Ανάλογα από το ποια πλευρά θα δει κανείς το ποτήρι, θα κρίνει αν αυτό είναι μισογεμάτο ή μισοάδειο και η αναφορά γίνεται σε σχέση με την πορεία των τιμών στα καύσιμα, αφού ναι μεν είναι σημαντικά χαμηλότερες από πέρυσι την ίδια χρονική περίοδο, αλλά είναι ακόμη πολύ υψηλότερες σε σχέση με τις τιμές που είχαν διαμορφωθεί δύο χρόνια πριν.
Οι αιτίες για την μάλλον αλλοπρόσαλλη αυτή διακύμανση των τιμών σχετίζεται κυρίως από την πορεία του ευρώ έναντι του δολαρίου και λιγότερο από την πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου και ειδικά του Brent με βάση το οποίο διαμορφώνονται οι τιμές.
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα με την σειρά.
- Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, διαμορφώνεται σε μέσα επίπεδα στα 1,837 ευρώ το λίτρο, έναντι 2,150 ευρώ το λίτρο που ήταν πέρυσι στις 6 Μαΐου. Είναι δηλαδή η τιμή μειωμένη σε ποσοστό 14,5%. Αν όμως γίνει σύγκριση σε σχέση με την τιμή την ίδια ημερομηνία του 2021, που η αμόλυβδη των 95 οκτανίων πωλούνταν στα 1,602 ευρώ το λίτρο σε μέσα επίπεδα, θα διαπιστώσουμε ότι η σημερινή τιμή είναι υψηλότερα κατά 14,6%.
- Ανάλογη είναι η εικόνα και για το diesel κίνησης. Συγκεκριμένα, πέρυσι η μέση τιμή ήταν στα 1,905 ευρώ το λίτρο, ενώ σήμερα είναι στα 1,550 ευρώ λίτρο, έχει καταγράψει δηλαδή μείωση της τάξεως του 18,6%. Αντίθετα η τιμή του diesel κίνησης παραμένει σημαντικά αυξημένη (17,5%) σε σχέση με την τιμή που ήταν στο 1,319 ευρώ το λίτρο.
Ένας από τους βασικούς λόγους της σημαντικής αποκλιμάκωσης των τιμών το τελευταίο έτος είναι το γεγονός ότι έχει υποχωρήσει, σε ποσοστό σχεδόν η τιμή του Brent και διαμορφώνεται πλέον στα επίπεδα των 75,5 δολαρίων, μετά και την σημαντική άνοδο της Παρασκευής και της Δευτέρας και την σημερινή πτώση, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν στα επίπεδα των 115 δολαρίων το βαρέλι.
►Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Πτώση των τιμών λόγω ανησυχιών για την ανάκαμψη της Κίνας
Αντίθετα υπολείπεται της τιμής που είχε διαμορφωθεί τον Μάιο του 2021, που ήταν στα επίπεδα των 68 δολαρίων το βαρέλι.
Το ευρώ φρενάρει την περαιτέρω πτώση
Διαφορετική είναι η εικόνα με την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, κάτι που ίσως αποτελεί και την βασική αιτία για την διατήρηση των τιμών σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα από αυτά του 2021. Συγκεκριμένα το ευρώ σήμερα είναι στην περιοχή του 1,0956 έως 1,10, ενώ πέρυσι ήταν στο 1,06, σχεδόν 4% χαμηλότερα. Αντίθετα το 2021 ήταν στο 1,22, δηλαδή 10% υψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα.
Σύμφωνα με τους αναλυτές και τους παράγοντες της αγοράς τις επόμενες ημέρες αναμένονται και άλλες μειώσεις τιμών, κυρίως στην περιφέρεια, αφού στην Αττική σε ένα μεγάλο βαθμό αυτές έχουν φανεί στην αντλία. Ειδικότερα στην συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων η τιμή για την βενζίνη στην Αττική είναι κάτω από το 1,8 ευρώ το λίτρο και για το diesel κίνησης κάτω από το 1,48 ευρώ το λίτρο.
Τέλος αναφορικά με την βραχυπρόθεσμη τάση που θα διαμορφωθεί οι ίδιοι οι αναλυτές αναφέρουν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνει κάποιος προβλέψεις, αφού υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την ζήτηση, προς τα πάνω ή τα προς τα κάτω.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!