Νέα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια: Αδειάζει το... καλάθι του καταναλωτή σε σούπερ - μάρκετ αλλά και σε εμπορικά

μαγαζιά
Πηγή: Eurokinissi

Η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει, ειδικά στα είδη πρώτης ανάγκης και δημιουργεί σοβαρούς φόβους στον εμπορικό κόσμο ότι θα υπάρξει αξιοσημείωτη μείωση των πωλήσεων.

 Μοναδική ελπίδα να αναστραφεί η κατάσταση, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς είναι να υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών. Παράλληλα αναλυτές σημειώνουν ότι στην περίπτωση που η ακρίβεια επιστρέψει και στην αγορά των καυσίμων, τότε θα υπάρξει και εκεί μείωση των πωλήσεων. Βέβαια στην συγκεκριμένη αγορά είναι λίγο πιο δύσκολο να υπάρξουν προβλέψεις και αυτό διότι οι παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές είναι αρκετοί και ως εκ τούτου μάλλον δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλής εκτίμηση.

Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών είναι δεδομένο και κατά συνέπεια εφόσον η ακρίβεια συνεχίσει να υφίσταται, πολύ δύσκολα θα μπορέσει και η κατανάλωση να παραμένει ίδια.

Μάλιστα σημειώνουν παράγοντες του λιανικού εμπορίου, ότι οι απώλειες θα είναι παράπλευρες, δηλαδή θα χτυπηθούν και κλάδοι οι οποίοι δεν «υποφέρουν» από την ακρίβεια, όπως η ένδυση και η υπόδηση.

Σούπερ μάρκετ: Μικρή μείωση στον όγκο των πωλήσεων 

Ήδη τα πρώτα σημάδια για μείωση του όγκου των πωλήσεων φάνηκαν το 2022 και μάλιστα στην πλέον σφιχτή και ανελαστική αγορά από πλευράς πωλήσεων, αυτή των σούπερ μάρκετ. Η πτώση μπορεί να είναι οριακή αλλά και ενδεικτική των αντοχών της κοινωνίας.

Συγκεκριμένα το 2022 έκλεισε με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,9%, με τον τζίρο βεβαίως να αυξάνεται κατά 5,8%, αποτέλεσμα των ανατιμήσεων που μεσοσταθμικά διαμορφώθηκαν στον κλάδο σε 6,8%.

Η εικόνα για την ώρα είναι ανάλογη και το 2023, με την εταιρεία ερευνών IRI να επισημαίνει ότι τα πρώτα σημάδια του Ιανουαρίου δείχνουν ότι εντείνεται η πτώση στην κατανάλωση, ενώ την ίδια ώρα συνεχίζονται οι αυξήσεις στις τιμές. Καλυτερη, πάντως, εικόνα για τον πληθωρισμό των τροφίμων τον Ιανουάριο, καθώς και για το πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού τον πρώτο μήνα του 2023 θα έχουμε στις 15 Φεβρουαρίου, όταν θα ανακοινωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή.

Το κύμα ακρίβειας έστρεψε τους καταναλωτές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με συνέπεια το μερίδιό τους το 2022 να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2017, όταν η χώρα βρισκόταν ακόμη υπό καθεστώς μνημονίου.

Οι τρεις ομάδες προϊόντων

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε και στις τρεις βασικές ομάδες προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Η μεγαλύτερη που παρατηρείται για το 2022 σε σύγκριση με το 2021 είναι στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.λπ.), με μείωση της τάξης του 5%.

Στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 3,8%, ενώ η μείωση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν οριακή, της τάξης του 0,3%.

Μείωση σε 8 από τις 11 κατηγορίες

Σε σύνολο 11 βασικών κατηγοριών ειδών σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων στις 8.

Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε στην κατηγορία των απορρυπαντικών – καθαριστικών (5,3%), ενώ ακολουθούν:

  • τα κατεψυγμένα τρόφιμα (4,9%)
  • τα άλλα είδη νοικοκυριού (4,8%)
  • τα γαλακτοκομικά προϊόντα (4,3%)
  • τα αλκοολούχα ποτά (3,9%)
  • τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (3,9%) και
  • τα υλικά μαγειρικής (0,4%).

Με αύξηση του όγκου πωλήσεων έκλεισε το 2022 για τις κατηγορίες των σνακ (2%), των μη αλκοολούχων ποτών (1,6%) και των συσκευασμένων τροφίμων (1,2%).

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ