Νέα
  • ΓΔ: 1397.63 +0.93%
  • Τζίρος: 80,16 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Ενεργειακή κρίση: Εκρηκτική αύξηση στη ζήτηση για τάνκερ LNG

Πηγή: AP

Η στροφή της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο σε αγορά LNG από έτερους προμηθευτές έφερε μια έκρηξη των αναγκών για εξειδικευμένα εμπορικά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτό οδήγησε αντιστοίχως σε μια αύξηση της ζήτησης σε επίπεδα ρεκόρ για την κατασκευή νέων τέτοιων τάνκερ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times» που επικαλείται στοιχεία της Refinitiv οι παγκόσμιες παραγγελίες για εξειδικευμένα τάνκερ LNG αυξήθηκαν στις 163 μέσα στο 2022. Πρόκειται για νούμερο υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα επίπεδα του 2022, τρεις φορές πάνω από τα προ της πανδημίας επίπεδα και ουσιαστικά το υψηλότερο που έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα.

Παράλληλα και το κόστος κατασκευής έχει αυξηθεί, τόσο λόγω του ράλι των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες όσο βέβαια της της ισχυρής ζήτησης. Το μέσο κόστος κατασκευής για ένα πλοίο υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε από τα 200 εκατ. δολάρια σε πάνω από 250 εκατ. δολάρια πέρυσι.

Τεράστια κέρδη για τα ναυπηγεία

Η εξέλιξη αυτή μεταφράζεται σε υψηλά κέρδη για τα ναυπηγεία κατασκευής τάνκερ LNG, τα οποία δεν είναι πολλά λόγω των πρακτικών δυσκολιών που υπάρχουν, κυρίως σε σχέση με το τεράστιο μέγεθος των πλοίων αυτών.

«Η έκρηξη της ζήτησης για τάνκερ LNG έχει βοηθήσει να αυξηθεί σημαντικά η κερδοφορία μας» εξηγεί ο Κα Σαμ-χουν, διευθύνων σύμβουλος της νοτιοκορεάτικης Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, της μεγαλύτερης στον κλάδο παγκοσμίως.

Η ανοδική τροχιά της ζήτησης είναι βέβαιο δε, πως θα συνεχιστεί τόσο την τρέχουσα χρονιά όσο και τα επόμενα χρόνια. «Περιμένουμε την τάση αυτή να συνεχιστεί τουλάχιστον για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, με πάνω από 50 παραγγελίες για νέα πλοία LNG το χρόνο.

Τα κορεατικά ναυπηγεία έχουν καταφέρει να διεκδικήσουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας, έχοντας ήδη προβάδισμα. Από τα 641 τάνκερ LNG που βρίσκονταν σε κυκλοφορία την περασμένη άνοιξη, το 70% είχε κατασκευαστεί στη Νότιο Κορέα. Όμως, και τα κινέζικα ναυπηγεία κατάφεραν να εκμεταλλευτούν την αυξημένη ζήτηση (προσφέροντας και πιο ελκυστικές τιμές), με αποτέλεσμα οι παραγγελίες που δέχτηκαν να πολλαπλασιαστούν, από μόλις 11 συμβόλαια το 2021 σε 57 το 2022.

Ο ενεργειακός και ο πράσινος παράγοντας

Εξάλλου, πέρα από την ενεργειακή κρίση υπάρχει και ο περιβαλλοντολογικός παράγοντας και η τάση απολιγνιτοποίησης των περισσότερων οικονομικών. «Εξαιτίας των πιο αυστηρών περιβαλλοντολογικών κανονισμών, το LNG θα προτιμάται από τον άνθρακα. Οπότε η ζήτηση για τάνκερ LNG θα παραμείνει ισχυρή».

Αναλυτές επισημαίνουν πως θετικός παράγοντας για τον κλάδο είναι και η διαφαινόμενη αύξηση των επιπέδων παραγωγής από το Κατάρ, μέσω της δρομολόγησης του project αξιοποίησης του Βόρειου Κοιτάσματος. Το αραβικό κρατίδιο που ήδη είναι στις κορυφαίες χώρες παραγωγής και εξαγωγής LNG έχει θέσει ως στόχο την αύξηση της εξαγωγικής δυνατότητας του από τους 77 εκατ. τόνους ετησίως που είναι σήμερα στους 126 εκατ. τόνους μέχρι το 2027.

Εκτιμήσεις της International Gas Union υπολογίζουν πως μόνο το project του Βορείου Κοιτάσματος του Κατάρ θα χρειαστεί περίπου 150 τάνκερ LNG.

Την ίδια ώρα και οι υπόλοιπες ενεργειακές χώρες, όπως οι ΗΠΑ, δρομολογούν νέα project για την ενίσχυση της παραγωγής τους.

Πάντως, για την ώρα τα επίπεδα προσφοράς παραμένουν «σφιχτά» σε σχέση με τη ζήτηση. Τα νέα τάνκερ που παραγγέλθηκαν πέρυσι ουσιαστικά θα παραδοθούν από τα τέλη του 2026, οπότε στο μεταξύ ο ανταγωνισμός για τα συμβόλαια θα είναι σκληρός.  

Με πληροφορίες από Financial Times

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ