Το Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και δεκαετίες βρίσκεται στην λίστα των κορυφαίων 20 χωρών παραγωγής αυτοκινήτων. Βέβαια τα τελευταία χρόνια κατακτά όλο και χαμηλότερη θέση στην κατάταξη του Διεθνούς Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (OICA).
Χαρακτηριστικό είναι ότι η χώρα το 2019 κατασκεύασε 1,3 εκατομμύρια οχήματα. Οι περσινοί αριθμοί βρίσκονται σχεδόν στα μισά: 775.014 αυτοκίνητα.
Το καμπανάκι κινδύνου χτύπησε σήμερα η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT), η οποία έκανε λόγο για ιστορικό χαμηλό 66 χρόνων καθώς αντίστοιχους ρυθμούς παραγωγής είχε να δει η χώρα από το 1956. Η πτώση μάλιστα του 10% για την χρονιά του 2021 είναι από μόνη της ένα ιστορικό χαμηλό.
Ποια τα αίτια του ιστορικού χαμηλού;
Οι ειδικοί μιλούν στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης και αναδεικνύουν διάφορους λόγους, οι οποίοι τελικά οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα. Αρχικά, το βρετανικό έδαφος δεν είναι φτηνό ώστε να αποτελεί την πρώτη επιλογή κάποιας βιομηχανίας αυτοκινήτων. Ενδεικτικό παράδειγμα ότι τον Ιούλιο του 2021 έκλεισε το εργοστάσιο της Honda στο Σούιντον ενώ και η παραγωγή των Vauxhall Astras σταμάτησε στο λιμάνι του Έλεσμερ κοντά στο Λίβερπουλ μόλις τον Απρίλιο του 2022.
Σε αυτή τη δυσκολία προστίθεται και το μειονέκτημα της χώρας στις πρώτες ύλες. Η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τις εξαγωγές της Ασίας.
Οι ημιαγωγοί, ή αλλιώς τα μικροτσίπ, είναι απαραίτητοι για κάθε σημείο του αυτοκινήτου, από την λειτουργία του καθρέφτη μέχρι τον κινητήρα. Όμως παράγονται κυρίως σε Κίνα και Κορέα, με τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν τον έλεγχο επιλέγοντας βέβαια τη διασφάλιση των δικών τους αναγκών.
Πρόβλημα ανταγωνιστικότητας
Οι υπεύθυνοι του κλάδου τονίζουν παράλληλα ότι η Βρετανία έχει μείνει αρκετά πίσω στην γενικότερη στρατηγική της. Γενικά δεν προσπαθεί να γίνει ανταγωνιστική για να προσελκύσει νέους κατασκευαστές πράσινης ενέργειας ενώ παράλληλα βρίσκεται αρκετά βήματα από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες έχουν λάβει ήδη σημαντικές αποφάσεις.
Οι ΗΠΑ για παράδειγμα άλλαξαν πρόσφατα την αμερικανική νομοθεσία (the Inflation Reduction Act) και θα προσφέρουν επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων σε κατασκευαστές αυτοκινήτων που δημιουργούν αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Παράλληλα ακόμα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, που θεωρούταν από τους Βρετανούς άκρως γραφειοκρατική, φαίνεται πως χαλαρώνει τους δικούς της κανόνες. Από ότι φαίνεται σκέφτεται να δώσει παραπάνω ελευθερίες όσον αφορά την κρατική βοήθεια χωρών προς προνομιούχες βιομηχανίες, με στόχο βέβαια να ανακάμψει από την πανδημία αλλά και να αναπτύξει τη λειτουργία πράσινων προγραμμάτων.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT Μάικ Χιους, μιλώντας σήμερα στο BBC, εκτίμησε ότι η Βρετανία σύντομα «θα βρεθεί στην θέση να προσφέρει λιγότερα σε επιδοτήσεις από ότι ως μέλος της ΕΕ». Επισημαίνεται ότι το ζήτημα των ελευθεριών του Ηνωμένου Βασιλείου εκτός της ΕΕ ήταν και το βασικό κλειδί στο μανιφέστο του Μπρέξιτ.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα μπήκε «στοπ» στη δημιουργία ενός μεγάλου εργοστασίου παραγωγής μπαταριών ηλεκτροκίνησης (Britishvolt) καθώς ξέμεινε από χρηματοδότηση.
Η βρετανική κυβέρνηση από την πλευρά της δήλωσε ότι «είμαστε αποφασισμένοι να διασφαλίσουμε ότι η χώρα θα παραμείνει ως μια από τις καλύτερες τοποθεσίες παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο». Όμως οι ελπίδες του Ηνωμένου Βασιλείου να φτάσει το 2025 ξανά την κατασκευή αυτοκινήτων στο 1 εκατομμύριο, απαιτεί μεγάλες επενδύσεις.
Σημαντικό να αναφερθεί ότι το μόνο θετικό που παρατηρήθηκε είναι ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έκανε ρεκόρ στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Χαρακτηριστικό ότι πέρυσι σχεδόν το ένα τρίτο των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν στην χώρα ήταν πλήρως ηλεκτρικά ή υβριδικά.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle, Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!