Τον μεγάλο αντίκτυπο που έχουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα στην αύξηση του ΑΕΠ και τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη αναδεικνύει μελέτη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η μεταποιητική παραγωγή της Ευρωζώνης το 2021 θα είχε αυξηθεί 6% και το ΑΕΠ της 2% περισσότερο, αντίστοιχα, αν δεν υπήρχαν οι περιορισμοί στην προσφορά, ενώ η αύξηση των τιμών παραγωγού στην περιοχή θα ήταν 50% μικρότερη.
Που οφειλονται οι περιορισμοί στην προσφορά
Τα σοκ στην προσφορά εξηγούνται κατά 40% από τις διακοπές λειτουργίας επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, οι οποίες αναμένεται να έχουν προσωρινό μόνο αντίκτυπο στον πληθωρισμό. Ωστόσο, υπάρχουν άλλες αιτίες των περιορισμών στην προσφορά, όπως οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού (που εξηγούν το 10% των περιορισμών στην προσφορά παγκοσμίως) και οι απαρχαιωμένες υποδομές logistics μπορεί να έχουν μονιμότερο αντίκτυπο στην προσφορά και τον πληθωρισμό.
Ανησυχητικό είναι ότι οι περιορισμοί στην προσφορά αναμένεται να διαρκέσουν περισσότερο και είναι πολύ πιθανό να επεκταθούν και στο 2023, λόγω της μετάλλαξης Ομικρον, ενώ στα τέλη του 2021 οι ειδικοί για τη βιομηχανία ανέμεναν ότι οι ελλείψεις για την αυτοκινητοβιομηχανία θα εξέλειπαν έως τα μέσα του 2022 και τα ευρύτερα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας έως τα τέλη του 2022.
Πώς πρέπει να απαντήσουν οι χώρες
«Με τους περιορισμούς στην προσφορά να είναι πιθανό να διαρκέσουν περισσότερο, η πρόκληση για τους φορείς άσκησης πολιτικών είναι να στηρίξουν την ανάκαμψη χωρίς να επιτρέψουν την εμπέδωση υψηλού πληθωρισμού», αναφέρουν η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, και δύο άλλα στελέχη του Ταμείου σε άρθρο τους.
Η πίεση στη μεταποιητική παραγωγή είναι μεγαλύτερη στις χώρες με υψηλότερη προστιθέμενη αξία της μεταποιητικής παραγωγής, όπως η Γερμανία και η Τσεχία, όπου η μεταποιητική παραγωγή θα μπορούσε να είναι υψηλότερη έως και 14%.
Το ΔΝΤ συνιστά στις χώρες να αντιμετωπίσουν, όπου είναι δυνατό, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα με ρυθμιστικά μέτρα, όπως την ταχεία παροχή αδειών για εργαζόμενους στον μεταφορικό κλάδο και στον κλάδο των logistics, την προσωρινή επέκταση των ωραρίων λειτουργίας στα λιμάνια, τη βελτίωση των τελωνειακών ελέγχων και τη χαλάρωση των κανόνων για τη μετανάστευση ώστε να περιορισθεί η έλλειψη εργατικού δυναμικού.
Η δημοσιονομική πολιτική, σύμφωνα με το Ταμείο, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μόνο στοχευμένα καθώς μία γενική αύξηση της ζήτησης θα ενέτεινε τα προβλήματα και θα αύξανε τον πληθωρισμό.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!