Σε διορθώσεις εσφαλμένων φορολογικών αποφάσεων, με ακύρωσή ή τροποποίηση τους μπορεί να προχωρήσει η ΑΑΔΕ, ακόμα και στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και τα διοικητικά δικαστήρια.
Τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για το Τέλος Χαρτοσήμου, αλλάζει την υφιστάμενη διάταξη δίνοντας τη δυνατότητα στη Φορολογική Διοίκηση να διορθώνει τα σφάλματά της, μέχρι και δέκα χρόνια πίσω.
Η διάταξη αφορά υποθέσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα από την 1η Ιανουαρίου 2014 ενώ θα διαγράφονται φόροι και πρόστιμα που έχουν επιβληθεί κατά λάθος ενώ εάν έχουν ήδη καταβληθεί επιστρέφονται από την εφορία.
Σημειώνεται ότι η σχετική διάταξη ισχύει σήμερα αλλά δεν επιτρέπεται στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια.
Έτσι, οι φορολογούμενοι, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση πρέπει είτε να ζητήσουν από τη Φορολογική Διοίκηση να επανεξετάσει την πράξη που έχει εκδοθεί εις βάρος τους, κινδυνεύοντας να απωλέσουν την προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ή για την προσφυγή στα δικαστήρια, είτε να αναμένουν τη λήξη της διαδικασίας ενώπιον των δικαστηρίων χωρίς, στο διάστημα αυτό, η Φορολογική Διοίκηση να έχει τη δυνατότητα να διορθώσει ένα προφανές σφάλμα που έχει κάνει.
Η διάταξη θα ισχύσει αναδρομικά για όλες τις πράξεις που έχουν εκδοθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, ημερομηνία ισχύος του αρχικού Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
►Διαβάστε επίσης: Τα 8 βήματα για την εξαγορά των καταπατημένων ακινήτων του Δημοσίου - Τι προβλέπει η υπουργική απόφαση
Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση
Με την τροποποίηση του άρθρου 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ρυθμίζει τη δυνατότητα να ανακαλούνται πράξεις της Φορολογικής Διοικήσεως για την περίπτωση πρόδηλων σφαλμάτων ισχύουν τα ακόλουθα :
- Η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος μετά από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής.
- Ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.
►Διαβάστε επίσης: Ελεύθεροι επαγγελματίες: Πώς ωφελούνται από τις διορθώσεις στα τεκμήρια - Αναλυτικά παραδείγματα
Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών
Με.... άδεια χέρια φεύγει το 70% των φορολογουμένων που προσφεύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών του υπουργείου Οικονομικών, για διαγραφή ή μείωση των πρόσθετων φόρων των προστίμων και των προσαυξήσεων που τους έχουν επιβληθεί για φορολογικές παραβάσεις.
Η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων της ΑΑΔΕ δείχνει ότι από το 2013, όταν δηλαδή «έπιασε δουλειά» η ΔΕΔ έχουν υποβληθεί 91.139. Από το σύνολο των υποθέσεων εξετάστηκαν οι 86.739 από τις οποίες 46.821 απορρίφθηκαν με αποφάσεις της επιτροπής, 14.971 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν ενώ 652 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία.
Το 2023 εκδικάστηκαν 5.963 υποθέσεις και απορρίφθηκαν 3.856 υποθέσεις ή ποσοστό 65%. Επιπλέον 273 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών. Δικαιώθηκαν 1.801 φορολογούμενοι ή ποσοστό 30,2%, ενώ στο αρχείο μπήκαν 33 υποθέσεις λόγω παραίτησης των προσφευγόντων.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!