Την επέκταση του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης, με τη θέσπιση ενός ταμείου νούμερο 2 για να εισρεύσουν νέα κεφάλαια στην οικονομία κυρίως για πράσινες πολιτικές επιθυμεί η κυβέρνηση με το Βερολίνο και τους συμμάχους του να αντιδρούν, με το επιχείρημα ότι είναι πιθανό να μονιμοποιηθεί ένας κεντρικός δημοσιονομικός μηχανισμός, ο οποίος θα αντλεί δάνεια με την εγγύηση των πλουσιότερων χωρών για να χρηματοδοτούνται οι φτωχότερες. Από την άλλη πλευρά, οι χώρες του νότου που είναι υπέρ κονδυλίων από την ΕΕ αλλά και κάποιες άλλες χώρες όπως η Πολωνία συντάσσονται υπέρ της συνέχισης του ταμείου και μετά το 2026.
Μετά τη διενέργεια των ευρωεκλογών η συζήτηση που έχει ανοίξει θα εντατικοποιηθεί προκειμένου έως τις αρχές του 2025 να ληφθεί η απόφαση που ενέχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας καθώς θα πρέπει να γεφυρωθούν οι διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών για τις προοπτικές να συνεχιστεί το πρόγραμμα. Το θέμα συνδέεται και με την πρόταση για ένα ταμείο που θα χρηματοδοτήσει την κοινή αμυντική πολιτική και το στόχο για δαπάνες στο 2% του ΑΕΠ.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης εκτιμά ότι δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος στήριξης των δημόσιων πολιτικών από τη συνέχιση μετά το 2026, με νέο πακέτο χρηματοδοτήσεων, του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο θα δίνει έμφαση στις πράσινες πολιτικές.
►Διαβάστε επίσης: Τσακλόγλου: Κρίσιμο το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να επιτύχει
Συνολική ενίσχυση
Όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας η επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα ενισχύσει όλη την Ευρώπη, τονίζοντας ότι «οι επιφυλάξεις κάποιων κρατών- μελών στην επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας παραγνωρίζουν το γεγονός ότι αυτές οι πολιτικές δεν ενισχύουν μόνο τους άμεσα ωφελούμενούς, αλλά την Ευρώπη συνολικά».
Σημειώνεται ότι ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ έχει δηλώσει ότι για τη Γερμανία δεν υπάρχουν μόνο νομικοί λόγοι που απαγορεύουν την επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και σοβαροί πολιτικοί λόγοι, καθώς το Βερολίνο θέλει τα κράτη μέλη να αναλάβουν την ευθύνη για τα οικονομικά τους θέματα, χωρίς να βασίζονται σε κοινό δανεισμό.
H Γερμανία υποστηρίζει ότι θα ήταν παράνομη με βάση την εθνική της νομοθεσία και τις αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου μια νέα κοινή πρωτοβουλία έκδοσης χρέους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το Δικαστήριο έχει εγκρίνει το Ταμείο Ανάκαμψης με πολύ αυστηρούς όρους (μόνο για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας και με αυστηρό χρονοδιάγραμμα), ενώ με άλλη απόφαση απαγόρευσε στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση να διαχειρίζεται πόρους εκτός προϋπολογισμού για να παρακάμπτει τους εθνικούς δημοσιονομικούς περιορισμούς.
Οι δυσκολίες του υφιστάμενου προγράμματος
Ο κανονισμός για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ορίζει ότι τα ορόσημα και οι στόχοι πρέπει να επιτευχθούν έως τις 31 Αυγούστου 2026 και οποιαδήποτε πληρωμή στο πλαίσιο του υφιστάμενου προγράμματος πρέπει να εκτελεστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Σύμφωνα τα στοιχεία που έχει ενσωματώσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, η κορύφωση των προγραμμάτων στην τριετία 2024 - 2026 θα φέρει συνολικά επενδύσεις με επιδοτήσεις που αντιστοιχούν στο 5,4% του ΑΕΠ, ενώ θα χρηματοδοτηθούν επενδυτικά σχέδια με φθηνά δάνεια με συνολικό ποσό που θα αντιστοιχεί σε 4,8% του ΑΕΠ. Έτσι, η οικονομία θα λάβει μια τονωτική ένεση 10,2% του ΑΕΠ μέσα σε τρία χρόνια.
►Διαβάστε επίσης: Κ. Χατζηδάκης: Να υπάρξει νέο Ταμείο Ανάκαμψης για την πράσινη μετάβαση
Η Ελλάδα «συγκαταλέγεται στους πρωτοπόρους της ΕΕ ως προς την απορρόφηση των πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που παρέχουν σημαντική δημοσιονομική ώθηση στην οικονομία.
Όμως δεν παύει να υπάρχει ανησυχία για πολλά από τα επιμέρους προγράμματα που υλοποιούνται με επιδοτήσεις του Ταμείου, καθώς καθυστερήσεις κυρίως λόγω μιας σειράς γραφειοκρατικών προβλημάτων αλλά και για τις χαμηλές εκταμιεύσεις προς τις επιχειρήσεις όπως πρόσφατα τόνισε και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας. Η ανησυχία επικεντρώνεται για τυχόν εμπλοκές που μπορούν να υπάρξουν σε διαγωνισμούς, φαινόμενο συνηθισμένο σεις δημόσιες επενδύσεις.
Πάντως μέχρι το 2026 η χώρα μας πρέπει να πετύχει απορρόφηση 7,1 δισ. ευρώ από επιδοτήσεις και δάνεια για να εισπράξει τα υπόλοιπα 21,3 δισ. από τα συνολικά 36 δισ. ευρώ που δικαιούται πλέον, μετά την έγκριση του αναθεωρημένου προγράμματος "Ελλάδα 2.0". Η Ελλάδα μένει να εισπράξει και να διαθέσει στην αγορά 21,3 δισ. ευρώ μέσα στους επόμενους 30 μήνες, όταν όλες οι χώρες της Ε.Ε. θα πρέπει να ολοκληρώσουν τα προγράμματα. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα πρέπει μέχρι το 2026 να απορροφήσει 30% περισσότερους πόρους από ό,τι την τριετία 2021-2023.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!