Μπορεί επισήμως από το υπουργείο Οικονομικών να δηλώνουν ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για νέες παρεμβάσεις-ασπίδα απέναντι στον πληθωρισμό και αν αυτό συμβεί δεν θα είναι νωρίτερα από το τέλος του καλοκαιριού, εντούτοις όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν ότι έρχεται παρέμβαση, η οποία θα αφορά αποκλειστικά τις τιμές των καυσίμων.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το κυβερνητικό επιτελείο, η σκέψη δείχνει να ωριμάζει ότι δεν είναι βιώσιμη η κατάσταση στην οικονομία με τις τιμές των καυσίμων να σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και όλα να δείχνουν ότι τα χειρότερα έρχονται.
Η σκέψη που επικρατεί αυτή την στιγμή κινείται σε δύο άξονες, που ταυτόχρονα θα αποτελούν και δύο γραμμές άμυνας. O πρώτος αναφέρει ότι η κυβέρνηση θα τολμήσει να «κόψει» τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) τόσο ώστε τουλάχιστον να υποχωρήσει η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, όπως αυτή αποτυπώνεται στα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο, από 2,2 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα.
Αντίστοιχα για την τιμή του πετρελαίου κίνησης η επιθυμητή τιμή θα είναι κάτω του 1,7 ευρώ το λίτρο, από 2,04 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα, αν βέβαια υπολογιστεί και η ενίσχυση που δίνεται από την Πολιτεία και φαίνεται απευθείας στην αντλία.
O δεύτερος άξονας παρέμβασης, σε περίπτωση που δεν έρθουν αποτελέσματα από τον πρώτο, θα είναι η επιβολή πλαφόν είτε στην λιανική, είτε σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης καυσίμων.
Σε αναζήτηση νέου δημοσιονομικού χώρου
Το ζητούμενο, βέβαια, είναι να προκύψει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος και αυτό διότι αυτός που ήδη διαφαίνεται να υπάρχει, έχει ήδη... ξοδευτεί. Ομως η τάση που τείνει να διαμορφωθεί τόσο με την πορεία των εσόδων, όσο και με την εκτιμώμενη πορεία των τουριστικών εσόδων διαμορφώνουν μία ισχυρή εκτίμηση ότι είναι εφικτό να υπάρξει νέος δημοσιονομικός χώρος, που θα επιτρέψει νέα παρέμβαση στις τιμές των καυσίμων.
Η υπέρβαση κατά σχεδόν 2 δισ. ευρώ του στόχου για τα φορολογικά έσοδα το 4μηνο, σε συνδυασμό αφενός με τη διαφαινόμενη θετική πορεία του τουρισμού, αλλά και την πρόθεση της Κομισιόν να βάλει εκ νέου στο τραπέζι την επέκταση και για το 2023 της ρήτρας διαφυγής, ανοίγουν διάπλατα τον δρόμο για μία νέα ισχυρή παρέμβαση, αυτή τη φορά στο κομμάτι των καυσίμων.
Η δεύτερη -ίσως και η πλέον ισχυρή- πηγή αύξησης των εσόδων είναι ο τουρισμός. Οι ενδείξεις, όπως αναφέρουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, είναι ιδιαίτερα θετικές. Ξένοι και Ελληνες ταξιδιώτες δείχνουν να γυρίζουν την πλάτη στα προβλήματα και στην αβεβαιότητα που φέρνει ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ακρίβεια και ετοιμάζονται να απολαύσουν το καλοκαίρι.
Κινητήρια δύναμη οι αποταμιεύσεις
Ως μία από τις αιτίες που η εικόνα είναι αρκετά καλή, κόντρα στο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί, είναι η αυξημένη αποταμίευση στις περισσότερες χώρες του πλανήτη και βέβαια και στην Ελλάδα, από τα διαδοχικά πακέτα στήριξης εν μέσω της πανδημίας.
Τέλος, να σημειωθεί ότι στο όλο σκηνικό που τείνει να διαμορφωθεί έρχεται να λειτουργήσει ενισχυτικά και η θέση της Κομισιόν, με τον Επίτροπο Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνέχισης και το 2023 της «ρήτρας διαφυγής» από τους αυστηρούς κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, μιας ρήτρας που είχε εφαρμοστεί για την αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων του covid.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!