Έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ ξεκινούν μέσα στον Ιανουάριο. Συμφωνα με τους όρους των διαγωνισμών η εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 14 Ιανουαρίου.
Τα έξι νέα αυτά έργα της ΕΡΓΟΣΕ θα συνδέσουν με το εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων τα λιμάνια της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Ραφήνας, του Λαυρίου και της Αλεξανδρούπολης. Πιο συγκεκριμένα οι διαγωνισμοί αφορούν τα εξής έργα:
- ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 26 Ιανουαρίου.
- ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 27 Ιανουαρίου.
- ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 25 Ιανουαρίου.
- ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 21 Ιανουαρίου.
- ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 24 Ιανουαρίου.
- ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Η αποσφράγιση των φακέλων θα γίνει στις 28 Ιανουαρίου.
Κλειδί η χρηματοδότηση
Σε αυτούς τους διαγωνισμούς είναι πιθανό να δούμε συμμαχίες μεταξύ των μεγάλων ομίλων. Ήδη στα σιδηροδρομικά έργα του Οκτωβρίου ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος "ένωσαν" δυνάμεις και αναδείχθηκαν μειοδότες σε δύο έργα.
Ο μεγάλος στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και κατ` επέκταση και της ΕΡΓΟΣΕ, είναι να βρεθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να τρέξουν τα έργα. Ήδη η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται για την κατάθεση αίτησης χρηματοδότησης στο CEF II για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ορμένιο, δηλαδή την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα παίξει επίσης βασικό ρόλο.
Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι το κατά πόσο αυτοί οι φιλόδοξοι διαγωνισμοί θα τρέξουν γρήγορα ή θα διαρκέσουν σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι και το σημείο κλειδί μαζί με τη χρηματοδότηση προκειμένου να δούμε τα έργα να παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.
Τα έργα δεν αναμένεται να ξεκινήσουν να κατασκευάζονται άμεσα γιατί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι συνήθως μακρά και επίπονη. Μεγάλος στόχος είναι τα έργα να μπορούν να τεθούν σε εμπορική λειτουργία μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!