Αρχίζει να ξεδιαλύνει το τοπίο σε ό,τι τα αφορά τα ναυπηγεία και είναι πλέον ορατή η ημέρα που θα λειτουργούν κανονικά και ορθόδοξα οι τρεις μονάδες που βρίσκονται στην Ελλάδα. Το Νεώριο στη Σύρο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία, ο Σκαραμαγκάς μετά την απόρριψη από το ΣτΕ των προσφυγών θα περάσει στα χέρια του εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, ενώ για την Ελευσίνα δρομολογείται λύση, τουλάχιστον σύμφωνα με τον σχέδιο που παρουσιάστηκε πρόσφατα από τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη.
Το σχέδιο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας προβλέπει ότι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξουσιοδοτείται να εκπροσωπήσει τον βασικό πιστωτή των Ναυπηγείων Ελευσίνας, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, εν τω συνόλω στο σχέδιο εξυγίανσης, που θα κατατεθεί βάσει του πτωχευτικού νόμου στο αρμόδιο δικαστήριο.
Το σχέδιο αυτό εκπονείται σε συνεργασία με την εταιρία ONEX, με τη χρηματοδότηση της αμερικανικής DFC.
Οι βασικοί άξονες για την εξυγίανση και επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι:
- Για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επενδυθούν άμεσα 100 εκατομμύρια δολάρια. Με αυτά θα επισκευασθούν οι δεξαμενές, θα γίνει περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται για να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τη λειτουργία τους με όλες τις θέσεις εργασίας των νυν εργαζομένων εξασφαλισμένες.
- Βάσει του σχεδίου, το οποίο έχουν αποδεχθεί οι ίδιοι εργαζόμενοι σε ποσοστό 99.7%, θα πληρωθούν από την ONEX στο πρώτο στάδιο όλη την προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση και τα υπόλοιπα χρήματα που έχουν λαμβάνειν από το παρελθόν θα τα πληρωθούν στο μέλλον από τα όποια αμυντικά προγράμματα καταφέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να προσελκύσουν, όχι κατ’ ανάγκη από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αλλά οποιουδήποτε είδους αμυντικά προγράμματα από οποιονδήποτε πελάτη.
Το business plan και ο ρόλος της ιταλικής Fincantieri
Κομβικό σημείο στην όλη συμφωνία είναι το business plan που έχει εκπονηθεί από την ONEX και το οποίο στηρίζεται σε έσοδα από εμπορικό έργο. Στο πρόσφατο παρελθόν ο υπουργός Ανάπτυξης έχει αναφέρει σε συνάντησή του με τους εργαζομένους στα ναυπηγεία πως η αμερικανική κυβέρνηση έχει δώσει ισχυρές δεσμεύσεις στην ελληνική κυβέρνηση ότι θα συμμετάσχει στο εγχείρημα της ΟΝΕΧ, χρηματοδοτώντας το εμπορικό σκέλος.
Παράλληλα, είχε δηλώσει πως συνεχίζονται και οι συζητήσεις με το Πολεμικό Ναυτικό για τα προγράμματα των κορβετών ή για όποιο άλλο πρόγραμμα ανακύψει στην πορεία. Αναφορικά με την συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ιταλικής εταιρίας Fincantieri, θέση του υπουργείου είναι ότι αυτό θα συμβεί ανάλογα με το τι θα συμβεί με τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
Κάποια σενάρια θέλουν τον ιταλικό κολοσσό να αναλαμβάνει σε δεύτερη φάση το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων. Στο αρχικό σχέδιο ήταν στην εταιρία αυτή, εκτός από τους Ιταλούς να συμμετάσχει και η ΟΝΕΧ.
Πάλι με βάση τον ίδιο σχεδιασμό, η δεύτερη εταιρεία θα αναλάβει το εμπορικό τμήμα του Ναυπηγείου, όπου θα γίνονται οι επισκευές των εμπορικών πλοίων και οι ναυπηγήσεις. Στην εταιρεία αυτή θα συμμετέχουν η ΟΝΕΧ και η αμερικανική εταιρεία DFC.
Το σχέδιο προβλέπει την απομείωση των υποχρεώσεων συνολικού ύψους 423 εκατ. ευρώ που βαρύνουν τον όμιλο, η οποία θα είναι της τάξης του 50%, ήτοι το νέο σχήμα θα αναλάβει να εξυπηρετήσει, σε βάθος χρόνου, περί τα 200 εκατ. ευρώ.
Η απομείωση των υποχρεώσεων των Ναυπηγείων Ελευσίνας προς το Δημόσιο και τους άλλους πιστωτές, όπως και η ρύθμιση του υπολοίπου σε μακροχρόνιες δόσεις, δεν θα γίνει μέσω δικαστικής επικύρωσης στο πλαίσιο του πτωχευτικού δικαίου, αλλά με νόμο στη Βουλή. Και αυτό, διότι διατυπώθηκαν επιφυλάξεις κυρίως από το Πολεμικό Ναυτικό, που αποτελεί έναν από τους πιστωτές των ναυπηγείων, να προσυπογράψουν απομείωση των απαιτήσεών τους.
Οι υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας
Να σημειωθεί ότι οι υποχρεώσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας μετά και τον έλεγχο που ολοκλήρωσε πέρυσι η EY είναι πολύ υψηλότερες από αυτές που είχαν αρχικά εκτιμηθεί.
Οπως προκύπτει λοιπόν από τις λογιστικές καταστάσεις:
- Το σύνολο των υποχρεώσεων στο τέλος Μαρτίου του 2021 ανέρχονταν στα 423,3 εκατ. Αν από αυτά αφαιρεθούν οι προσαυξήσεις, 337,4 εκατ., τότε το σύνολο των υποχρεώσεων προς εφορία και ταμεία με τις προσαυξήσεις ανέρχεται στα 104,8 εκατ.
- Προς τις τράπεζες το ποσό είναι στα 117,1 εκατ.
- Στα 42 εκατ. υπολογίζονται οι υποχρεώσεις προς το προσωπικό, ενώ
- Επιπλέον 148,8 εκατ. υπολογίζεται ότι είναι οι υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό και το υπόλοιπο αφορά λοιπούς πιστωτές, όπως προμηθευτές κ.λπ.
Στην τελική ευθεία η απόκτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον Γ. Προκοπίου
Θέμα χρόνου φαίνεται να είναι η τυπική μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον εφοπλιστή Γ. Προκοπίου. Μετά την απόρριψη από το ΣτΕ των προσφυγών από τον Δήμο Χαϊδαρίου κατά της πώλησης, η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί αμέσως μόλις αποζημιωθούν πλήρως και οι εργαζόμενοι και αυτό διότι ο επενδυτής αγοράζει το συγκρότημα ελεύθερο κάθε υποχρέωσης.
Η αποζημίωση των εργαζομένων αναμένεται να γίνει μόλις η Ειδική Διαχείριση εισπράξει από το Δημόσιο αποζημίωση ύψους 120 εκατ. ευρώ. Αποζημίωση που σχετίζεται με την πρώτη διαιτητική απόφαση που δικαίωσε την εταιρεία – και όχι τον πρώην ιδιοκτήτη της.
Κύκλοι της κυβέρνησης αλλά και του εφοπλιστή δεν δείχνουν να ανησυχούν από ενστάσεις κατά της διαδικασίας που έχει διατυπώσει ο πρώην ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Iskandar Safa. Συγκεκριμένα, θεωρεί τη διαδικασία πτώχευσης των ναυπηγείων που ξεκίνησε το 2017 μεθοδευμένη αναγκαστική απαλλοτρίωση και αξιώνει την επιστροφή τους όπως και την εκτέλεση συμβολαίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!