Η αντίστροφη μέτρηση για το τέλος στο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, ήδη ξεκίνησε. Από την 1η Ιουνίου και μετά, όσοι έχουν κόκκινο δάνειο και δεν έχουν προχωρήσει στη ρύθμισή του θα βρεθούν αντιμέτωποι με τα αναγκαστικά μέτρα.
Μέχρι τότε πάντως, δηλαδή για το επόμενο 2μηνο, οι πληττόμενοι από τον κορονοϊό, θα έχουν σχετική ασυλία, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η ρύθμιση που κατατέθηκε χθες στην Βουλή.
Παράλληλα με την επαναλειτουργία των δικαστηρίων, από την 1η Απριλίου, ξεκινά και η διενέργεια των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης με μοναδική εξαίρεση εκείνους που πλήττονται από την πανδημία.
Αναγκαστικά μέτρα για μη πληττόμενους
Ταυτόχρονα ξεκινά και η διαδικασία των πλειστηριασμών για ακίνητα που δεν σχετίζονται με την 1η κατοικία και πληττόμενους εργαζομένους ή ελεύθερους επαγγελματίες.
Το νέο πλαίσιο, όπως περιγράφεται στο σχέδιο νόμου που βρίσκεται στην Βουλή, μέχρι τις 31 Μαΐου θα υπάρξει προστασία, για τους πληττόμενους πολίτες, τόσο από πλειστηριασμούς, όσο και από την εκτέλεση αναγκαστικών μέτρων.
Εν συνεχεία από την 1η Ιουνίου, με την έναρξη εφαρμογής του Πτωχευτικού Κώδικα για τη ρύθμιση οφειλών και της παροχής δεύτερης ευκαιρίας για τα φυσικά πρόσωπα, τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης θα ισχύουν χωρίς περαιτέρω νομοθετικές εξαιρέσεις.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι από την 1η Ιουνίου όποιος έχει κόκκινο δάνειο, ή θα πρέπει να προχωρήσει στην ρύθμιση του δανείου ή θα κάνει χρήση της δεύτερης ευκαιρίας.
Προστασία για τους πληγέντες
Στο νέο σχέδιο νόμου και συγκεκριμένα στο άρθρο 79 αναφέρεται ρητά ότι αναστέλλονται κατασχέσεις και πλειστηριασμοί για τους οικονομικά πληγέντες από τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού COVID- 19.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι σε φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν εμπράγματο δικαίωμα, αποκλειστικής ή κατ` ιδανικό μερίδιο, πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας σε ακίνητο, το οποίο αποτελεί την κύρια κατοικία τους και βρίσκεται στην Ελλάδα και χαρακτηρίζονται ως πληγέντες από τον Covid-19, αναστέλλεται έως την 31η.5.2021, η διενέργεια: (α) κατάσχεσης, (β) πλειστηριασμού, και (γ) αναγκαστικής εκτέλεσης για την παράδοση ή απόδοση ακινήτου με βάση την περίληψη κατακυρωτικής έκθεσης επί της κύριας κατοικίας των ανωτέρω φυσικών προσώπων.
Ας δούμε όμως ποιοι θεωρούνται ως πληγέντες και εξαιρούνται των αναγκαστικών μέτρων:
- εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση, σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις, ή των οποίων ο μέσος μικτός μηνιαίος μισθός, αφαιρουμένων πρόσθετων ή άλλων έκτακτων αποδοχών των μηνών Μαρτίου και Απριλίου του 2020, παρουσίασε μείωση, σε σχέση με τον αντίστοιχο των μηνών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του 2020, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
- για ποσά έως χίλια (1.000) ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του δέκα τοις εκατό (10%),
- για ποσά από χίλια και ένα λεπτό (1.000,01) του ευρώ και μέχρι δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του είκοσι τοις εκατό (20%),
- για ποσά μεγαλύτερα των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, μείωση ίση ή μεγαλύτερη του τριάντα τοις εκατό (30%), όπως οι αποδοχές των υποπερ. αα’ ως αγ’ δηλώνονται στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης από τον εργοδότη.
- ελεύθεροι επαγγελματίες ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση, σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις, ή των οποίων τα έσοδα του δευτέρου τριμήνου του 2020 παρουσίασαν μείωση ίση ή μεγαλύτερη του είκοσι τοις εκατό (20%), σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του έτους 2019, όπως αυτό προκύπτει από τις περιοδικές δηλώσεις Φ.Π.Α.
- άνεργοι ή μακροχρόνια άνεργοι, στους οποίους παρασχέθηκε οικονομική ενίσχυση, σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις.
- φυσικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι έλαβαν μειωμένο μίσθωμα, σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις.
- εταίροι προσωπικών ή κεφαλαιουχικών εταιριών, των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί υποχρεωτικά ή έχουν λάβει ενίσχυση, σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις, και σύμφωνα με τα τηρούμενα στοιχεία της Φορολογικής Διοίκησης.
- φυσικά πρόσωπα που έλαβαν ενίσχυση με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής ή τον Μηχανισμό «Συνεργασία», σύμφωνα με σχετικές κανονιστικές πράξεις, και οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν παρουσιάσει μείωση εισοδημάτων λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19.