Μια ισραηλινή start up εταιρεία λογισμικού για μεταφορές και μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές στον κόσμο είναι μεταξύ των εταιρειών που για πρώτη φορά ανοίγουν εμπορικές διαδρομές μέσω της Μέσης Ανατολής για να παρακάμψουν την Ερυθρά Θάλασσα, όπου τα πλοία απειλούνται από τους αντάρτες Χούθι.
Η ισραηλινή Trucknet Enterprise στέλνει εμπορεύματα - συμπεριλαμβανομένων τροφίμων, πλαστικών, χημικών και ηλεκτρικών ειδών - από λιμάνια στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν, μέσω της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας, στο Ισραήλ και στη συνέχεια στην Ευρώπη, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Χανάν Φρίντμαν.
Η γερμανική Hapag-Lloyd, η Πέμπτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, επιδιώκει να συνδέσει το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάι και δύο λιμάνια στα ανατολικά της Σαουδικής Αραβίας με την Τζέντα στη δυτική ακτή. Μια άλλη από τις επιλογές της συνδέει το Τζεμπέλ Αλί με την Ιορδανία.
Οι εναλλακτικές αυτές διαδρομές προσφέρουν μια άμεση λύση για τη μεταφορά φορτίων, παρακάμπτοντας την καυτή ζώνη των Χούθι στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι πολύμηνες επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη ανάγκασαν πολλά εμπορικά πλοία να στραφούν σε πολύ μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική. Αυτό έχει διαταράξει κρίσιμες εμπορικές ροές, έχει αυξήσει το κόστος των εμπορευματικών μεταφορών και ο αντίκτυπος έχει αρχίσει να διαχέεται στην παγκόσμια οικονομία.
Δεν είναι εύκολη λύση
Οι εταιρείες αναγκάστηκαν να αναζητήσουν φιλόδοξες εναλλακτικές λύσεις. Η διαδρομή της Trucknet δεν είχε επιχειρηθεί στο παρελθόν σε εμπορική κλίμακα λόγω των τεταμένων σχέσεων μεταξύ του Ισραήλ και των αραβικών κρατών. Ενώ οι συμφωνίες των Αραβικών Εμιράτων, του Μπαχρέιν και του Ισραήλ πριν από τρία χρόνια εκτόνωσαν την ένταση στις σχέσεις τους, οι προσπάθειες εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Τελ Αβίβ σταμάτησαν με τον πόλεμο στη Γάζα.
Φορτία από την Ινδία, την Ταϊλάνδη, τη Νότια Κορέα και την Κίνα έχουν σταλεί με φορτηγά τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσε ο Φρίντμαν. Τα εμπορεύματα που προορίζονται για την Ασία κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση, συμβάλλοντας στη μείωση του συνολικού κόστους.
Η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της διαδρομής αυτής, ωστόσο, θα εξαρτηθεί από τη σταθερότητα στην περιοχή. Οι όγκοι που μπορούν να μεταφέρουν τα φορτηγά είναι επίσης σημαντικά μικρότεροι από εκείνους που μεταφέρονται με πλοία. Παρόλα αυτά, η χερσαία διαδρομή προσφέρει μια εναλλακτική λύση για ορισμένα αγαθά, δήλωσε ο Fridman.
Εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd αναγνώρισε ότι οι σχεδιαζόμενες συνδέσεις της αποτελούν βραχυπρόθεσμη λύση για τις εταιρείες που μεταφέρουν περιορισμένη ποσότητα φορτίου και «όχι χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια». Η χερσαία εναλλακτική λύση δεν είναι ούτε γρήγορη ούτε εύκολη, είπε, αλλά θα μπορούσε να βοηθήσει στην τόνωση της ροής του εμπορίου μέσω λιμανιών της περιοχής, όπως η Τζέντα, που είναι ουσιαστικά αποκομμένα από τους συνήθεις δεσμούς τους με την παγκόσμια οικονομία.
Η διαδρομή από το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί προς την εμπορική πύλη του Ισραήλ στη Χάιφα διαρκεί περίπου τρεις με τέσσερις ημέρες σε σύγκριση με ένα ταξίδι 10 ή περισσότερων ημερών γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής, γεγονός που θα αυξήσει την ελκυστικότητά της, σύμφωνα με έρευνα της S&P Global Market Intelligence.
«Η χερσαία εναλλακτική, αν και μεταφέρει μια όχι αμελητέα ποσότητα φορτίων, θα παραμείνει μια εξειδικευμένη λύση για αποστολές προς το Ισραήλ», δήλωσε ο επικεφαλής της ομάδας ερευνών για την εφοδιαστική αλυσίδα στην S&P Global.
Τον Δεκέμβριο τα πρώτα δρομολόγια
Η Trucknet εκτελεί τα δρομολόγιά της με εταιρείες όπως η PureTrans FZCO του Ντουμπάι, η Cox Logistics του Μπαχρέιν και η WWCS στην Αίγυπτο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της. Τα δοκιμαστικά δρομολόγια από την περιοχή του Κόλπου προς το Ισραήλ ξεκίνησαν νωρίτερα φέτος και όταν οι Χούθι άρχισαν να απειλούν τα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τον πόλεμο του Ισραήλ με τη Χαμάς, η Trucknet ήταν έτοιμη να προωθήσει το σχέδιό της.
«Κάναμε κάποια πιλοτικά δρομολόγια τον Νοέμβριο. Τα πρώτα φορτία πέρασαν τον Δεκέμβριο», δήλωσε ο Φρίντμαν, ο οποίος δεν είπε πόσα φορτηγά έχουν κάνει αυτή τη διαδρομή ή πόσα φορτία έχουν μεταφερθεί. Η εταιρεία παρέχει ψηφιακή πλατφόρμα για την αντιστοίχιση εμπορευμάτων με κενό χώρο στα φορτηγά, με ορατότητα σε πραγματικό χρόνο για ολόκληρη τη διαδρομή.
«Πρέπει απλώς να αντιστοιχίσουμε τα φορτία που προορίζονται για την Ευρώπη και τα φορτία που προορίζονται για την Ασία», δήλωσε ο Φρίντμαν.
Δοκιμή για τον διάδρομο Ινδίας - Μέσης Ανατολής-Ευρώπης
Οι νέες διαδρομές μπορούν επίσης να χρησιμεύσουν ως δοκιμή για τον πολύ μεγαλύτερο οικονομικό διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης.
Η πρόοδος σε αυτό το υποστηριζόμενο από τις ΗΠΑ έργο, που ανακοινώθηκε στη σύνοδο κορυφής της Ομάδας των 20 στην Ινδία πέρυσι, έχει σταματήσει μετά τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς.
Αλλά υπάρχουν πολλά εμπόδια. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ και άλλοι έχουν προσπαθήσει εδώ και καιρό να προωθήσουν το εμπόριο και τις οικονομικές διασυνδέσεις σε όλη τη Μέση Ανατολή ως έναν τρόπο κατευνασμού των αντιπαλοτήτων. Ο σημερινός πόλεμος και οι επιπτώσεις του έχουν καταστήσει τα διπλωματικά εμπόδια για μια τέτοια εμπορική συνεργασία πιο δύσκολο να ξεπεραστούν.
«Τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου μπορεί να διστάζουν να προωθήσουν τη διαδρομή, καθώς οι Χούθι δεν έχουν ακόμη απειλήσει πλοία των ΗΑΕ ή της Σαουδικής Αραβίας», έγραψαν οι αναλυτές της S&P Global στο ερευνητικό τους σημείωμα. «Μια οδική διαδρομή μέσω της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας θα αύξανε επίσης τους κινδύνους διασυνοριακών επιθέσεων σε φορτία από μαχητές που πρόσκεινται στο Ιράν και εδρεύουν στο Ιράκ ή στη Συρία», πρόσθεσε.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!