H Ρωσία έχει καταφέρει να στρέψει μεγάλο μέρος των εξαγωγών πετρελαίου της στην Ασία καθώς πλησιάζει η επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Τα δύο τρίτα του αργού που φορτώνεται σε τάνκερ στα ρωσικά λιμάνια κατευθύνεται τώρα προς την Ασία, ενώ η Τουρκία παίζει πια διπλό ρόλο και ως μεγάλο πελάτης αλλά και ως... ενδιάμεσος, καθώς έχει καταστεί παρακαμπτήρια οδός για τις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου προς την ΕΕ, μια «ρωγμή» στις επερχόμενες κυρώσεις.
Η Τουρκία συγκαταλέγεται πλέον μαζί με την Ινδία και την Κίνα στους μεγάλους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου ενώ «φιλοξενεί» στα διυλιστήριά της μια νέα κερκόπορτα για την είσοδο του ρωσικού αργού δια της... πλαγίου στην γηραιά ήπειρο και τις ΗΠΑ.
Η Άγκυρα αυξάνει σταθερά τις εισαγωγές ρωσικού αργού, το οποίο επεξεργάζεται στα δύο μεγάλα διυλιστήρια στα λιμάνια Νεμρούτ, απέναντι από τη Λέσβο και Κορφέζ στη Θάλασσα του Μαρμαρά, για να το εξάγει στη συνέχεια με τη μορφή πετρελαιοειδών σε χώρες όπως η Ισπανία, η Γαλλία, οι ΗΠΑ, η Ρουμανία και η Ολλανδία.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με το διυλιστήριο Τζαμναγκάρ της Ινδίας, από όπου οι ΗΠΑ, η Ισπανία και η Ιταλία εισάγουν επίσης πετρελαιοειδή, τα οποία έχουν προέλθει από διύλιση ρωσικού αργού.
Έτσι τα διυλιστήρια της Τουρκίας πολύ περισσότερο, αλλά και της Ινδίας, προσφέρουν στο πετρέλαιο της Ρωσίας μια διέξοδο για να συνεχιστούν με έμμεσο τρόπο οι εξαγωγές του προς τη Δύση.
Κίνα, Ινδία και Τουρκία οι μεγαλύτεροι αγοραστές
Η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία αποτελούν τους κυριότερους αποδέκτες του ρωσικού αργού, με μικρές ποσότητες να κατευθύνονται σε άλλες χώρες, όπως η Σρι Λάνκα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Το εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία που μεταφέρεται με πλοία θα τεθεί σε ισχύ σε δυο εβδομάδες. Οι κυρώσεις προβλέπουν επίσης την απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού αργού με ευρωπαϊκά πλοία καθώς και την παροχή υπηρεσιών ασφάλισης, μεσιτείας και χρηματοδότησης.
► Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Υποχωρούν οι τιμές μετά την ένταση στην Πολωνία - Τι δείχνουν τα futures
Το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου
Θα υπάρξουν εξαιρέσεις για τα πλοία που μεταφέρουν φορτία σε χώρες εκτός της ΕΕ, τα οποία αγοράστηκαν σε τιμή χαμηλότερη από το πλαφόν που μένει να συμφωνηθεί.
Ο όγκος του αργού στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, συν τις ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τον τελικό τους προορισμό, αυξήθηκε στο ρεκόρ των 2,39 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες.
Κάτω από τα... ραντάρ τα ρωσικά δεξαμενόπλοια
Ωστόσο, τα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό αργό γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικά στο να δείξουν τους προορισμούς τους.
Τα δεξαμενόπλοια που φορτώνονται τώρα στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής δεν θα φτάσουν στους τερματικούς σταθμούς εκφόρτωσης στην Κίνα ή την Ινδία πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για την παροχή ασφαλιστικών και άλλων υπηρεσιών.
Κάθε φορτίο που αγοράζεται σε τιμή πάνω από το ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί, δεν θα έχει κάλυψη από τις 5 Δεκεμβρίου, με βάση τους σημερινούς κανόνες.
► Διαβάστε επίσης: «Ρωγμή» στις κυρώσεις - Η Τουρκία παρακαμπτήρια οδός για το ρωσικό πετρέλαιο προς την ΕΕ
Εξαιρέσεις από τους κανόνες
Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαιρούν τα φορτία που αγοράστηκαν πριν από αυτήν την ημερομηνία, εφόσον παραδοθούν έως τις 19 Ιανουαρίου. Αναμένεται ότι η ΕΕ θα ακολουθήσει το παράδειγμά τους.
Οι αποστολές από τα λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό χρειάζονται μόνο λίγες ημέρες για να φτάσουν στους κινεζικούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και το ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα στην Τουρκία είναι εξίσου σύντομο.
Αντίθετα, οι παραδόσεις στην Ινδία από όλους τους τερματικούς σταθμούς εξαγωγών της Ρωσίας διαρκούν αρκετές εβδομάδες, με αποτέλεσμα να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πέσουν θύματα κυρώσεων πριν φτάσουν.
Η Τουρκία «ξεπλένει» το ρωσικό αργό
Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), που έχει την έδρα του στη Φινλανδία, έχει διαμορφωθεί μία νέα δίοδος για το ρωσικό αργό μέσω της Τουρκίας, η οποία προχωρά σε διύλιση και στη συνέχεια εξαγωγή των πετρελαιοειδών, προς τις ΗΠΑ και πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς το σχετικό ευρωπαϊκό εμπάργκο για τα προϊόντα πετρελαίου πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή στις 5 Φεβρουαρίου.
Το CREA προειδοποίησε για τη νέα παρακαμπτήρια οδό μέσω της οποίας το ρωσικό πετρέλαιο βρίσκει το δρόμο του προς τις δυτικές χώρες.
«Μια νέα οδός για τη διοχέτευση του ρωσικού πετρελαίου προς την ΕΕ αναδύεται μέσω της Τουρκίας, όπου διυλίζεται αυξημένη ποσότητα ρωσικού αργού», προειδοποίησαν οι συντάκτες της έκθεσης.
Πράγματι η Τουρκία έχει αυξήσει τις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Και οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων από την Τουρκία προς τα ευρωπαϊκά και τα αμερικανικά λιμάνια αυξήθηκαν κατά 85% στο διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου σε σύγκριση με την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου, αναφέρεται στην έκθεση.
«Καθώς η ΕΕ θα απαγορεύσει στις 5 Δεκεμβρίου τις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία, η ρωγμή αυτή θα μπορούσε να γίνει σημαντική», υπογραμμίζει το CREA.
Το κέντρο έρευνας θεωρεί έτσι πως έχει «ουσιαστική σημασία» να εφαρμόσουν η ΕΕ και οι Ηνωμένες Πολιτείες ένα πιο αυστηρό εμπάργκο, αρνούμενες τα πετρελαϊκά προϊόντα που προέρχονται από διυλιστήρια τα οποία δέχονται ρωσικό αργό.
Η Ρωσία, πάντως, συγκέντρωσε 21 δισ. ευρώ από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της τον Οκτώβριο, καταγράφοντας πτώση 7% σε σχέση με το Σεπτέμβριο. Τα έσοδα από όλα τα προϊόντα μειώθηκαν, με εξαίρεση το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Τα έσοδα από τις εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν από την πλευρά τους κατά 14% στα 7,.5 δισ. ευρώ και βρίσκονται πλέον κάτω από τα επίπεδα πριν από την εισβολή στην Ουκρανία το Φεβρουάριο.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!