Με ανάπτυξη της τάξης του 6,9% έκαναν ποδαρικό το 2023 τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, αύξηση η οποία αποδίδεται αποκλειστικά σε ανατιμήσεις που άγγιξαν το 10%, μιας και οι καταναλωτές αγόρασαν λιγότερα προϊόντα.
Ο ρόλος του χιονιά
Μάλιστα ο ρυθμός ανάπτυξης τον Ιανουάριο του 2023 είναι σημαντικά μειωμένος από τα διψήφια ποσοστά που εμφάνιζει η αγορά τους τελευταίους μήνες του 2022, εξέλιξη η οποία αποδίδεται από τους αναλυτές και στις έντονες χιονοπτώσεις που οδήγησαν σε μειωμένες αγορές για κάποιες ημέρες.
Τα διψήφια ποσοστά ανόδου
Τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας καθώς και τα προϊόντα σπιτιού ξεχώρισαν με διψήφια ποσοστά ανόδου σε τζίρο.
Σε όγκους μόνο η giga κατηγορία των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και φροντίδας ενισχύθηκαν.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, τα καθαριστικά και άλλα προϊόντα για το σπίτι, ενώ μόνο τα κατεψυγμένα τρόφιμα υποχώρησαν σε σχέση με τον περυσινό Ιανουάριο.
Πτώση σε όγκους
Από την άλλη πλευρά οι περισσότερες κατηγορίες εμφάνισαν πτώση σε όγκους, με μεγαλύτερη στα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα γαλακτοκομικά και τα υλικά για μαγειρική. Την καλύτερη, συγκριτικά, βελτίωση από πέρυσι εμφάνισαν τα μη αλκοολούχα ποτά.
Στα ύψη τα PL
Συνεχίστηκε, με ακόμα μεγαλύτερη ένταση, η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αφού έκλεισαν το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 16,4%, ξεκίνησαν τη φετινή χρονιά στο +21,3%, πέντε φορές μεγαλύτερη από αυτήν των branded προϊόντων.
Καίνε οι αυξήσεις
Σε ό,τι αφορά στις τιμές, οι μέσες ανατιμήσεις στα προϊόντα σταθερού barcode ανήλθαν σε 9,8% (μετά το 6,8% του 2021 και το 1,9% του 2020).
Ειδικότερα, ανά κατηγορία οι αυξήσεις ήταν: 8,9% στα τρόφιμα, 10,9% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 14,6% στα προϊόντα για το σπίτι.
Διψήφιες ανατιμήσεις, καταγράφησαν σχεδόν στις μισές κατηγορίες.
Αποκλειστικά στις ανατιμήσεις οφείλεται ο τζίρος
Η διαφορά στην ανάπτυξη μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων είναι εμφανής, επιβεβαιώνοντας ότι από πέρυσι ότι η βελτίωση του τζίρου είναι αποκλειστικά... έργο ανατιμήσεων.
Χάρη στην κατηγορία των τροφίμων, οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) καθώς στις υπόλοιπες κατηγορίες καταγράφηκε μείωση.
Αναφορικά με τις πωλήσεις προϊόντων πάγκου, αυτές αναπτύχθηκαν με ρυθμό 6,6%, με μόνο τα ψάρια και τα λαχανικά να χάνουν έδαφος από πέρυσι.
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, εξακολουθούν να ξεχωρίζουν τα hyper markets τα οποία πρωταγωνίστησαν την τελευταία τριετία, χάρη κυρίως στους μεγαλύτερους χώρους τους αλλά και τη σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς προϊόντων. Ωστόσο τους τελευταίους μήνες εμφανίζουν διψήφια ποσοστά ανόδου και τα πολύ μικρά καταστήματα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!