Οι χώρες της ΕΕ αμφιταλαντεύονται σχετικά με το αν θα υποστηρίξουν τους πρόσθετους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει ανακοινώσει η Κομισιόν, καθώς το Πεκίνο απειλεί με εκτεταμένα αντίποινα.
Η Γερμανία, της οποίας οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν το ένα τρίτο των εσόδων τους από πωλήσεις στην Κίνα πέρυσι, δεν θέλει τους δασμούς, ενώ η Γαλλία ήταν από τους πιο σταθερούς υποστηρικτές του μέτρου.
Σύμφωνα με έρευνα του Reuters, η πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ εξακολουθεί να σταθμίζει τα υπέρ και τα κατά της κλιμακούμενης εμπορικής διαμάχης.
Προκαταρκτική ψηφοφορία
Για το θέμα αυτό θα υπάρξει μία προκαταρκτική ψηφοφορία τις επόμενες εβδομάδες, η οποία θα αποτελέσει το πρώτο επίσημο τεστ στήριξης στην απόφαση της Κομισιόν.
Η ΕΕ θα επιβεβαιώσει αύριο την επιβολή προσωρινών δασμών ύψους έως 37,6% σε κινεζικές μάρκες, όπως η BYD, η Geely και η SAIC καθώς και σε κινεζικής κατασκευής μοντέλα της Tesla, της BMW και άλλων δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι χώρες της ΕΕ θα ψηφίσουν επίσης τον Οκτώβριο, εφόσον η Επιτροπή αποφασίσει να προτείνει πολυετείς δασμούς στα κινεζικά αυτοκίνητα στο τέλος της έρευνάς της.
Μία τέτοια απόφαση μπορεί να μπλοκαριστεί από μία ειδική πλειοψηφία 15 χωρών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 65% του πληθυσμού της ΕΕ.
Υπέρ των δασμών Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία
Η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, που έχουν 40% του πληθυσμού της ΕΕ, έχουν δηλώσει ότι θα υποστηρίξουν τους δασμούς.
Ωστόσο, η Τσεχία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πολωνία εξακολουθούν να συζητούν το θέμα, δήλωσαν κυβερνητικές πηγές, ενώ το Βέλγιο έχει υπηρεσιακή κυβέρνηση και οι Ολλανδοί απέκτησαν κυβέρνηση μόλις αυτή την εβδομάδα.
Η Γερμανία έχει τονίσει την ανάγκη για μια λύση με διαπραγμάτευση με το Πεκίνο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της δήλωσαν ότι οι δασμοί είναι λάθος προσέγγιση, με τις αρνητικές επιπτώσεις να υπερτερούν των όποιων οφελών.
Θα γίνουν ακριβότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η αύξηση του κόστους των ηλεκτροκίνητων οχημάτων για τους καταναλωτές υπονομεύει τον στόχο της ΕΕ να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, λένε οι αντίπαλοι των δασμών. Ηδη, η Tesla έχει δηλώσει ότι θα αυξήσει τις τιμές.
Επιπλέον, τα αντίποινα του Πεκίνου θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξημένους δασμούς στις εξαγωγές κονιάκ, χοιρινού κρέατος ή πολυτελών αυτοκινήτων από χώρες της ΕΕ στην Κίνα.
Η Κομισιόν θεωρεί ότι οι δασμοί είναι απαραίτητοι για την αντιμετώπιση του φθηνού δανεισμού, γης και πρώτων υλών και άλλων επιδοτήσεων και ότι ο στόχος είναι ίσοι όροι ανταγωνισμού και όχι ο αποκλεισμός από την αγορά των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι δασμοί θα μπορούσαν επίσης να δώσουν στην ΕΕ μοχλό πίεσης στις διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο και να ωθήσουν τις εταιρείες να κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην ΕΕ.
Με πληροφορίες από Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!