Η ανεξέλεγκτη πορεία στην τιμή του πετρελαίου κίνησης οδηγεί σε μονόδρομο την κυβέρνηση, όσον αφορά στην επαναφορά της οριζόντιας κρατικής επιδότησης στην αντλία, στο μοντέλο που εφαρμόστηκε τους προηγούμενους μήνες, όπως έγραψε χθες η «Η».
Μετά τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος δήλωσε από το βήμα της Βουλής ότι «Μετράμε τις δυνατότητες μας και θα δούμε αν μπορούμε να εξαγγείλουμε κάτι και για το diesel κίνησης», αναγνωρίζοντας πως οι αυξήσεις στο diesel έχουν επίπτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα, παράθυρο για νέες παρεμβάσεις άνοιξε σήμερα και ο υπουργός Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.
«Παρακολουθούμε την κατάσταση και μόλις χρειαστεί θα παρέμβουμε. Θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό», υπογράμμισε ο κ. Σκρέκας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
Η εξίσωση για το ύψος της επιδότησης
Όπως έγραψε χθες η «Η», το ύψος της νέας οριζόντιας επιδότησης θα εξαρτηθεί από το που θα πάνε οι τιμές του diesel τις επόμενες μέρες και έως το τέλος Οκτωβρίου.
► Διαβαστε επίσης: Πετρέλαιο κίνησης: Στο τραπέζι η επιστροφή της οριζόντιας επιδότησης στην αντλία
Το βασικό σενάριο προβλέπει μια νέα οριζόντια επιδότηση σε τέτοιο ύψος, ώστε το πετρέλαιο κίνησης να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο και σε κάθε περίπτωση κάτω από την τιμή της αμόλυβδης, ώστε να μην περάσει η ανατίμηση του καυσίμου στο ράφι του σούπερ - μάρκετ μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Παράλληλα, στόχος είναι να πλησιάσει η τιμή του diesel εγγύτερα σε αυτήν του πετρελαίου θέρμανσης, που ξεκίνησε να διατίθεται κάτω από 1,40 ευρώ το λίτρο, ώστε να μην υπάρχει ισχυρό κίνητρο λαθρεμπορίας.
Σήμερα με την ψαλίδα ανάμεσα στο πετρέλαιο κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης σε ιστορικά υψηλά, δηλαδή στα 76 και πλέον λεπτά του ευρώ (με το θέρμανσης στο 1,37 και το κίνησης στο 2,131) το κίνητρο για ανάπτυξη λαθρεμπορίου είναι πολύ σημαντικό. Υπάρχει συνεπώς, ορατός ο κίνδυνος έξαρσης της λαθραίας διοχέτευσης πετρελαίου θέρμανσης ως κίνησης στην αγορά.
Άλλος ένας παράγοντας στην εξίσωση, βέβαια, είναι το δημοσιονομικό κόστος και το ύψος της κρατικής επιδότησης που μπορεί να αντέξει ο κρατικός προϋπολογισμός σε παράλληλο - μάλιστα - χρόνο με την επιδότηση 0,25 ευρώ το λίτρο στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Πότε θα έρθει η νέα επιδότηση
Αυτό το κρίσιμο στοιχείο του «γρίφου» θα ξεκαθαρίσει κάπως εντός Οκτωβρίου, περί τις 20 Οκτωβρίου, όταν η ΤτΕ θα ανακοινώνει το ισοζύγιο πληρωμών Αυγούστου και θα φανεί πού έφτασε ο πήχης των εσόδων από τον τουρισμό τον Αύγουστο.
Εφόσον προκύπτει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος θα αξιοποιηθεί άμεσα - αν δεν έχουν πέσει μέχρι τότε οι τιμές - ώστε από αρχές Νοεμβρίου να τεθεί σε εφαρμογή το νέο μέτρο.
Το ύψος της νέας επιδότησης
Δεδομένων όλων αυτών των ψηφίδων, που βρίσκονται στο τραπέζι τα σενάρια δίνουν και παίρνουν:
Με τη σημερινή τιμή του πετρελαίου κίνησης στα 2,131 ευρώ το λίτρο, μια επιδότηση 0,15 ευρώ το λίτρο (ίδια όπως και πριν) κι εφόσον υποτεθεί πως θα έφτανε ολόκληρη στον καταναλωτή, το diesel θα έπεφτε στα 1,981 ευρώ το λίτρο, κάτω από την τιμή της αμόλυβδης, κάτω από τα 2 ευρώ και πιο κοντά στο 1,40 του πετρελαίου θέρμανσης.
Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την περαιτέρω άνοδο της τιμής στο πετρέλαιο κίνησης τις επόμενες ημέρες. Αρκεί να αναφερθεί πως από τις 30 Σεπτεμβρίου το ράλι του diesel δεν έχει φρένα και η ψαλίδα με την αμόλυβδη αυξάνεται συνεχώς:
- Στις 30/9 το diesel κόστιζε: 1,828€/lt
- Στις 14/10 κοστίζει: 2,131€/lt
- Σε 14 ημέρες έχει πάρει μια τεράστια αύξηση +0,303€
- 2 λεπτά / ημέρα - Σταθερά κάθε μέρα του Οκτώβρη
Κάθε μέρα του Οκτώβρη το πετρέλαιο κίνησης αυξάνεται 2 λεπτά του ευρώ την ημέρα και ανοίγει την ψαλίδα με την αμόλυβδη:
- Στις 30/9 το πετρέλαιο κίνησης ήταν 0,14€ φτηνότερο από την αμόλυβδη
- Στις 14/10 το πετρέλαιο κίνησης είναι 0,096 ευρώ ακριβότερο από την αμόλυβδη
Σε αυτό το περιβάλλον κι εφόσον το ράλι συνεχιστεί η επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 0,20 ευρώ το λίτρο ή τα 0,25 ευρώ το λίτρο, ώστε να εξισωθεί με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Συνεχίζεται το ράλι ανόδου
Σε καθημερινό βραχνά εξελίσσεται για τους οδηγούς οχημάτων diesel το γέμισμα του ντεπόζιτου, καθώς και χθες πλήρωσαν περισσότερα για την ίδια ποσότητα πετρελαίου κίνησης.
Η τιμή από το 2,131 ευρώ/λίτρο που ήταν την Πέμπτη, την Παρασκευή σκαρφάλωσε στα 2,219 ευρώ/λίτρο, αφήνοντας αρκετά πίσω την αμόλυβδη βενίζνη, που είχε μέση πανελλαδική τιμή τα 2,035 ευρώ/λίτρο.
Μια ματιά στις μέσες τιμές πώλησης καυσίμων ανά νομό, προκαλεί... ίλιγγο, με τις Κυκλάδες να πληρώνουν κοντά στα 2,3 ευρώ (2,280) για ένα λίτρο diesel!
Καθώς το ράλι στο πετρέλαιο κίνησης συνεχίζεται χωρίς φρένα, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να ανατραπεί ακόμη και το μέτρο για το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού, που θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Οκτώβρη, αν δεν υπάρξει παρέμβαση στα καύσιμα και συνεχιστεί με την ίδια τάση το ανοδικό ράλι. Αν δεν υπάρξει παρέμβαση και καθώς το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος της σταδιακής αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ.
Η απόσυρση της επιδότησης
Μια από τις αιτίες άλλωστε και για την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, πέρα από την διεθνή συγκυρία, είναι και η απόσυρση της οριζόντιας κρατικής επιδότησης ύψους 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης που ίσχυε για ένα 6μηνο από Απρίλιο έως και Σεπτέμβριο.
Καθώς οι τιμές των καυσίμων έπεφταν, η επιδότηση στο diesel κίνησης αποσύρθηκε από 1η Οκτωβρίου, ώστε να αντικατασταθεί με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης ύψους 0,25 ευρώ το λίτρο.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!