Μέση εξοικονόμηση 350 ευρώ για το μέσο νοικοκυριό από τις προσφορές και εκπτώσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το 2020 καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση της συνολικής αξίας αγορών ανέρχεται σε 13%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία των προωθητικών ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος σε πάνω από 350 ευρώ ετησίως για το 2020, με τη μέση ετήσια εξοικονόμηση τα τελευταία χρόνια να είναι πάνω από 300 ευρώ.
Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετήσια βάση την τελευταία πενταετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 εξαιτίας της μείωσης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4% την εξεταζόμενη πενταετία. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.100 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε επτά χρόνια πλησιάζει τα 9 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν και άλλες απόψεις των καταναλωτών γύρω από τις προσφορές οι οποίες δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2020 έχει διαμορφωθεί σε 20%. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών. Πλέον οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα. Παράλληλα όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμούσε καταστήματα ανάλογα με τις προσφορές, έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 44% το 2020.
Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 47% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Μπορεί και αυτό το ποσοστό να παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαίτερα υψηλή καταγραφή. Ο λόγος γι' αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.
Σε σχέση με τις πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, τα κύρια κανάλια είναι τα ενημερωτικά φυλλάδια με 53%, η τηλεόραση με 46% και το διαδίκτυο με 29% (συνολικά 42% εάν προστεθεί και το κινητό τηλέφωνο). Διαχρονικά φαίνεται ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη, ενώ κερδίζουν έδαφος οι νέες τεχνολογίες με το διαδίκτυο και το κινητό τηλέφωνο αθροιστικά να αυξάνονται από 26% σε 42%. Οι λοιπές πηγές ενημέρωσης παρουσιάζουν επίσης διακυμάνσεις με τις σημαντικότερες να είναι η μείωση τα τελευταία χρόνια για την ενημέρωση εντός του καταστήματος (π.χ. αφίσες).
Τηλεδιάσκεψη Σκρέκα με το ΔΣ του ΙΕΛΚΑ και εκπροσώπους σούπερ μάρκετ
Η εφαρμογή του συστήματος εγγυοδοσίας υλικών συσκευασίας και τα μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους συζητήθηκαν στην τηλεδιάσκεψη που είχε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, με το διοικητικό συμβούλιο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και εκπροσώπους των μεγάλων αλυσίδων super market της χώρας.
Το σύστημα εγγυοδοσίας προβλέπεται από την υφιστάμενη νομοθεσία με ορίζοντα εφαρμογής από το 2023. Πρόκειται για ένα προσυμφωνημένο αντίτιμο που προστίθεται στην τιμή του προϊόντος και επιστρέφεται στον καταναλωτή με την επιστροφή της συσκευασίας για ανακύκλωση. Το μέτρο έχει ως στόχο την αύξηση της ανακύκλωσης των πλαστικών συσκευασιών και αποσκοπεί στη μαζική ανάκτηση με όσο το δυνατό μικρότερο κόστος συσκευασιών και υλικών που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Στην τηλεδιάσκεψη συζητήθηκαν επίσης τα θετικά αποτελέσματα από την επιβολή του περιβαλλοντικού τέλους στις πλαστικές σακούλες, καθώς τα τελευταία έτη η χρήση τους έχει περιοριστεί αισθητά από τους καταναλωτές.
Ο κ. Σκρέκας παρουσίασε εξάλλου τα σχέδια του υπουργείου για την προώθηση των πράσινων διμερών συμβολαίων, μέσω των οποίων θα έχουν τη δυνατότητα οι επιχειρήσεις να εξασφαλίζουν πράσινη ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών τους σε ανταγωνιστικές τιμές. Το ενεργειακό κόστος για τα super markets είναι ζήτημα μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι υπερβαίνει το 20% του συνολικού κόστους λειτουργίας τους, εξαιρουμένου του κόστους μισθοδοσίας.
Ο υπουργός τόνισε ότι με τη θέσπιση των πράσινων διμερών συμβολαίων επιτυγχάνεται αισθητή μείωση του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα εξυπηρετείται ο σημαντικός στόχος της μετάβασης σε μια βιώσιμη οικονομία, με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!