Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτέλέσε σανίδα σωτηρίας για τις επιχειρήσεις στη διάρκεια της πανδημίας. Η εξαιρετικά αυξημένη ζήτηση για χριστουγεννιάτικες αγορές ωστόσο, αναμένεται να φέρει τον κλάδο αντιμέτωπο με άνευ προηγουμένου προκλήσεις προκειμένου να φανεί συνεπής στις υποχρεώσεις του. Μόνο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τους New York Times, εκτιμάται ότι φέτος τα Χριστούγεννα θα πρέπει να παραδοθούν περί τα 3 δισ. δέματα, έναντι 800 εκατ. κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Είναι αυτονόητο ότι η μη έγκαιρη παράδοση των δεμάτων στη διάρκεια των γιορτών θα προκαλέσει ορδές δυσαρεστημένων πελατών και θα λειτουργήσει καταστροφικά για τις επιχειρήσεις. Σε μία φάση που το λιανεμπόριο γίνεται όλο και περισσότερο διαδικτυακό, οι επιχειρήσεις δεν έχουν την πολυτέλεια να δώσουν στους καταναλωτές την αίσθηση ότι δεν μπορούν να είναι συνεπείς απέναντί τους.
«Όλοι προετοιμάζονται για τα χειρότερα», όπως δηλώνει χαρακτηριστικά στους NYT ο αναλυτής μεταφορών της Morgan Stanley, Ραβί Σάνκερ.
Προκειμένου να ανταποκριθούν στην αύξηση της ζήτησης, οι μεγάλες εταιρείες μεταφορών και διανομής αναγκάστηκαν να προσλάβουν περισσότερο προσωπικό και να επεκτείνουν τις παραδόσεις και στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν δίστασαν να υιοθετήσουν πιο σκληρή στάση έναντι των εταιρειών λιανεμπορίου, επιβάλλοντας πρόσθετες χρεώσεις για τις αργίες ή ακόμη και ένα «ταβάνι» στο ημερήσιο όριο αποστολής δεμάτων.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στην περίπτωση των δύο μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου στις ΗΠΑ, των FedEx και UPS, οι εταιρείες του λιανικού εμπορίου διστάζουν να μην ανταποκριθούν στα αιτήματά τους, υπό το φόβο μιας ενδεχόμενης διακοπής της συνεργασίας τους. Από την πλευρά τους και οι ταχυμεταφορείς βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένες πιέσεις, κυρίως από την πλευρά της Amazon η οποία επιχειρεί δυναμική διείσδυση στην εν λόγω αγορά. Σε περίπτωση που οι παραδόσεις του λιανεμπορίου δεν καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στην πίεση των εορτών, η Amazon θα είναι ο μοναδικός κερδισμένος της αγοράς.
Σύμφωνα στοιχεία της ShipMatrix, μόνο φέτος τα Χριστούγεννα στις ΗΠΑ θα πρέπει να διακινηθούν ημερησίως 7,2 εκατ. δέματα περισσότερα από αυτά που το σύστημα μπορεί να διαχειριστεί. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, Σατίς Τζίντελ, οι παραδόσεις του Σαββατοκύριακου αρκούν για να καλύψουν ένα μικρό μόνο μέρος της αυξημένης ζήτησης.
Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, που αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν προθεσμίες παραγγελιών προκειμένου οι πελάτες τους να λάβουν έγκαιρα για τις γιορτές τα δέματά τους, αναρτώντας σχετικές υπενθυμίσεις στις ιστοσελίδες τους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ζαχαροπλαστείων Beatrice Bakery στη Νεμπράσκα που έθεσαν όριο παραγγελιών την 9η Δεκεμβρίου προκειμένου να ανταποκριθούν στην αποστολή περισσότερων από 340 τόνων φρουτκέικς ως τα Χριστούγεννα, ενώ όριο παραγγελιών ως τη 10η Δεκεμβρίου έθεσαν και τα Disney Stores.
Δύσκολοι καιροί, δύσκολα μέτρα
Ένα ακόμη ενδεικτικό στατιστικό που προκαλεί ανησυχία είναι ότι η αύξηση του όγκου των αποστολών που τα Χριστούγεννα ανέρχεται στο 30% έως 40% φέτος ήταν γεγονός από τις αρχές του έτους λόγω της πανδημίας. Ακόμη και η Amazon δυσκολεύτηκε να ανταποκριθει στις απαιτήσεις των ημερών κατά το πρώτο διάστημα της καραντίνας.
Μέτρα αναγκάζονται να λάβουν όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου. Η FedEx ανακοίνωσε ότι προσλαμβάνει 70.000 εποχικούς υπαλλήλους, ενώ η UPS άλλους 100.000. Ακόμη πιο δραστικά μέτρα έλαβε η Amazon, που ανακοίνωσε ότι χτίζει 100 νέεες αποθήκες, κέντρα διαλογής και σημεία παράδοσης στη Βόρεια Αμερική. Από τις αρχές του έτους, προσέλαβε 275.000 εργαζόμενους πλήρους και μερικής απασχόλησης, καθώς και 100.000 εποχικούς υπαλλήλους.
Οι προκλήσεις για τον κλάδο γίνονται ακόμη μεγαλύτερες καθώς ορισμένοι από τος μεγάλους παίχτες της αγοράς θα κληθούν να συνδράμουν και στη διανομή των εμβολίων κατά του κορονοϊού, αν και όλα δείχνουν ότι αυτό δεν θα ξεκινήσει νωρίτερα από τις αρχές του 2021.
Στο μεταξύ, σε πονοκέφαλο για την αγορά έχουν αρχίσει να μετατρέπονται οι πρώτες καθυστερήσεις που αναφέρουν πολλές επιχειρήσεις στην παράδοση των προϊόντων τους.Και όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της εταιρείας κοσμημάτων Kendra Scott, Τομ Νόλαν, στην περίπτωση αυτή οι δυσαρεστημένοι καταναλωτές τείνουν να κατηγορούν τις επιχειρήσεις και όχι τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Τονίζει δε ότι η μεταφορά των προϊόντων γίνεται με το αζημίωτο, καθώς οι εταιρείες καταβάλλουν ειδικό τέλος στους ταχυμεταφορείς ώστε η διαδικασία να λειτουργεί «ρολόι» και ως εκ τούτου έχουν και τις ανάλογες προσδοκίες για τις υπηρεσίες τους.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες μεταφορών και διανομής δηλώνουν ότι οι καθυστερήσεις που καταγράφονται μέχρι στιγμής είναι μικρές. Σύμφωνα δε με την UPS, ο προγραμματισμένος όγκος δεμάτων παραδίδεται στην ώρα του και τα όποια προβλήματα παρατηρούνται στις έκτακτες παραγγελίες.
Κάποιες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου αποφασίζουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, παραδίδοντας οι ίδιοι τις παραγγελίες στους πελάτες τους, ή ζητώντας τους να τα τις παραλάβουν οι ίδιοι με ραντεβου σε καθορισμένα σημεία.Παράλληλα, στρέφονται και σε μικρότερους παίχτες της αγοράς για να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, όπως έκαναν οι Sephora, Best Buy και Bed, Bath & Beyond, η ακόμη και στην πιο παραδοσιακή λύση όλων, αυτή της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ.
Η δυσκολία είναι ότι συχνά αναγκάζονται να απορροφήσουν οι ίδιοι το αυξημένο κόστος για την αποστολή μικρότερων δεμάτων, προκειμένου να μείνουν οι πελάτες τους ικανοποιημένοι. Όπως αναφέρουν, η αύξηση του κόστους για μία μικρή παραγγελία καθιστά την επιλογή του online shopping μη ελκυστική για τους καταναλωτές, οπότε αυτές οι έκτακτες λύσεις αποτελούν μονόδρομο.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!