Οι υποδομές στην Ελλάδα και ειδικά στα λιμάνια αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα για την ελληνική οικονομία σε μία προσπάθεια που καταβάλλεται να γίνει η χώρα σημείο εισόδου και εξόδου από την Ευρώπη. Σε μία χώρα με μία τεράστια ακτογραμμή και με πολλά λιμάνια από όλες της πλευρές, τα λιμάνια που μπορούν να προσφέρουν άξια λόγου παροχή υπηρεσιών σε μεταφορές είναι μόλις δύο, αυτό του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αφού τα υπόλοιπα λειτουργούν υποτυπωδώς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προσφέρουν σοβαρές υπηρεσίες εξαιτίας της έλλειψης υποδομών. Παράλληλα, δεν υπάρχει σύνδεση του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια παρά το γεγονός ότι αποτελεί πάγιο αίτημα και απαίτηση της αγοράς, των επιχειρήσεων και εν γένει της κοινωνίας.
Η Πολιτεία έχει αντιληφθεί το μεγάλο αυτό έλλειμμα και επιχειρεί το τελευταίο χρονικό διάστημα να προχωρήσει σε παραχωρήσεις λιμανιών έτσι ώστε να καταστεί δυνατό η ανάπτυξη των λιμανιών με την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων σε υποδομές.
Πλήγμα για την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας
Στο πλαίσιο αυτό ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδας σημειώνει ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην χώρα και στην οικονομία είναι η έλλειψη βασικών υποδομών, που όπως σημειώνεται πλήττουν ευθέως την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής Βιομηχανίας.
«Αν εξαιρέσουμε τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν καν υποδομή εμπορικών λιμανιών. Στην Αλεξανδρούπολη για παράδειγμα αναγκαζόμαστε να κατεβάσουμε μηχανήματα και προσωπικό για να φορτώνουμε με ίδια μέσα τα πλοία», σημείωσε η Λουκία Σαράντη, η οποία επίσης είναι Πρόεδρος της γνωστής Βιομηχανίας επεξεργασίας ξύλου, Ακρίτας.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον ΣΒΕ, οι σύγχρονες υποδομές αποτελούν σημαντικό παράγοντα προσέλκυσης και διευκόλυνσης επενδύσεων. Όμως, σε μεγάλο μέρος της ελληνικής περιφέρειας, διαπιστώνονται σημαντικές ελλείψεις, ενώ η κακή ποιότητα των δικτύων και του ηλεκτρικού ρεύματος αποτελούν μόνιμο πρόβλημα.
Έχουμε προτείνει λύσεις όπως η ενίσχυση της «χωρητικότητας» του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η αναβάθμιση των υποδομών internet «υψηλών ταχυτήτων», η αναβάθμιση των υποδομών των λιμανιών της Πρέβεζας και της Αλεξανδρούπολης.
Ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη των Λιμανιών
Στο μεταξύ έχει ανοίξει ένας νέος κύκλος αξιοποίησης και αναβάθμισης περιφερειακών λιμανιών της χώρας από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του λιμανιού του Λαυρίου αναμένεται άμεσα, ενώ το Ταμείο διευρύνει το αποτύπωμά του και ως αρχή σχεδιασμού λιμένων, αναλαμβάνοντας τα λιμάνια Ζακύνθου και Σκιάθου.
Βεβαίως, ο κύκλος που διεγράφη με την υπογραφή στα τέλη του 2023 της υποπαραχώρησης του λιμανιού της Καβάλας στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Black Summit Financial Group - EFA Group και της πώλησης του 67% του λιμένος Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi, έχει κάποιες ουρές.
Το οικονομικό κλείσιμο της διάθεσης του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου αναμένεται τους επόμενους μήνες, με την πλήρωση ορισμένων αιρέσεων.
Για το λιμάνι του Βόλου προτιμητέος επενδυτής έχει αναδειχθεί ο ΟΛΘ έναντι 51 εκατ. ευρώ.
Νέο πεδίο δράσης άνοιξε για το ΤΑΙΠΕΔ η πρόκληση της αναβάθμισης και ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Η αλλαγή πλεύσης από την ελληνική πολιτεία εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου της Αλεξανδρούπολης, άνοιξε τον δρόμο για ένα νέο μοντέλο.
Εν τω μεταξύ, στρεφόμενο και στον στόχο της ανάπτυξης του λιμανιού σε όρους δραστηριότητας και πελατών, το Ταμείο ανέθεσε στον διεθνή όμιλο συμβούλων Steer Group, με έδρα το Λονδίνο, την εκπόνηση του business plan και τη διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης.
Αυτή την περίοδο προετοιμάζεται, ακόμη, η αναβάθμιση υποδομών για τους λιμένες Στυλίδας και Σούδας. Λίγο πριν τις γιορτές το ΤΑΙΠΕΔ ορίσθηκε ως αρχή σχεδιασμού για τα λιμάνια Ζακύνθου και Σκιάθου.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!