Περισσότερες από 1.000 αιτήσεις κατατίθενται καθημερινά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υπαγωγή στη ρύθμιση χρεών προς Δημόσιο και τράπεζες με 240 έως και 420 δόσεις.
Για όσες επιχειρήσεις και νοικοκυριά υπάρχει εισόδημα που μπορεί να δικαιολογήσει την εξυπηρέτηση δόσεων, επιτυγχάνεται μια συνολική ρύθμιση-ομπρέλα που περιλαμβάνει όλους τους πιστωτές. Η ρύθμιση αυτή παράγεται αυτόματα από έναν ειδικό αλγόριθμο ο οποίος λαμβάνει υπόψη τα εισοδήματα, τις δαπάνες και τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη.
Όσον αφορά στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά ή επιχειρήσεις μπορούν μέσω του ofeiles.gov.gr να επιδιώξουν διευθέτηση οφειλών σε διμερή συμφωνία με το Δημόσιο ή πολυμερείς με όλους τους πιστωτές τους συνολικά, για να επιτύχουν έως 240 δόσεις και 75% διαγραφή οφειλής προς το Δημόσιο, ή και 420 δόσεις και 80% «κούρεμα» προς τις τράπεζες. Ωστόσο, σημειώνεται ότι ο μέγιστος αριθμός δόσεων ρύθμισης αποπληρωμής οφειλής προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης είναι 240.
Τα κριτήρια
Η πλατφόρμα προσφέρει ρυθμίσεις και για οφειλέτες που έχουν οφειλές προς το Δημόσιο ή/και σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης χωρίς να έχουν οφειλές σε χρηματοδοτικούς φορείς, εφόσον ισχύουν, μεταξύ άλλων, τα εξής κριτήρια:
- Το σύνολο των οφειλών υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ, μαζί με τα πρόστιμα, προσαυξήσεις κ.λπ., αλλά ακόμα και αν δεν είναι καν ληξιπρόθεσμα αλλά εμφανίζονται απλώς βεβαιωμένα προς είσπραξη (π.χ. τρέχοντες φόροι).
- Εντάσσονται ακόμα όλες οι τρέχουσες οφειλές προς φορείς του Δημοσίου που έχουν βεβαιωθεί, ακόμα και αν είναι ενήμερες και όχι ληξιπρόθεσμες, όπως δόσεις φόρου εισοδήματος ή ΕΝΦΙΑ που θα εκδοθεί, αρκεί ο οφειλέτης να επικαλεστεί δυσκολίες και επιδείνωση οικονομικής κατάστασης (μείωση εισοδήματος ή αύξηση δαπανών) μεγαλύτερη από 20%.
Ο αιτών δεν πρέπει να έχει υποβάλει αίτηση για επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης ή για κήρυξη σε πτώχευση.
Ο οφειλέτης συναινεί για άρση του τραπεζικού απορρήτου και η πλατφόρμα υπολογίζει με βάση τα στοιχεία που έχουν αντληθεί:
- Το τελικό ποσό αποπληρωμής ανά πιστωτή (και ανά οφειλή)
- Τον αριθμό δόσεων αποπληρωμής ανά πιστωτή (και ανά οφειλή)
Τα ποσά αυτά καθορίζονται από:
- Την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη (περιουσία + εισοδήματα)
- Την εμπορική αξία ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη
- Την κατάταξη των πιστωτών σε περίπτωση που γινόταν ρευστοποίηση
- Τα παραπάνω στοιχεία χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της οφειλής (ή το «κούρεμα» κατά περίπτωση) και τον αριθμό των δόσεων για κάθε οφειλή (50 ευρώ κατ’ ελάχιστον τον μήνα).
Στα 50 ευρώ η ελάχιστη δόση
Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης για τη ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ανέρχεται σε 50 ευρώ. Σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης προς χρηματοδοτικού φορείς που ανέρχεται σε 50 ευρώ ανά δάνειο με εξασφάλιση και σε 50 ευρώ ανά πιστωτή για δάνεια χωρίς εξασφάλιση.
Δώδεκα ερωτήσεις - απαντήσεις
1. Χρωστάω λιγότερα από 10.000 ευρώ. Μπορώ να ενταχθώ;
Αν και στο ποσό συνυπολογίζονται παλαιά και νέα χρέη, τόκοι, προσαυξήσεις κ.λπ., αν κάποιος πλησιάζει αλλά δεν χρωστά ούτε 10.000 ευρώ συνολικά, μπορεί ενδεχομένως να περάσει το όριο όταν εκδοθούν νέοι φόροι (ΕΝΦΙΑ, Εισοδήματος κ.λπ.). Αν πάντως χρωστά λιγότερα από 1.500 ευρώ (σχεδόν οι 2 στους 3 οφειλέτες) με ελάχιστη δόση τα 50 ευρώ, τους καλύπτει και η πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων.
2. Τι ποσοστό «κουρέματος» προσφέρει ο εξωδικαστικός;
Το «κούρεμα» προς το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 95% στα πρόστιμα ή 85% των απαιτήσεών του από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Στην περίπτωση διμερών διαπραγματεύσεων ή στις πολυμερείς διαπραγματεύσεις ύστερα από αντιπρόταση των πιστωτών (Αλγόριθμος Β), το «κούρεμα» βασικής οφειλής προς το Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης μπορεί να φτάνει στο 75%. Ωστόσο διαγραφή βασικής οφειλής από παρακρατούμενους φόρους (ΦΠΑ, ΦΜΥ) και οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές απαγορεύεται από τον νόμο.
Στην ίδια περίπτωση (Αλγόριθμος Β), το «κούρεμα» προς τις τράπεζες ή φορείς δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 80% των απαιτήσεων των χρηματοδοτικών φορέων (εξαιρουμένων των τόκων υπερημερίας για τους οποίους δεν υπάρχει όριο).
3. Ποια είναι η διαδικασία;
Η διαδικασία ολοκληρώνεται το αργότερο σε 2 μήνες. Υποβολή αίτησης στο ofeiles.gov.gr με κωδικούς TAXISnet. Οι οφειλέτες παρέχουν άρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου.
Αυτοματοποιημένα καταγράφονται σε 15 μέρες όλα τα χρέη και εισοδήματα. Οι ίδιοι συμπληρώνουν και ό,τι επιπλέον δεν εμφανίζεται προσυμπληρωμένο (π.χ. έξοδα διατροφής, οφειλές σε ΔΕΚΟ κ.λπ.).
Με αλγόριθμο υπολογίζεται τι μένει να πληρώνει ο οφειλέτης και παράγεται η σχετική ρύθμιση χωρίς εμπλοκή ανθρώπινου παράγοντα ή/και έγκριση οποιουδήποτε στελέχους του Δημοσίου και ΦΚΑ.
4. Πώς γίνεται η ρύθμιση από τις τράπεζες;
Με την υποβολή αίτησης και την άρση απορρήτου η πλατφόρμα υπολογίζει αυτόματα δόση και «κούρεμα». Άμεσα ενημερώνονται οι χρηματοδοτικοί φορείς. Μπορούν να την αποδεχτούν (ως πλειοψηφία 60% των απαιτήσεων ή 40% των υποθηκών), αλλιώς την απορρίπτουν.
Αν την απορρίψουν, η πλατφόρμα παράγει εναλλακτική πρόταση (Αλγόριθμος Β) με τις έως 420 δόσεις ή και «κούρεμα» έως 80%. Αν οι τράπεζες αρνηθούν και την πρόταση αυτή, πιθανότατα θα έχουν λόγο για περαιτέρω έρευνα του οφειλέτη.
5. Μπορεί ο οφειλέτης να κάνει δική του πρόταση;
Εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών εφόσον ζητήσει διαμεσολάβηση. Αν παρέλθουν 30 μέρες από τη διαμεσολάβηση (με ειδικό εμπειρογνώμονα που θα προσλάβει ο οφειλέτης) αλλά δεν επιτευχθεί συμφωνία συμβιβασμού μεταξύ της πλειοψηφίας των πιστωτών και του οφειλέτη, τότε η διαδικασία θεωρείται άκαρπη.
6. Πότε λήγει η προθεσμία;
Αν δεν υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών εντός 2 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, η διαδικασία θεωρείται περατωθείσα ως άκαρπη.
7. Τι γίνεται αν υπάρχουν προηγούμενες ρυθμίσεις;
Συμμετοχή του Δημοσίου σε σύμβαση αναδιάρθρωσης συνεπάγεται την αυτοδίκαιη κατάργηση προηγούμενων ρυθμίσεων για τις οφειλές που υπάγονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
8. Ποιο είναι το επιτόκιο στη ρύθμιση;
Η ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης επιβαρύνεται με επιτόκιο ίσο με το euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά 5% (τελικό 4,5% με τα σημερινά δεδομένα). Προς τράπεζες επιβαρύνεται με euribor προσαυξημένο κατά 3,25% (τελικό 2,75%) για εξασφαλισμένες οφειλές ή 4,5% για μη εξασφαλισμένες (4% σήμερα).
9. Τι γίνεται σε περίπτωση καθυστέρησης της πληρωμής;
Εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει 3 δόσεις προς οποιονδήποτε από τους πιστωτές του ή πάνω από το 3% του συνολικού ποσού που οφείλει.
10. Ποιοι δεν έχουν δικαίωμα ρύθμισης;
Αν το 90% και άνω από τις συνολικές οφειλές συγκεντρώνονται σε έναν μόνο χρηματοδοτικό φορέα (π.χ. μία τράπεζα ή εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων). Αν οι συνολικές οφειλές δεν υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ. Αν ο αιτών έχει υπαχθεί ξανά ή υπέβαλε αίτηση εξυγίανσης ή στον εξωδικαστικό μηχανισμό του ν. 4469/2017, στον Ν. Δένδια κλπ. Αν έγινε λύση εταιρείας ή μπήκε σε εκκαθάριση. Αν ο αιτών (διευθύνων σύμβουλος, διαχειριστής ή εταίρος) έχει καταδικαστεί για φοροδιαφυγή, ξέπλυμα, υπεξαίρεση, απάτη κ.λπ.
11. Τι κερδίζω αν ενταχθώ στην εξωδικαστική ρύθμιση;
Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών παρέχει προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών προκειμένου να αποφύγει κάποιος πτώχευση ή αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και να μη ρευστοποιηθεί η περιουσία του.
Μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών διασφαλίζεται:
- Αναστολή διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης (κατασχέσεις, διώξεις κ.λπ.) εκτός αν έχουν προγραμματιστεί πλειστηριασμοί εντός 3 μηνών από τότε που υπέβαλε αίτηση.
- Εως 240 δόσεις (20 χρόνια) προς το Δημόσιο ή έως 420 προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (35 έτη).
- Διαγραφή μέρους της οφειλής με κριτήριο τι έχει και μπορεί να πληρώσει ο οφειλέτης ώστε να είναι βιώσιμη η λύση και να μπορεί να αντεπεξέλθει.
12. Πως συναινούν Δημόσιο και ΦΚΑ σε αναδιάρθρωση για οφειλές άνω του 1,5 εκατ;
Απαιτείται:
- Η προτεινόμενη σύμβαση να έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση των τραπεζών.
- Σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη διαχειριστή αφερεγγυότητας, τον οποίο επιλέγουν οι χρηματοδοτικοί φορείς που καλύπτουν την αμοιβή του ότι: Η σύμβαση δεν επιφυλάσσει στο Δημόσιο χειρότερη μεταχείριση απ’ ό,τι σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη και ότι η εφαρμογή της σύμβασης αναδιάρθρωσης επιτρέπει τη βιώσιμη λειτουργία του (αν είναι επιχείρηση) ή τον καθιστά αξιόχρεο.