία της κοινωνίας στο σύνολό της και πολλαπλασιάζει τη δυνατότητά της να αντιμετωπίζει με επιτυχία χρηματοοικονομικούς κινδύνους, όπως η πρόσφατη πανδημία και κάθε νέα κρίση. Προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι «τα λεφτά δεν τα βρίσκουμε στον δρόμο» και ότι κάθε ευρώ είναι σημαντικό, είναι επείγον, πέρα από τη διδασκαλία βασικών οικονομικών εννοιών, να ενισχύσουμε θετικές συμπεριφορές προς αυτή την κατεύθυνση μέσα από την καλλιέργεια κατάλληλων συνηθειών από μικρή ηλικία».

Όπως τόνισε ο κ. Στουρνάρας, έρευνες του ΟΟΣΑ έδειξαν ότι λιγότερο από το ήμισυ του ενήλικου πληθυσμού στις χώρες της G20 διαθέτει χρηματοοικονομικές γνώσεις, ένα φαινόμενο που οξύνεται στις νεότερες ηλικίες, όπως φαίνεται και από άλλες μελέτες.

Μάλιστα κάποια από τα βασικά συμπεράσματα της ημερίδας ήταν πως για τη χώρα μας το συνολικό επίπεδο χρηματοοικονομικής γνώσης απέχει σημαντικά από το επιθυμητό. Σε έρευνα του ΟΟΣΑ, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαπιστώθηκε χαμηλός. Ενδεικτικά, 6-7 στους 10 αδυνατούσαν να απαντήσουν απλές ερωτήσεις για την αποταμίευση και 3 στους 4 δεν κατανοούσαν την επίδραση του πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη.

Η πλειοψηφία των πολιτών αποδίδει το έλλειμμα στην απουσία ειδικής μέριμνας από την εκπαιδευτική διαδικασία. Έξι στους δέκα (σύμφωνα με μια ειδική έρευνα) πιστεύουν πως ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός πρέπει να εισαχθεί από το δημοτικό σχολείο.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, κατά τον Διοικητή της ΤτΕ, καθίσταται αναγκαίο να πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις για την ενίσχυση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στα σχολεία, ήδη από το δημοτικό. Μια τέτοια παρέμβαση θα ήταν, για παράδειγμα, η ένταξη ενός μαθήματος χρηματοοικονομικής κατάρτισης στα προγράμματα διδασκαλίας των σχολείων. 

«Με άλλα λόγια», πρόσθεσε ο κ. Στουρνάρας, «ο οικονομικά εγγράμματος πολίτης γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί έξυπνα το χρήμα στην καθημερινότητά του και να λαμβάνει σωστές οικονομικές αποφάσεις, ώστε να επιτυγχάνει μακροπρόθεσμα την άνοδο του βιοτικού του επιπέδου. Η ευημερία του μέσου πολίτη επηρεάζει κατόπιν την ευημερία της κοινωνίας στο σύνολό της και πολλαπλασιάζει τη δυνατότητά της να αντιμετωπίζει με επιτυχία χρηματοοικονομικούς κινδύνους, όπως η πρόσφατη πανδημία και κάθε νέα κρίση».

Όσον αφορά τις δικές της πρωτοβουλίες και δράσεις χρηματοοικονομικής παιδείας, η Τράπεζα της Ελλάδος μέχρι πρότινος απευθυνόταν κυρίως στους μαθητές λυκείου και τους φοιτητές με διαλέξεις χρηματοοικονομικού περιεχομένου, μέσα από τις ποικίλες δράσεις του Μουσείου της, με την έκδοση βιβλίων, αλλά και με την υποστήριξη δράσεων άλλων φορέων. Τα τελευταία όμως χρόνια έχει στραφεί και στους μαθητές δημοτικού, έχοντας επίγνωση της ωφέλειας που προκύπτει από το νεαρό της ηλικίας τους, όπως το αλφαβητάρι της οικονομίας για παιδιά μέχρι 12 ετών.

Βασική πρόταση πολιτικής του ΟΟΣΑ αποτελεί η διδασκαλία βασικών οικονομικών γνώσεων στα σχολεία, η οποία θα συμβάλει και στη μείωση των κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων. Επίσης, η υποστήριξη των εκπαιδευτικών με υλικό και εκπαίδευση ώστε να μπορούν να διδάξουν το αντίστοιχο μάθημα.

Όπως ελέχθη στην ημερίδα, πολλές χώρες έχουν προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση, με ειδικά προγράμματα τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Νέα Ζηλανδία, η Νότια Αφρική και η Βραζιλία.

Στην Ελλάδα έχει ωριμάσει το αντίστοιχο αίτημα και το πρόγραμμα @ξία του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού σε συνεργασία με την ΕΕΔΑΔΠ αποτελεί το εφαλτήριο για την εισαγωγή του πεδίου στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Στην εκδήλωση, παραβρέθηκε και η Υφυπουργός Παιδείας εκπροσωπώντας το ΥΠΑΙΘΑ, Ζέττα Μακρή αναφερόμενη στην κοινή και στοχευμένη προσπάθεια προώθησης του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.

Στην τοποθέτησή της, η Υφυπουργός Παιδείας ανέδειξε τη διαρκή μέριμνα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στον τομέα της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και επανέλαβε την ανακοίνωση του Υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη σχετικά με την αύξηση των ωρών των οικονομικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της, η κα Μακρή ανέδειξε τη συμμετοχή του ΥΠΑΙΘΑ στην Εθνική Στρατηγική για τον Χρηματοοικονομικό Εγγραμματισμό στην Ελλάδα, στη χάραξη της οποίας συνέβαλε το ΙΕΠ και πρόκειται να συνδράμει και στις δράσεις εφαρμογής της στρατηγικής του αρμόδιου Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Κείμενο χαιρετισμού απέστειλε και ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος απουσίαζε λόγω ασθενείας.

Στις συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης που διοργανώθηκαν στο πλαίσιο της ημερίδας, συμμετείχαν οι Θεόδωρος Αθανασόπουλος, πρόεδρος ΕΕΔΑΔΠ και διευθύνων σύμβουλος cepal, ο Νικόλαος Φίλιππας, καθηγητής Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστημίου Πειραιά και πρόεδρος Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, ο Andrea Grifoni, Policy Advisor ΟΟΣΑ, η Θεώνη Αλαμπάση, Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού τομέα και Διαχείρισης και  Ιδιωτικού Χρέους, Υπουργείο Οικονομικών, ηΧαρούλα Απαλαγάκη, Acting Γενική Διευθύντρια Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, ο Τάσος Πανούσης, Αντιπρόεδρος ΕΕΔΑΔΠ και Διευθύνων Σύμβουλος dovalue Greece, η Κυριακή Κοσμίδου, Καθηγήτρια Τμήματος Οικονομικών Επιστημών Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο Γεώργιος Πάνος, καθηγητής Adam Smith Business School Πανεπιστημίου Γλασκώβης και η Δρ. Νέλλη Παππά, Επόπτρια Σχολείων Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας. 

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ