Την πέμπτη υψηλότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ενωση είχε η Ελλάδα στην αμόλυβδη βενζίνη (95 οκτανίων) την εβδομάδα που πέρασε λόγω της βαριάς φορολογίας, ενώ η τιμή του ντίζελ κίνησης ήταν κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν (από το weekly oil bulletin), η μέση τιμή πώλησης της βενζίνης στην Ελλάδα την περασμένη Δευτέρα, 29 Μαΐου, ήταν 1,86 ευρώ ανά λίτρο, με υψηλότερη τιμή να έχουν η Δανία (1,95 ευρώ), η Φινλανδία (1,90 ευρώ), η Γαλλία (1,88 ευρώ) και η Γερμανία (1,87 ευρώ).
Χαμηλότερη από της ΕΕ η τιμή προ φορολογίας
Η απόκλιση στην Ελλάδα από τη μέση σταθμισμένη τιμή στην ΕΕ (1,72 ευρώ) προκύπτει αποκλειστικά από την υψηλότερη φορολογία που ισχύει στη χώρα μας (1,08 ευρώ ανά λίτρο). Αντίθετα, η τιμή πριν τη φορολογία ήταν χαμηλότερη σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (0,78 ευρώ έναντι 0,81 ευρώ).
Πολύ υψηλός ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ
Η υψηλή φορολογία προκύπτει από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (0,71 ευρώ) και τον ΦΠΑ 24%. Μεγαλύτερο ΕΦΚ από την Ελλάδα έχουν η Ολλανδία (0,82 ευρώ), η Φινλανδία (0,73 ευρώ) και η Ιταλία (0,72 ευρώ), ενώ υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ έχουν η Ουγγαρία (27%) και οι Δανία, Σουηδία και Κροατία (25%).
Κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ η τιμή του ντίζελ
Οσον αφορά στο ντίζελ κίνησης, η μέση τιμή πώλησης στην Ελλάδα ήταν 1,56 ευρώ έναντι 1,54 ευρώ στην ΕΕ. Αντίθετα με ό,τι ισχύει για τη βενζίνη, η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη από ό,τι στην ΕΕ (0,73 έναντι 0,76 ευρώ), ενώ η τιμή προ φορολογίας υψηλότερη (0,83 έναντι 0,78 ευρώ, αντίστοιχα).
Ο ΕΦΚ για το ντίζελ στην Ελλάδα είναι 0,42 ευρώ, χαμηλότερος από αρκετές άλλες χώρες της ΕΕ, ενώ ο ΦΠΑ 24% είναι από τους υψηλότερους, όπως ισχύει και για τη βενζίνη.
Στα 73 δολάρια η τιμή του μπρεντ
Η τιμή του πετρελαίου μπρεντ αυξήθηκε σήμερα 1% σε επίπεδο πάνω από τα 73 δολάρια το βαρέλι, αλλά απέχει πολύ από τα επίπεδα των 85 δολαρίων που είχαν σημειωθεί τον Απρίλιο, όταν χώρες του ΟΠΕΚ ανακοίνωσαν μείωση της παραγωγής τους κατά περισσότερο από 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Η αποκλιμάκωση των τιμών οφείλεται στις ανησυχίες ότι η ζήτηση θα συγκρατηθεί λόγω επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας. Η επιβράδυνση της ανάκαμψης της κινεζικής οικονομίας μετά την κατάργηση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό συνέβαλε επίσης στη διατήρηση των τιμών σε ένα πιο χαμηλό επίπεδο.
Η προσοχή της αγοράς είναι στραμμένη τώρα στη σύνοδο του ΟΠΕΚ+ την Κυριακή, με τους επενδυτές να κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα για να δουν αν το καρτέλ θα αποφασίσει και άλλη μείωση της παραγωγής για να αυξήσει τις τιμές.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!