Αποκαλυπτήρια σήμερα για το πρότζεκτ «Astypalea Smart & Sustainable Island» της Volkswagen, το οποίο έχει ως στόχο να μετατρέψει την Αστυπάλαια στο πρώτο αυτόνομο και πράσινο ελληνικό νησί. Όπως έγραψε χθες η "Η", θα αναγγελθεί και η έναρξη του διαγωνισμού για την κατασκευή υβριδικού συστήματος ΑΠΕ.
Το «παρών» στην παρουσίαση του φιλόδοξου προγράμματος θα δώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος μέσω του «πράσινου» προγράμματος θα επιδιώξει να στείλει μήνυμα σε ολόκληρο τον κόσμο ότι άνοιξε η τουριστική περίοδος, αλλά και να εξάρει την επένδυση που πραγματοποιεί η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen στο νησί.
Στην εκδήλωση θα παρευρεθούν από την κυβέρνηση ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, αλλά και οι Α. Σκέρτσος, Γ. Κεφαλογιάννης, Γ. Γεραπετρίτης, Στ. Πέτσας και Κ. Φραγκογιάννης. Από την πλευρά της γερμανικής εταιρείας, στην Αστυπάλαια θα βρεθεί ο CEO της VW Dr. Herbert Diess, ο οποίος συνεργάζεται ήδη με τον αρμόδιο υφυπουργό Εξωτερικών για την οικονομική διπλωματία Κώστα Φραγκογιάννη.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του νησί, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen AG, Herbert Diess, στις 15:00, ενώ λίγο αργότερα, στις 17:30, ο πρωθυπουργός θα μιλήσει στην εκδήλωση με θέμα «Astypalea: smart & sustainable island - Progress Report, from vision to action». Ο ισχυρός άνδρας της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει δηλώσει σχετικά με το πρότζεκτ πως: «Πολιτικοί, επιχειρήσεις και κοινωνία έχουν κοινή ευθύνη για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η 100% κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα για όλους. Και το Astypalea Project θα επιδείξει ότι αυτό είναι εφικτό ήδη σήμερα. Η ηλεκτροκινητικότητα και η έξυπνη κινητικότητα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, συμβάλλοντας παράλληλα σε ένα μέλλον κλιματικά ουδέτερο ως προς τον άνθρακα».
Σήμερα, θα παραδοθούν από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα στον δήμο Αστυπάλαιας. Πρόκειται για ένα περιπολικό VW ID.4 της ΕΛ.ΑΣ., δύο ακόμη ηλεκτρικά μοντέλα θα παραδοθούν στο Λιμενικό Σώμα και στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ ένα «πράσινο» μοντέλο θα χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά εργαζομένων. Να σημειωθεί πως στο νησί έχουν ήδη εγκατασταθεί δέκα φορτιστές.
Φραγκογιάννης: «Πράσινο» σχέδιο σε τέσσερις πυλώνες
Όπως δήλωσε σε συνέντευξη στον ΣΚΑΪ 100.3 ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης, το πρόγραμμα «Astypalea Smart & Sustainable Island», που θα εκτελεστεί σε συνεργασία με τη Volkswagen, θα στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες:
- Ο πρώτος αφορά στην αντικατάσταση οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από ηλεκτρικά. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.
- Ο δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με τη θέσπιση κινήτρων για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ώστε να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε χαμηλές τιμές, πολύ χαμηλότερες από την υπόλοιπη επικράτεια.
- Ο τρίτος πυλώνας αφορά στη συγκοινωνία ala cart. Οπως τόνισε ο κ. Φραγκογιάννης, «γιατί να περιμένεις ένα λεωφορείο τον χειμώνα που περνάει κάθε 45 λεπτά, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα να καλυφθεί η ανάγκη με ένα ηλεκτρικό βανάκι το οποίο θα έρχεται να σε παίρνει ό,τι ώρα θέλεις και να σε πάει όπου θέλεις, με οδηγό, αλλά με προηγμένες δυνατότητες οδήγησης;».
- Ο τέταρτος πυλώνας σχετίζεται με την ενεργειακή αυτονομία του νησιού και ειδικότερα την απενεργοποίηση των diesel γεννητριών που ρυπαίνουν το περιβάλλον και παράγουν ενέργεια, η οποία είναι πάρα πολύ ακριβή. «Θυμίζω ότι η Αστυπάλαια δεν είναι διασυνδεδεμένο νησί και σκοπεύουμε να τοποθετήσουμε ένα υβριδικό σύστημα, το οποίο θα παράγει ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα καλύπτει όλες τις ανάγκες του νησιού με μία ανεμογεννήτρια και ένα μικρό φωτοβολταϊκό πάρκο με μία συστοιχία από μπαταρίες», υπογράμμισε ο υφυπουργός Εξωτερικών.
Αντικατάσταση 1.000 οχημάτων και υβριδικοί σταθμοί ισχύος 3 MW
Στόχος του προγράμματος, συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από τη VW, είναι σε σύνολο 1.500 οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης να αντικατασταθούν τα 1.000 από ηλεκτρικά. Όσον αφορά τις ενεργειακές υποδομές, θα κατασκευαστούν υβριδικοί σταθμοί με στόχο μέσω αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών να αναπτυχθεί ισχύς 3 MW. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν και συσσωρευτές αποθήκευσης ενέργειας 2 MW και 7 MWh. Ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ και αφορά στην κάλυψη του 100% των ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Οι νέες υποδομές θα αντικαταστήσουν τις 4 μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από diesel, οι οποίες παράγουν το 90% της ενέργειας του νησιού που ανέρχεται στο 1 MW. Το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή ενός δικτύου φόρτισης για τα οχήματα της Volkswagen. Η α' φάση των έργων προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2023. Μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 100% της αντικατάστασης των οχημάτων και των φορτιστών, ενώ τα έργα ΑΠΕ θα έχουν ολοκληρωθεί στο 60%.
Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
Οσον αφορά τη θέσπιση κινήτρων, το ΥΠΕΝ θα επιδοτεί με 15.000 ευρώ την αγορά ηλεκτρικού οχήματος εφόσον ο ιδιοκτήτης αποσύρει το παλιό του όχημα. Τα κίνητρα αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα-τρίκυκλα, ποδήλατα, οχήματα οδηγών ταξί και την κατασκευή φορτιστών. Για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων θα παρέχεται επιδότηση της τάξης του 40%. Αυτή θα αφορά οχήματα αξίας έως και 50.000 ευρώ και θα μπορεί να ανέλθει κατά ανώτατο όριο στα 12.000 ευρώ με δυνατότητα προαιρετικής απόσυρσης που θα κοστολογείται στα 3.000 ευρώ.
Η επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού scooter ανέρχεται σε 1.600 ευρώ, ενώ αν υπάρχει δίκυκλο ή τρίκυκλο για απόσυρση τότε αυξάνεται κατά 800 ευρώ. Για την ηλεκτρικών ποδηλάτων η επιδότηση ανέρχεται έως 800 ευρώ, ενώ η απόκτηση wall box φορτιστή ανέρχεται στα 500 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα και στα 400 ευρώ για τα νομικά πρόσωπα. Τα ΑμεΑ, οι τρίτεκνοι και πολύτεκνοι λαμβάνουν ένα έξτρα μπόνους επιδότησης 500 ευρώ για δίκυκλο ή ποδήλατο και 1.000 ευρώ για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Εχει... ρεύμα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Το πρόγραμμα επιδοτήσεων «Κινούμαι ηλεκτρικά» έχει.. ρεύμα στη χώρα μας, καθώς έχουν κατατεθεί 13.000 αιτήσεις, ενώ ένα στα δέκα καινούρια αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό. Παράλληλα στους πέντε πρώτους μήνες επιδότησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ταξινομηθεί πάνω από 2.500 οχήματα, τη στιγμή που την προηγούμενη τετραετία είχαν πουληθεί μόλις 1.100 αυτοκίνητα.
Οσον αφορά το δίκτυο φόρτισης, στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα περίπου 150 δημόσια προσβάσιμα σημεία Η/Ο. Τον Δεκέμβριο του 2020, 251 από τους 269 επιλέξιμους μεγάλους και μεσαίους δήμους της χώρας ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ). Οι Δήμοι θα χρηματοδοτηθούν για την εκπόνηση των σχεδίων αυτών μέσω των οποίων θα χωροθετηθούν σημεία φόρτισης ανάλογα με την πληθυσμιακή πυκνότητα κάθε Δήμου. Οι μεγάλοι Δήμοι της χώρας αναμένεται να χωροθετήσουν εντός του 2021 περίπου 10.000 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης Η/Ο.
«Στόχος μας οι μετακινήσεις με μηδενικούς ρύπους»
«Διαλέξαμε την Αστυπάλαια γιατί πληροί μια σειρά προϋποθέσεων, όπως το μέγεθος, τον αριθμό οχημάτων, κατοίκων και τουριστών», είχε δηλώσει πρόσφατα στην Deutsche Welle o Μάικ Στέφαν, επικεφαλής του πρότζεκτ ενεργειακής αναμόρφωσης της Αστυπάλαιας. Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα περιλαμβάνεται επίσης ότι στην ουσία δεν γίνεται μεταφορά οχημάτων από την ηπειρωτική χώρα στο νησί, ούτε υπάρχει καλώδιο ηλεκτροδότησης προς το νησί των Δωδεκανήσων. Στόχος μας είναι να δείξουμε ότι είναι εφικτές ήδη σήμερα και όχι από το 2040 και το 2050 μετακινήσεις με μηδενικούς ρύπους διοξειδίου του άνθρακα».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!