Σε προσπάθεια συνεννόησης με την Κίνα, για να μην ισχύσουν οι νέοι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της που προανήγγειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη ή τουλάχιστον να «πέσουν πιο χαμηλά», έχει αποδυθεί η γερμανική κυβέρνηση.
Το Βερολίνο δεν θέλει μία κλιμάκωση των τριβών με το Πεκίνο, με δεδομένη τη στενή εμπορική σχέση που έχουν οι δύο χώρες. Θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν αντίποινα από την πλευρά της Κίνας αν ισχύσει η απόφαση της Κομισιόν, που προβλέπει δασμούς έως 48% στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έστω και αν παρατηρητές εκτιμούν ότι και το Πεκίνο θα είναι συγκρατημένο στις αντιδράσεις του γιατί φοβάται ότι θα απομονωθεί και τελικά θα ζημιωθεί σε περίπτωση που αντιδράσει υπερβολικά.
Γερμανοί κυβερνητικοί παράγοντες είναι αισιόδοξοι ότι η ΕΕ θα μπορέσει να βρει μια λύση σε απευθείας συνομιλίες με την Κίνα, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.
Η Γερμανία υποστήριζε πριν από την ανακοίνωση της απόφασης της Κομισιόν ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο για μια συμφωνία με τους Κινέζους πριν οι δασμοί τεθούν σε ισχύ στις 4 Ιουλίου, ενώ πιστεύει ότι στην προσπάθειά της αυτή έχει συμμάχους εντός της ΕΕ.
Οι δασμοί που ανακοινώθηκαν προχθές, στη βάση της εκτίμησης για κρατικές επιδοτήσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, έχουν επίπτωση στις πωλήσεις κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η BYD, η Geely και η ιδιοκτήτρια της MG SAIC.
Η Κίνα απείλησε με αντίποινα σε αγροτικά προϊόντα, την αεροπορία και τα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες, εκφράζοντας τη βαθιά απογοήτευση και τη σταθερή αντίθεσή της στους δασμούς. Οποιαδήποτε αντίποινα θα μπορούσαν να πλήξουν τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως τη Volkswagen, τη Mercedes-Benz Group και την BMW, οι οποίες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό τις πωλήσεις τους στην κινεζική αγορά.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε αμέσως μετά την απόφαση ότι «υπάρχει τώρα μια ευκαιρία να προσπαθήσουμε και ελπίζουμε να πετύχουμε να σταματήσουμε» την απειλή μιας κλιμάκωσης των δασμών.
Ο Χάμπεκ θα ταξιδέψει στην Κίνα την επόμενη εβδομάδα και σχεδιάζει να συζητήσει το θέμα με κυβερνητικούς αξιωματούχους εκεί. Είχε ήδη δηλώσει στα τέλη Απριλίου ότι η απόφαση για δασμούς κατά της Κίνας δεν θα πρέπει να είναι αυτόματη, αλλά θα πρέπει τελικά να ληφθεί από τους πολιτικούς.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Θα παραμείνουν ακριβά μετά τους νέους δασμούς στις εισαγωγές από την Κίνα
Περιορισμένα αντίποινα
Σύμφωνα με think tanks που έχουν γνώση της κινεζικής πραγματικότητας, το Πεκίνο είναι πιθανό να υιοθετήσει περιορισμένα και στοχευμένα αντίποινα κατά της ΕΕ, αν τελικά αυτή αυξήσει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας και το εμπορικό επιμελητήριο της στην ΕΕ επέκριναν την κίνηση της Κομισιόν μετά την ανακοίνωση της Τετάρτης.
Ενώ τα αντίποινα μπορεί να βοηθήσουν στην αποτροπή περαιτέρω κινήσεων προστατευτισμού παγκοσμίως, ο κίνδυνος για το Πεκίνο είναι ότι μια υπερβολικά ισχυρή αντίδραση θα ενθαρρύνει την περαιτέρω ευθυγράμμιση της ΕΕ με τις ΗΠΑ κατά της Κίνας, κάτι που θα ερχόταν σε αντίθεση με τις προσπάθειες του Κινέζουν προέδρου Σι Τζινπίνγκ να ενθαρρύνει τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης.
«Εάν η Κίνα απαντήσει με επιθετικούς δασμούς, κινδυνεύει να πυροδοτήσει έναν εμπορικό πόλεμο. Το Πεκίνο προσπαθεί απεγνωσμένα να το αποφύγει αυτό», δήλωσε οικονομικός αναλυτής στην εταιρεία ερευνών Trivium China.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ανησυχία στην Ευρώπη από την επέλαση φτηνών κινεζικών μοντέλων
Κλιμάκωση της έντασης ΗΠΑ-Κίνας
Η Κίνα αντιμετωπίζει ήδη την προοπτική αυξημένης εμπορικής έντασης με τις ΗΠΑ, καθώς ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ -ο οποίος ξεκίνησε πολλαπλούς γύρους αύξησης των δασμών στα κινεζικά προϊόντα κατά την πρώτη θητεία του- προηγείται σε ορισμένες δημοσκοπήσεις ενόψει των εκλογών του Νοεμβρίου. Με τον σημερινό πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, υπάρχει όλο και μεγαλύτερος συντονισμός μεταξύ των προηγμένων οικονομιών κατά της Κίνας, με τη G7 να έχει αρχίσει να αναφέρει ρητά την Κίνα για δημιουργία στρεβλώσεων στην παγκόσμια οικονομία.
Η Merics, ένα ερευνητικό ινστιτούτο με έδρα το Βερολίνο που επικεντρώνεται στην Κίνα, προέβλεψε ότι τα κινεζικά αντίποινα θα επικεντρωθούν σε αγροτικά προϊόντα όπως το τυρί και το χοιρινό κρέας. Αφού η ΕΕ ξεκίνησε την έρευνα αντιντάμπινγκ για τα ηλεκτρικά οχήματα, το Πεκίνο ξεκίνησε έρευνα για τα ευρωπαϊκά προϊόντα λικέρ, όπως το κονιάκ. Η Γαλλία, η οποία πίεσε για την κινεζική κίνηση των Βρυξελλών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι σημαντικός εξαγωγέας κονιάκ.
Οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν υποβάλει επίσημο αίτημα στις αρχές για έρευνα αντιντάμπινγκ σχετικά με τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την ΕΕ, ανέφερε την Πέμπτη η κρατική εφημερίδα Global Times. Τυχόν περιορισμοί στα προϊόντα θα έπλητταν την Ισπανία, τον μεγαλύτερο προμηθευτή κρέατος της ΕΕ στην Κίνα.
«Το Πεκίνο δεν θα στοχεύσει τα προϊόντα της ΕΕ που εξακολουθεί να χρειάζεται», έγραψε ο επικεφαλής αναλυτής της Merics Jacob Gunter σε σημείωμά του την Πέμπτη. Τα προϊόντα αυτά περιλαμβάνουν μηχανήματα, βιομηχανικές εισροές υψηλής ποιότητας, χημικά και είδη ιατρικής τεχνολογίας, είπε.
Ο αντίκτυπος της ίδιας της κίνησης της ΕΕ μπορεί επίσης να αποδειχθεί περιορισμένος. Η αποτελεσματικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας σημαίνει ότι ακόμη και με τους νέους δασμούς σε ισχύ μπορούν πιθανότατα να εξακολουθούν να αποκομίζουν κέρδη. Οι κινεζικές εταιρείες επιδιώκουν επίσης την ταχεία κατασκευή εργοστασίων στην Ευρώπη, γεγονός που θα αμβλύνει τον αντίκτυπο των μέτρων στις εισαγωγές.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!