Ένα βήμα μπρος κάνει ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια 650 αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτό αφορά στο ένα από τα τέσσερα ενεργά τμήματα του διαγωνισμού για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, δώδεκα μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180χλμ.
Σύμφωνα με το πρακτικό του διαγωνισμού που εγκρίθηκε για αυτό το τμήμα, οι δύο εταιρείες που περνούν στην τρίτη και τελική φάση της διαδικασίας είναι η ισπανική IRIZAR και η κινεζική YUTONG BUS. Αντίθετα ο φάκελος της κινεζικής BYD κρίθηκε ανεπαρκής και αποκλείστηκε από τη συνέχεια του διαγωνισμού.
Οι δύο εταιρείες που προκρίθηκαν, θεωρήθηκε πως έχουν πλήρη φάκελο συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς. Ελαφρό προβάδισμα στην βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς έλαβε η YUTONG BUS CO LTD με 146,181 μονάδες και ακολουθεί η IRIZAR E-MOBILITY S.L. που έλαβε 128,65 μονάδες.
Βέβαια όλα μπορεί να αλλάξουν ανάλογα με την οικονομική προσφορά που έχουν καταθέσει και η οποία τελικά θα κρίνει τι τύπο ηλεκτρικού λεωφορείου θα αποκτήσουν η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί εντός Νοεμβρίου.
Πρόκειται για το σημαντικό και πιο υψηλό κοστολογικά, τμήμα του διαγωνισμού καθώς ο προϋπολογισμός του εκτιμάται σε 154,62 εκατ. ευρώ. Τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα προμηθευτεί το ελληνικό κράτος θα είναι τα πρώτα που θα κυκλοφορήσουν τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη.
Ωστόσο θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η Αθήνα έχει εδώ και δεκαετίες λεωφορεία που κινούνται με ηλεκτρισμο με τα γνωστά σε όλους τρόλεϊ που κυκλοφορούν καλύπτοντας σημαντικά δρομολόγια σε μεγάλο μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Τι γίνεται με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού
Αναφορικά με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, ίσως και εντός της εβδομάδας να γίνει γνωστό ποιες εταιρείες θα διεκδικήσουν την προμήθεια των 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ. Το κόστος τους έχει υπολογιστεί σε 53,32 εκατ. ευρώ. Προσφορά σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταθέσει η IVECO.
Μέσα στον Νοέμβριο θα ακολουθήσουν και οι αποφάσεις για τις εταιρείες που περνούν στην τελική φάση για την προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI ύψους 73,16 εκατ. ευρώ. Εδώ συμμετέχουν οι IVECO και η ITA.
To ίδιο και για τα επιπλέον 100 απλά ηλεκτρικά αστικά οχήματα 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. ύψους 56,26 εκατ. ευρώ. Συμμετέχουν οι IVECO, BYD, IRIZAR, VAN HOOL.
Να θυμίσουμε πως από τον περασμένο Μάιο, ακυρώθηκε το τμήμα του διαγωνισμού για 100 απλά αστικά λεωφορεία 12 μέτρων υβριδικής τεχνολογίας καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά. Ο προϋπολογισμός αυτού του τμήματος ήταν 46,12 εκατ. ευρώ.
Συμβάσεις το 2023
Εφόσον δεν συνεχιστούν οι δικαστικές μάχες που μπορεί να καθυστερήσουν τα διαφορετικά τμήματα του διαγωνισμού, στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι οι συμβάσεις να υπογραφούν τους πρώτους μήνες του 2023. Το κάθε τμήμα εξάλλου κινείται αυτόνομα οπότε οι ημερομηνίες των υπογραφών θα ποικίλλουν.
Το περασμένο Σεπτέμβριο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου της Βουλής είχε σημειώσει για το θέμα πως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα είναι οι μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη, που θα έχουν τόσα πολλά ηλεκτρικά και CNG λεωφορεία στον στόλο τους (σ.σ. σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις).
Η προμήθεια των οχημάτων θα γίνει εντός 520-580 ημερών και αυτό σημαίνει πως συνολικά τα 650 λεωφορεία θα έχουν παραδοθεί σε διάστημα 1,5 έτους δηλαδή περίπου μέχρι το τέλος του 2024. Στην Ελλάδα οι εκπρόσωποι των παραπάνω συμμετεχουσών εταιρειών είναι οι όμιλοι Π.Πετρόπουλος, Σαρακάκης, Σφακιανάκης και Κοντέλλης.
Αντικατάσταση στόλου
Τα νέα οχήματα θα κληθούν να ανανεώσουν εν μέρει τον γερασμένο στόλο που διαθέτουν οι δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας κάνοντας ένα μεγάλο άλμα στο "πρασίνισμα των συγκοινωνιών". Από τα 650 λεωφορεία τα 350 είναι ηλεκτρικά και τα άλλα 300 φυσικού αερίου που θεωρείται πιο φιλοπεριβαλλοντικό.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, το μεγαλύτερο μέρος των οχημάτων θα δοθούν στον ΟΑΣΑ (και ακολούθως στην ΟΣΥ) και ένα σημαντικό τμήμα στον ΟΑΣΘ. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη προβλέπεται η προμήθεια μόνο των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς στα αμαξοστάσια της συμπρωτεύουσας δεν υπάρχουν δεξαμενες αποθήκευσης CNG.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση αυτή θα προέλθει από δύο πηγές, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο δεύτερο, πριν από περίπου 3 μήνες εντάχθηκε η χρηματοδότηση για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Επόμενο βήμα είναι η προκήρυξη ενός ακόμα διαγωνισμού για αστικά λεωφορεία με το πιθανότερο σενάριο πλέον να είναι 100% για ηλεκτρικά οχήματα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!