Προσδοκίες ότι θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια, φέρνουν οι τελευταίες τάσεις στην αγορά, αλλά και η προσπάθεια Ρωσίας και Δύσης να βρεθεί ένας δίαυλος οικονομικής επικοινωνίας.
Αναλυτές σημειώνουν ότι το βλέμμα των Ρώσων και ειδικά του Βλαντίμιρ Πούτιν είναι στην επόμενη μέρα και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται όλες οι προσπάθειες. Αυτό που θέλουν στη Ρωσία είναι να βρεθεί μία μίνιμουμ επαφή με τη Δύση, ώστε να μην απομονωθεί μία χώρα που έχει κάνει σοβαρά βήματα οικονομικής προόδου τα τελευταία χρόνια και έχει αυξηθεί σημαντικά το βιοτικό της επίπεδο.
Από την άλλη, η Ευρώπη ναι μεν θέλει να προχωρήσει στην απεξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά από την άλλη γνωρίζει ότι στο άμεσο μέλλον κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί.
Μέσα σε αυτό το κλίμα οι δύο πλευρές προσπαθούν να βρουν μία κοινά αποδεκτή φόρμουλα επικοινωνίας. Το αν αυτό θα συμβεί είναι εξαιρετικά δύσκολο να το προβλέψει κανείς, ειδικά μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που έσπασε το όποιο κλίμα εμπιστοσύνης υπήρχε ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Μεγάλη πτώση λόγω επιδότησης στο diesel κίνησης
Την ίδια στιγμή οι τιμές σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και ηλεκτρικό ρεύμα, δείχνουν μια τάση αποκλιμάκωσης. Βέβαια, αυτό είχε φανεί και στο πρόσφατο παρελθόν, ωστόσο, οι όποιες προσδοκίες διαψεύστηκαν.
Και δεν είναι μόνο οι διεθνείς αγορές, αλλά και η εσωτερική αγορά, ειδικά στα καύσιμα, όπου η άμεσα προσαρμογή των τιμών στην αντλία, όταν οι διεθνείς τιμές υποχωρούν αποτελεί μάλλον κάτι εξαιρετικά αδύνατο, σε μία αγορά με πολλές παθογένειες.
Σήμερα φάνηκαν στην αντλία κάποια δειλά σημάδια αποκλιμάκωσης, αλλά εντελώς ανεπαίσθητα. Η αμόλυβδη βενζίνης παραμένει σε μέσα επίπεδα πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ χθες και αυτό είναι απορίας άξιο, η μέση τιμή του diesel κίνησης πέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο, που αποτελεί ιστορικό υψηλό.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, από το Παρατηρητήριο Τιμών η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν χθες στα 2,076 ευρώ το λίτρο και το diesel κίνησης στα 2,005 ευρώ το λίτρο, μία διαφορά δηλαδή στα 7,1 λεπτά το λίτρο.
Προκειμένου να αντιληφθεί κάνεις την διαφορά, αρκεί να σημειώσουμε ότι στις 15 Μαρτίου, όπου και εντοπίζονται οι υψηλότερες τιμές στη βενζίνη, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν τα 2,106 ευρώ το λίτρο και για το diesel κίνησης στα 1,993 ευρώ το λίτρο, μία διαφορά δηλαδή 11,3 λεπτών.
Από νωρίς το απόγευμα πάντως, οι τιμές στο diesel κίνησης, έχουν παρουσιάσει σημαντική πτώση. Σε κάποιες περιπτώσεις πάντως η μείωση φτάνει ακόμη και τα 20 λεπτά το λίτρο (15 από την επιδότηση και 5 - 8 λεπτά από την μείωση των διεθνών τιμών).
Πτώση σε πετρέλαιο, ρεύμα και φυσικό αέριο
Στο μεταξύ χθες η τιμή του φυσικού αερίου υποχώρησε κατά 11,5% στα 111 ευρώ η μεγαβατώρα, μετά την αρχική άνοδο. Το πετρέλαιο νωρίς το μεσημέρι άγγιξε τα 100 δολάρια το βαρέλι, με χαμηλό τα 100,35 δολάρια και λίγο μετά τις 19:00 σημείωνε μικρή πτώση.
Η αλλαγή τάσης για το «μαύρο χρυσό» είναι απόρροια της απόφασης των ΗΠΑ να ρίξει στην αγορά μέρος από τα στρατηγικά αποθέματα, κίνηση που θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα οι χώρες μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας συμφώνησαν να προχωρήσουν σε συντονισμένη αποδέσμευση ποσότητας πετρελαίου από τα στρατηγικά αποθέματά τους, ενώ οι ποσότητες και ο χρόνος της αποδέσμευσης θα συμφωνηθούν εντός της επόμενης εβδομάδας.
Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος βρέθηκε οριακά πάνω από τα 200 ευρώ την μεγαβατώρα, κάτι που είχε πολύ καιρό να συμβεί. Συγκεκριμένα έκλεισε στα 202,68 ευρώ με πτώση σχεδόν 10%.
Το εντυπωσιακά είναι ότι στο μίγμα της ηλεκτρικής ενέργειας το φυσικό αέριο συμμετέχει με σχεδόν 60% (58,33%), κάτι που είχε να συμβεί μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!