Κινούμενη άμμο θυμίζουν ότι το τελευταίο διάστημα οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου και εμφανίζουν αδυναμία να διαμορφώσουν μία συγκεκριμένα τάση. Και αυτό διότι αυτό που καθορίζει την πορεία των τιμών είναι η πρόβλεψη για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας.
Η ζήτηση είναι αυτή που καθορίζει τις τιμές και τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο δεν είναι προβλέψιμη, οπότε και οι όποιες εκτιμήσεις αλλάζουν μέρα με την ημέρα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι προβλέψεις από τους διεθνείς οίκους έχουν μεγάλη απόσταση. Αλλες βλέπουν τις τιμές για το Brent να διαμορφώνονται στα 40 δολάρια το βαρέλι και άλλες να ξεπερνούν τα 140 δολάρια.
Στην Ελλάδα οι τιμές διατηρούνται σε πτωτική πορεία, μία τάση που έχει διαμορφωθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό και είναι απόρροια της μειωμένης κατανάλωσης που υπάρχει στην αγορά.
Αποκατάσταση... ισορροπίας
Στην Αττική, πάντως, η τιμή της βενζίνης των 95 οκτανίων διαμορφώνεται σε μέσα επίπεδα στα 1,870 ευρώ το λίτρο. Αντίθετα, η τιμή για το diesel κίνησης στην πλειονότητα των πρατηρίων διαμορφώνεται σε επίπεδα κάτω του 1,6 ευρώ το λίτρο. Ετσι μετά από πολύ καιρό έχει αποκατασταθεί η ισορροπία στη διαφορά τιμής ανάμεσα σε βενζίνη και diesel κίνησης, η οποία είχε διαταραχθεί το προηγούμενο διάστημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποια στιγμή στο πρόσφατο παρελθόν η τιμή για το diesel κίνησης ήταν πάνω από τη βενζίνη κατά 10 ή και 15 λεπτά το λίτρο, ενώ πριν το ξέσπασμα του πολέμου η διαφορά ήταν όσο και η σημερινή, δηλαδή κοντά στα 25 με 30 λεπτά το λίτρο.
Οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς είναι τις προσεχείς ημέρες θα υπάρξει νέα αποκλιμάκωση των τιμών που μπορεί να φτάσουν για την βενζίνη ακόμη και τα 5 με 6 λεπτά το λίτρο χαμηλότερα. Λίγο πιο λελογισμένη θα είναι η μείωση για το diesel κίνησης.
Στα αζήτητα το πετρέλαιο θέρμανσης
Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης εκεί τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά και αυτό έχει να κάνει με δύο παράγοντες. Ο ένας είναι το γεγονός ότι η συνολική κατανάλωση φέτος ήταν χαμηλότερη των προβλέψεων λόγω καιρικών συνθηκών. Και ο δεύτερος, είναι ότι η επιδότηση των 15 λεπτών το λίτρο που υπάρχει αυτή την στιγμή, παύει να ισχύει από το τέλος του μήνα.
Οι καταναλωτές, όπως αναφέρουν οι παράγοντες της αγοράς, δεν δείχνουν καμία απολύτως διάθεση να αναπληρώσουν τις ποσότητες που έχουν καταναλώσει. Κατά συνέπεια, οι τιμές ενδεχομένως να μειωθούν ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα, ανεξάρτητα από την πορεία των διεθνών τιμών.
Καταλύτες ΟΠΕΚ και ΗΠΑ
Καταλύτης για πιθανή άνοδο των τιμών θα ήταν μια αλλαγή στη στρατηγική του ΟΠΕΚ, ο οποίος έχει τηρήσει το χρονοδιάγραμμα παραγωγής που είχε καθορίσει τον Οκτώβριο του 2022. Στη συνεδρίαση του επόμενου μήνα θα μπορούσε να αποφασίσει να προβεί σε περαιτέρω περικοπές. Σε ένα τέτοιο σενάριο, αναλυτές θεωρούν ότι ο οργανισμός θα μπορούσε να μειώσει τις ποσότητες κατά περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα, ένα μικρό αλλά σημαντικό κομμάτι της ημερήσιας αγοράς πετρελαίου των 100 εκατομμυρίων βαρελιών.
Ο άλλος καταλύτης θα ήταν μια ανακοίνωση από την πλευρά της κυβέρνησης των ΗΠΑ ότι θα αρχίσει να αναπληρώνει το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου (SPR), το οποίο βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, κάτι που θα οδηγούσε σε αύξηση των τιμών.
Ωστόσο, με βάση μια ρεαλιστική θεώρηση, οι τάσεις της τιμής του πετρελαίου μπορεί να εξαρτηθούν και από την εξέλιξη της τραπεζικής αναταραχής. Εάν τα πράγματα χειροτερέψουν, οι τιμές θα πέσουν απότομα, επειδή οι υφέσεις που προκαλούνται από μια οικονομική κρίση τείνουν να είναι δύο έως τρεις φορές χειρότερες για το πετρέλαιο.
Από την άλλη, τέλος, δεν λείπουν και οι φωνές που υποστηρίζουν ότι η πτώση των τιμών του πετρελαίου το τελευταίο διάστημα οφείλεται σε κερδοσκοπικά παιχνίδια. Μάλιστα, κάποιοι σημειώνουν ότι το πετρέλαιο θα μπορούσε να φθάσει τα 140 δολάρια μέχρι το τέλος του έτους.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!