Την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα δρομολόγια των άγονων γραμμών ανακοίνωσε κατά την τοποθέτησή του στην τελετή παράδοσης-παραλαβής στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο τέως υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Όπως είπε ο Κρητικός πολιτικός, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται και επισήμως να ανακοινωθεί μία νέα δεκαπενταετής σύμβαση ύψους 750 εκατ. ευρώ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα συνεχίσει να επιδοτείται για τα δρομολόγια που αφορούν γραμμές οι οποίες δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, δηλαδή είναι εξ ορισμού ζημιογόνες.
Συμφωνία για 10+5 έτη
Η διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη σύμβαση είναι πως θα υπάρχουν περισσότερα δρομολόγια ετησίως. Με το Μνημόνιο Συνεργασίας που υφίσταται προβλέπεται η επιδότηση για 10 + 5 έτη, έναντι συνολικά 750 εκατ. ευρώ, με δέσμευση επενδύσεων 2,2-2,5 δισ. ευρώ στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ως στόχο την εύρυθμη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, επιβατικών και εμπορευματικών.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εξαγγείλει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα προμήθειας νέων τρένων και αναβάθμισης αμαξοστασίων και εγκαταστάσεων, αρχή των οποίων είναι η ανακατασκευή των ETR 470, των ιταλικών τρένων. Τρία εκ των συνολικά πέντε βρίσκονται ήδη στη χώρα. Παράλληλα έχει ήδη επενδύσει στην ανακαίνιση των αμαξοστασίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Στοίχημα ο ανταγωνισμός
Με την υφιστάμενη σύμβαση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λαμβάνει για κάθε έτος λειτουργίας 50 εκατ. ευρώ, βάσει των οποίων καλύπτονται οι υπηρεσίες που παρέχει σε αυτές τις γραμμές. Το στοίχημα είναι βέβαια αυτή η συμφωνία, ειδικά στα εμπορευματικά δρομολόγια, να επιτρέψει τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την είσοδο operators που θα επιφέρει κέρδος για την αγορά και θα κρατάει σε λογικά επίπεδα τις τιμές για τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Πηγές αναφέρουν πάντως ότι η αλλαγή υφυπουργού (πλέον νέος υφυπουργός Μεταφορών είναι ο Μιχάλης Παπαδόπουλος) μπορεί να επιφέρει μια μικρή καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας. Το υπουργείο Υποδομών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχαν ξεκινήσει εδώ και καιρό τις διαπραγματεύσεις για τη νέα σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, με στόχο να έχει υπογραφεί μέσα στο 2021.
Ποιες γραμμές επιδοτούνται
Οι γραμμές αυτές ουσιαστικά, και σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση της υπόθεσης, είναι το σύνολο των υπεραστικών δρομολογίων που καλύπτει η θυγατρική εταιρεία της ιταλικής FSI συμπεριλαμβανομένης και της βασικής γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Η συγκεκριμένη γραμμή, αν και το 2019 έδειχνε σημάδια μεγάλης επιβατικής κίνησης, με την επέλαση της πανδημίας και τη συρρίκνωση του μεταφορικού έργου τέθηκε, όπως είναι λογικό, μέχρι νεωτέρας στις επιδοτούμενες από το κράτος γραμμές.
Με τη σύμβαση που θα προκύψει από τις διαπραγματεύσεις ορίζεται, μεταξύ άλλων, το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται από τη σύμβαση, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!