Επιταχύνονται οι διαδικασίες για τις δύο εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις που δρομολογεί το ΤΑΙΠΕΔ, την εισαγωγή του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο Αθηνών και την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Η κυβέρνηση θέλει να εκμεταλλευθεί την καλή συγκυρία και το ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων από το εσωτερικό και το εξωτερικό ώστε να εξασφαλιστεί το υψηλότερο τίμημα και για αυτόν τον λόγο ανεβάζει ρυθμούς.
Αρχές Σεπτεμβρίου η αποσφράγιση των προσφορών για Αττική Οδό
Όσον αφορά στην Αττική Οδό εξετάζεται η αποσφράγιση των προσφορών όσων πληρούν τους όρους του διαγωνισμού να πραγματοποιηθεί ακόμα και στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Για το Ελευθέριος Βενιζέλος με τη διάταξη που συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών ρυθμίζεται το πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου. Στόχος της διάταξης μεταξύ άλλων είναι η ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και η προσέλκυση επενδυτών. Η διάταξη προβλέπει ακόμη ότι μετά την εισαγωγή των μετοχών η Ε.Ε.ΣΥ.Π. θα ασκεί πλήρη δικαιώματα μετόχου και θα ορίζει μέλη του ΔΣ της εταιρείας.
Ο οδικός χάρτης για την είσοδο στο ΧΑ του Ελ. Βενιζέλος
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανοίγει ο δρόμος για την είσοδό του στο Ελληνικό Χρηματιστήριο σε ποσοστό 30% και με ορίζοντα έναρξης της σχετικής διαδικασίας τους πρώτους μήνες του 2024. Με την τροπολογία που ψηφίστηκε παρέχεται δυνατότητα στην Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., μεταξύ άλλων, να συνάπτει μνημόνια συνεννόησης και συμφωνίες μετόχων με τους λοιπούς μετόχους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (Δ.Α.Α.), προκειμένου να εισαχθούν οι μετοχές του στην αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών και να ασκεί τα δικαιώματά της, ως μετόχου του Δ.Α.Α., σε συνελεύσεις μετόχων και κάθε άλλο δικαίωμα προς τον ίδιο σκοπό.
Το ελληνικό δημόσιο (κατέχει το 55% του ΔΑΑ), δια μέσου του ΤΑΙΠΕΔ, θα διαθέσει το 30%, με την Avi Alliance, που ελέγχεται από την PSP του Καναδά, να έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% με ελεγχόμενο premium, καθιστώντας τις ελεγχόμενες, από την PSP, εταιρείες πλειοψηφικούς μετόχους.
Οι σημαντικότεροι μέτοχοι και διαχειριστές του αεροδρομίου είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ελέγχει το 30% -ποσοστό που θα διατεθεί με δημόσια εγγραφή, το Υπερταμείο, που κατέχει 25%, το οποίο θα διατηρηθεί μετά την IPO, οι AviAlliance GmbH (26,7%) και AviAlliance Capital GmbH (13,3%), οι οποίες ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments, καθώς και ο όμιλος Κοπελούζου (ελέγχει το 5%).
Με τη διάθεση του 30%, το ελληνικό δημόσιο θα απομείνει με το 25%, κυριότητας του Υπερταμείου.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% που κατέχει στον ΔΑΑ ως εξής: το 20% με δημόσια εγγραφή και το υπόλοιπο 10% στην PSP με premium όμως σε σχέση με την τιμή διάθεσης μεσω της δημόσιας εγγραφής (στην προκειμένη περίπτωση το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο θα καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας). Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι από τη διάθεση του 30% μπορούν να αντληθούν γύρω στα 800 εκατ. ευρώ με 1 δισ. ευρώ. Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, είναι οι Bank of America, Morgan Stanley και Deutche Βank.
►Διαβάστε επίσης: Απογειώθηκε η επιβατική κίνηση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τον Ιούλιο
Την περσινή χρονιά, το Ελευθέριος Βενιζέλος κατάφερε να ξεπεράσει τα μεγέθη του 2019 και η διοίκηση έχει προβλέψει πως το 2023 θα είναι πολύ καλύτερο του 2022. Το "Ελευθέριος Βενιζέλος", διακίνησε το 2022 πάνω από 22,7 εκατομμύρια επιβάτες καταγράφοντας άνοδο 84% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 4,5 εκατ., αυξημένη κατά 60% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 2,4% συγκριτικά με το 2019.
Κατ’ ελάχιστον έξι χρόνια προ λήξης της Συμβατικής Περιόδου της σύμβασης ανάπτυξης του αεροδρομίου, η οποία υπογράφηκε Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1995 και κυρώθηκε με τον ν. 2338/1995 (η «Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου»), η χρονική διάρκεια της οποίας παρατάθηκε σύμφωνα με τον ν. 4594/2019 (σ.σ. έως το 2046), το Ελληνικό Δημόσιο προκηρύσσει νέα διαγωνιστική διαδικασία αντικείμενο τη νέα ανάθεση διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ελάχιστης διάρκειας τριάντα ετών, h οποία ολοκληρώνεται το αργότερο τέσσερα προ της λήξης της Συμβατικής Περιόδου Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου.
Η προκήρυξη της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας δύναται να αναβληθεί, εφόσον είναι ευλόγως δικαιολογημένο σύμφωνα με τις συνθήκες της αγοράς. Κατά παρέκκλιση του ν. 3986/2011 (Α’ 152) όσον αφορά στην πρόβλεψη μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ), δύναται να ανατεθεί, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών/Μεταφορών, στο ΤΑΙΠΕΔ, ή τυχόν διάδοχο αυτού, η διεξαγωγή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου της Νέας Διαγωνιστικής Διαδικασίας.
Έξι προσφορές για την Αττική Οδό
To TAΙΠΕΔ φέρεται να ολοκλήρωσετην αξιολόγηση του Φακέλου Α’ των προσφορών και περνάει στο στάδιο κατά το οποί θα ζητήσει διευκρινίσεις από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Εξι προσφορές υποβλήθηκαν έναντι 8 που είχαν εκδηλώσει αρχικά ενδιαφέρον στη διαγωνιστική διαδικασία αναφορικά με την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών. Οι υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσουν τον έλεγχο των νομιμοποητικών εγγράφων ενώ η αποσφράγιση των προσφορών όσων πληρούν τους όρους του διαγωνισμού τοποθετείται στα μέσα Σεπτεμβρίου, χωρίς ωστόσο δεδομένη ημερομηνία. Μετά την αποσφράγιση το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές απ' όσους διαγωνιζόμενους κατέθεσαν οικονομικές προσφορές με απόκλιση έως και 5% από την υψηλότερη προσφορά.
Οι έξι διεκδικητές αυτοί είναι οι:
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. - VINCI CONCESSIONS S.A.S. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - MOBILITY PARTNER S.A.S.»
- Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. - ΑΒΑΞ Α.Ε. - MERIDIAM»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ - BRISA - AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
- Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD».
Η 25ετής σύμβαση παραχώρησης αφορά τη λειτουργία, την ελαφριά συντήρηση και την εκμετάλλευση των 70 χιλιομέτρων του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, καθώς δεν υπάρχει βαρύ κατασκευαστικό αντικείμενο. Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Περαιτέρω αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα –Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.
Μείωση διοδίων στα 2,5 ευρώ
Σύμφωνα με τους όρους της νέας σύμβασης παραχώρησης, το κόστος διέλευσης τοποθετείται στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα για την πρώτη 5ετία από την έναρξή της. Μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος, ο νέος παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να υποβάλει στο ελληνικό Δημόσιο τεκμηριωμένο αίτημα για αναπροσαρμογή των διοδίων και κλιμακωτή χρέωση. Το τίμημα αναμένεται να ξεπεράσει εύκολα τα 2 δισ. ευρώ και ενδεχομένως να προσεγγίσει τα 2,5 δισ.
Υπενθυμίζεται πως η υφιστάμενη σύμβαση της Αττικής Οδού τελεί υπό την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις (65,75%), ΑΒΑΞ (24,19%), ΕΤΕΘ που ανήκει στον όμιλο ΑΒΑΞ (10,02%) και τη γαλλική EGIS Projects (0,04%), λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!