Υποχρεωτικά γίνονται για όλους από την 1η Νοεμβρίου τα ηλεκτρονικά βιβλία, αφού εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι θα πρέπει να διαβιβάζουν τα τιμολόγια τους μέσω του myData.
Ήδη έχουν εγγραφεί πάνω από 12.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες με απλογραφικά βιβλία και τζίρο έως 50.000 ευρώ, ενώ η ΑΑΔΕ έχει ήδη στείλει επιστολή στους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις για τις προθεσμίες εφαρμογής του νέου συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής τιμολογίων, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι μέσα από το timologio (timologio.aade.gov.gr) μπορούν να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά τους.
Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους θα πρέπει μέσω παρόχου να διαβιβάζουν τα παραστατικά στην ΑΑΔΕ.
►e-εφορία: Ερχεται ο ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος φόρων - Πώς λειτουργεί η νέα εφαρμογή
Για τους πρατηριούχους καυσίμων, μετατίθεται για την 1-1-2022 η υποχρέωση διαβίβασης κωδικοποιημένων ειδών καυσίμων, αλλά έχουν την υποχρέωση να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myData από την 1-10-2021:
- για τα πρατήρια που τηρούν απλογραφικά βιβλία, με τζίρο πάνω από 100.000 ευρώ και
- για τα πρατήρια που τηρούν διπλογραφικά βιβλία με τζίρο πάνω από 50.000 ευρώ.
Για τα πρατήρια που δεν περιλαμβάνονται στις παραπάνω περιπτώσεις, η υποχρέωση διαβίβασης ξεκινάει από 1-11-2021.
Tι πρέπει να προσέχουν οι δικηγόροι
Όσον αφορά τους δικηγόρους, η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση δεν είναι υποχρεωτική για τους υπόχρεους που (διαζευκτικά) είτε: α) τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν το ύψος των 50.000 ευρώ, είτε β) εκδίδουν έως και πενήντα (50) τιμολόγια ετησίως (όχι Α.Π.Υ.). Ωστόσο, όλοι οι δικηγόροι οφείλουν να διαβιβάζουν τα δεδομένα των φορολογικών παραστατικών που εκδίδουν στην πλατφόρμα myData από την 1-11-2021 με τις κάτωθι διακρίσεις:
►Τι αλλάζει στη φορολογία γονικών παροχών ακινήτων και χρηματικών ποσών
- Τα δεδομένα που αφορούν σε λογιστικά αρχεία για το χρονικό διάστημα από την 1-1-2021 έως και την ημερομηνία υποχρεωτικής ένταξης στην πλατφόρμα myDATA διαβιβάζονται στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ έως και την 31-3-2022.
- Για τα φορολογικά παραστατικά που εκδίδονται μετά την ημερομηνία υποχρεωτικής ένταξης στην πλατφόρμα myDATA η διαβίβαση πρέπει να γίνει μέχρι την 20ή ημέρα του επόμενου μήνα.
- Για το έτος 2021 δεν προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις σε περίπτωση μη διαβίβασης των σχετικών στοιχείων.
- Για τη διαβίβαση των παραστατικών μπορεί να γίνει ΔΩΡΕΑΝ χρήση ειδικής φόρμας καταχώρησης της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων, που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ, για τους υποχρέους που (διαζευκτικά): α) τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν το ύψος των 50.000 ευρώ ή β) εκδίδουν έως και πενήντα (50) τιμολόγια πώλησης ετησίως (όχι Α.Π.Υ.).
Όσοι δεν πληρούν τα ανωτέρω κριτήρια (δηλ. όσοι έχουν ετήσια ακαθάριστα έσοδά άνω των 50.000 ευρώ και εκδίδουν άνω των 50 ΤΠΥ ετησίως) οφείλουν να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα εκδιδόμενα παραστατικά μέσω των ειδικών εφαρμογών που διατίθενται στο εμπόριο ή χρησιμοποιούν τα λογιστικά γραφεία.
►Νωρίτερα η υποβολή δηλώσεων φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ από το 2022
Tα 8 κλειδιά του myData
Πριν την υποχρεωτική διαβίβαση των τιμολογίων εσόδων στην πλατφόρμα myData οι επαγγελματίες θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
- Στην πλατφόρμα myData διαβιβάζονται υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων.
- Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδοθεί από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 1η Οκτωβρίου 2021 ή την 1η Νοεμβρίου 2021 διαβιβάζονται στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ έως και την 31η Μαρτίου 2022.
- Για το έτος 2021 δεν προβλέπονται πρόστιμα και κυρώσεις σε περίπτωση μη διαβίβασης των στοιχείων. Μέχρι το τέλος του έτους το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή νομοθετική διάταξη που θα ορίζει τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε περίπτωση μη τήρησης του νόμου.
- Για τη διαβίβαση των παραστατικών μπορεί να γίνει δωρεάν χρήση της εφαρμογής «timologio» για την τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις, που δεν διαθέτουν μηχανογραφικό σύστημα έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών στο myData ή το σύστημά τους δεν καλύπτει τις καθημερινές τους ανάγκες.
- Μέσω της εφαρμογής «timologio», ακολουθώντας ορισμένα απλά βήματα, οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν:
- να διαμορφώσουν το προφίλ τους,
- να συνθέσουν το πελατολόγιό τους,
- να οργανώσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τιμολογούν και
- να εκδώσουν και να αποθηκεύσουν σε μορφή pdf τα κάθε είδους παραστατικά τους (τιμολόγια, αποδείξεις κλπ). - Με την έκδοση των παραστατικών μέσα από το «timologio», η εφαρμογή αποστέλλει ταυτόχρονα και αυτόματα τη σύνοψη κάθε συναλλαγής στο myData (έσοδα) του επαγγελματία και στο myData της επιχείρησης-πελάτη (έξοδα).
- Ο επαγγελματίας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την αλήθεια και την ακρίβεια των εκδιδόμενων παραστατικών.
- Η εφαρμογή «timologio» δεν αποστέλλει τα εκδιδόμενα παραστατικά στον λήπτη τους. Η αποστολή τους παραμένει ευθύνη του χρήστη της εφαρμογής.