«Είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωση του πορίσματος, προχωράμε άμεσα σε νομοθετικές ρυθμίσεις για να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε και να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία το επόμενο διάστημα, οπότε νομίζω ότι θα είμαστε σύντομα σε θέση να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε στον ελληνικό σιδηρόδρομο με ένα αποτελεσματικό μοντέλο και να ξεπεράσουμε τα προβλήματα του παρελθόντος».
Αυτό ανέφερε στην πρόσφατη ομιλία του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, στο πάνελ για τις προκλήσεις του σιδηρόδρομού. Εκτίμησε δε ότι εντός του έτους η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί.
Ο κ. Ξιφαράς σημείωσε αναφορικά με την αναδιοργάνωση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, πως αποτελεί μια πρωτοβουλία του υπουργείου ΥΠΟΜΕ και προσωπικά του υπουργού, Κώστα Καραμανλή, και από τα πρώτα πράγματα που έγιναν ήταν η σύσταση μιας επιτροπής για τα σιδηροδρομικά έργα και για τους σιδηροδρομικούς οργανισμούς.
«Αυτό το οποίο αντιληφθήκαμε στο υπουργείο είναι, παρά το ότι έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ότι το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θα έπρεπε», είπε χαρακτηριστικά και προχώρησε λέγοντας πως «έπρεπε να διασφαλίσουμε ότι τα χρήματα για τον σιδηρόδρομο θα τα εκμεταλλευτούμε με τον καλύτερο τρόπο. Κάναμε την αυτοκριτική μας και είδαμε ότι πρέπει να αλλάξουν κάποια πράγματα».
►Διαβάστε και: Ξεκινούν τα έργα επέκτασης του Αμαξοστασίου Τραμ στο Ελληνικ
Ο Γ.Γ. Μεταφορών μάλιστα είπε πως το υπουργείο ΥΠΟΕ θεώρησε πως είναι σωστό να συμμετέχει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία άλλωστε χρηματοδοτεί τα έργα, μιας και η ΕΕ ως «επενδυτής» των έργων έχει καταλάβει πως ο τρόπος με τον οποίο γίνονταν αυτές οι επενδύσεις δεν είναι ο πιο αποτελεσματικός. Οι δύο πλευρές κάθισαν στο ίδιο τραπέζι για τον από κοινού σχεδιασμό της επόμενης ημέρας.
Το πακέτο έργων
Για τα έργα ο κ. Ξιφαράς ανέφερε πως «μπροστά μας έχουμε το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει δουλέψει για αυτά το υπουργείο. Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, έχει κάνει εξαιρετική δουλειά και πλέον έχουμε μπροστά μας την υλοποίηση έργων επέκτασης του ελληνικού σιδηροδρόμου ύψους 4 δισ. ευρώ που είναι ότι πιο σημαντικό μιας και χωρίς γεωγραφική προσβασιμότητα, το μέσο χάνει το νόημά του. Δεν είναι όμως μόνο τα έργα, προχωράμε το έργο συντήρησης και λειτουργίας των γραμμών του ΟΣΕ, ένα έργο ΣΔΙΤ και ταυτόχρονα υπάρχουν και άλλα έργα που σχετίζονται με τον σιδηρόδρομο, όπως το Θριάσιο Ι και Θριάσιο ΙΙ, όπου στο ένα υπογράψαμε τη σύμβαση και στο δεύτερο τρέχει ο διαγωνισμός. Είναι έργα που δίνουν αξία στις εμπορευματικές μεταφορές και στο σιδηροδρομικό σύστημα εν γένει».
Οι τρεις πυλώνες για τον σιδηρόδρομο
Ο κ. Ξιφαράς έκανε λόγο για τις προτεραιότητες και τους τρεις πυλώνες ανάπτυξης. Πρώτον η ανάπτυξη του πολύ μικρού δικτύου που διαθέτει η χώρα, γιατί χωρίς ένα μεγάλο δίκτυο ο σιδηρόδρομος δεν μπορεί να γίνει ανταγωνιστικός σε σχέση με άλλα μέσα μεταφοράς.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι η υποστήριξη του ΟΣΕ που έχει περάσει από δύσκολες περιόδους και ο τρίτος πυλώνας είναι η αναδιοργάνωση της αγοράς ούτως ώστε να υπάρξει ένα οικοσύστημα στο οποίο οι εταιρείες που λειτουργούν είτε για εμπορευματικές είτε για επιβατικές μεταφορές να έχουν ένα οικονομικό όφελος από τη δραστηριότητα αυτή.
Όλα αυτά, όπως υποστήριξε ο Γ.Γ. Μεταφορών, είναι αλληλεξαρτώμενα, δηλαδή δεν μπορούμε να έχουμε μια εύρωστη αγορά αν δεν έχουμε ένα μεγάλο δίκτυο, δεν μπορούμε να έχουμε ένα καλό δίκτυο αν δεν είναι σωστά συντηρημένο κ.ο.κ.
Προς υπογραφή η νέα σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Αναφορικά με τη νέα σύμβαση για τις άγονες γραμμές με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών έκανε γνωστό πως εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και πως θα υπογραφεί τις επόμενες ημέρες. Όπως σημείωσε, ήταν μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση γιατί υπήρχαν σαθρές βάσεις. «Κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε ζητήματα που δεν έχουν να κάνουν απλά με δρομολόγια άγονων γραμμών αλλά να τακτοποιήσουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος που έχουν προκύψει από την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», είπε ο κ. Ξιφαράς.
►Διαβάστε και: Μικρή παράταση στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού - Πληθαίνουν οι ενδιαφερόμενοι
Υποστήριξε πως το πακέτο επενδύσεων που έπρεπε να πραγματοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν πολύ μικρό. Στη νέα σύμβαση, όπως ανέφερε, έχει συνυπολογιστεί 50 εκατ. ευρώ η δαπάνη ετησίως, με τη διαφορά πως πλέον θα έχουμε συγκεκριμένα δρομολόγια τα οποία θα πρέπει να παρακολουθούνται, να εκτελούνται για να πληρώνονται. Αν αυτά δεν εκτελεστούν, όχι μόνο δεν πληρώνονται αλλά εφαρμόζονται και ρήτρες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Με τη νέα σύμβαση των άγονων γραμμών, πέρα από τις επενδύσεις που υπάρχουν για νέα τρένα, ηλεκτροκίνητα ή τρένα υδρογόνου, έχουμε ψηφιοποίηση υπηρεσιών, ενώ ταυτόχρονα σε μεγάλο μέρος της σύμβαση να επιστρέφει χρήματα στο ελληνικό δημόσιο. Όπως είπε ο κ.Ξιφαράς, από τα 50 εκατ. ετησίως, τα 19 εκατ. πηγαίνουν στα τέλη χρήσης, και άλλα 10 σε μισθώματα προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Άρα τα 21 πηγαίνουν στον ιδιώτη και από εκείνα μπαίνει σε μια υποχρέωση για σειρά επενδύσεων.
«Με λίγα λόγια κάνουμε δύο πράγματα. Τακτοποιούμε εκκρεμότητες της παλιάς σύμβασης και δημιουργήσαμε μια σύμβαση που πραγματικά εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές και με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουμε τη συνδεσιμότητα όλων των περιοχών της Ελλάδας που την έχουν ανάγκη», είπε ολοκληρώνοντας ο κ. Ξιφαράς.