Η ημέρα των εργένηδων (Singles’ Day) στην Κίνα, στην οποία απογειώνεται ο τζίρος των ηλεκτρονικών καταστημάτων, αντίστοιχα με τη Black Friday στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, δεν αναμένεται να σημειώσει φέτος τις αυξήσεις των περασμένων ετών.
Αιτία, σύμφωνα με το Bloomberg, είναι ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα κατά αρκετών celebrities που προωθούσαν πωλήσεις προϊόντων μέσα από livestreaming εκπομπών.
Πέρυσι, μια από τις πιο μεγαλύτερες διασημότητες του διαδικτύου στην Κίνας πούλησε προϊόντα αξίας περίπου 1 δισεκ. δολαρίων - από σαμπουάν μέχρι κασκόλ - σε 14ωρη ζωντανή μετάδοση στη Singles’ Day.
Φέτος, η 37χρονη σούπερ πωλήτρια, γνωστή ως Viya, δεν θα λάβει μέρος την ημέρα με τις μεγαλύτερες εμπορικές πωλήσεις στο κόσμο, αφού εξαφανίστηκε από το διαδίκτυο από τότε που της επιβλήθηκε πρόστιμο για φοροδιαφυγή.
Πωλήσεις προϊόντων μέσω livestreaming
Μια σειρά από άλλους δημοφιλείς αστέρες σε livestreaming που έχουν επίσης εμπλακεί στην εκστρατεία του προέδρου Σι Τζινπίνγκ κατά των celebrities είναι επίσης πιθανό να λείπουν φέτος, μειώνοντας την αίγλη και πιθανώς τις πωλήσεις του μαραθώνιου πωλήσεων που ολοκληρώνεται αύριο, 11 Νοεμβρίου.
Η πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης λόγω των συνεχιζόμενων lockdown για τον κορονοϊό και ο αυξημένος έλεγχος στις εταιρείες διαδικτύου είχαν ήδη προκαλέσει πλήγμα στη Singles’ Day που κατέρριπτε κάθε χρόνο ρεκόρ αύξησης πωλήσεων από το 2009 που ξεκίνησε.
Στάσιμες οι πωλήσεις της Alibaba
Η Alibaba Group Holding, ο τεχνολογικός γίγαντας που κυριαρχεί στην Ημέρα των Singles, αναμένεται να έχει μικρή ή καθόλου αύξηση στις εισπράξεις από τη φετινή εκδήλωση.
Περισσότερο, όμως, είναι η απουσία των διάσημων πωλητών, οι οποίοι έγιναν αναπόσπαστο μέρος του τρόπου με τον οποίο πωλούνται στην Κίνα τα ρούχα και τα τρόφιμα, που θα γίνει περισσότερο αισθητή.
Οι αγορές σε ζωντανή ροή, όπου οι Κινέζοι αγοράζουν προϊόντα μέσω πλατφορμών κοινωνικών μέσων και αλληλεπιδρούν απευθείας με τους οικοδεσπότες, είχαν γίνει μέρος της κανονικής ζωής για εκατομμύρια καταναλωτές.
Η προσπάθεια της κινεζικής κυβέρνησης να περιορίσει την επιρροή των διασημοτήτων στη διαμόρφωση της κινεζικής κουλτούρας έχει αλλάξει τα δεδομένα αυτά. Σκάνδαλα όπως της Viya ωθούν ήδη τις εταιρείες να απομακρυνθούν από τους μεγάλους αστέρες.
Πιο επιφυλακτικοί φέτος οι Κινέζοι
Οι πελάτες είναι επίσης επιφυλακτικοί. Περίπου τα τρία τέταρτα των καταναλωτών λένε ότι θα παρακολουθούσαν μια ζωντανή ροή ή θα αγόραζαν αντικείμενα μέσω καναλιών πωλήσεων φέτος, από 97% πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners σε έρευνά της σε περίπου 2.000 άτομα στην Κίνα.
«Τα τελευταία χρόνια, το livestreaming φαίνεται να έχει δημιουργήσει έναν γρήγορο τρόπο για τις εταιρείες να γίνουν διάσημες και οι πωλήσεις να αυξηθούν», δήλωσε ο Dave Xie, διευθυντής συμβούλων της Oliver Wyman με έδρα τη Σαγκάη. «Εν μέσω της πρόσφατης αποκαθήλωσης των livestreamers σούπερ σταρ, οι εταιρείες επιταχύνουν τώρα ενεργά την ανάπτυξη των δικών τους στούντιο ζωντανής ροής» προκειμένου να μειώσουν τους δεσμούς με τους κορυφαίους influencers, ενώ οι λιανοπωλητές μετατοπίζονται επίσης σε μικρότερες πλατφόρμες, είπε.
Η ημέρα των singles, διάρκειας περίπου δύο εβδομάδων, επισκιάζει παρόμοια γεγονότα σε όλο τον κόσμο. Πέρυσι, εκατομμύρια αγοραστές εκτιμάται ότι έκαναν αγορές αξίας περίπου 952 δισεκ. γιουάν (131 δισεκ. δολαρίων) αγαθών κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, περισσότερα από την αντίστοιχη δαπάνη στις ΗΠΑ από την Ημέρα των Ευχαριστιών έως τη λεγόμενη Cyber Monday, διάστημα που περιλαμβάνει τη Black Friday προς τα τέλη Νοεμβρίου.
Σκάνδαλα διασημοτήτων
Η Viya, που κάποτε θεωρούνταν το μέλλον των αγορών, ήταν το πιο προβεβλημένο θύμα στον τομέα των ζωντανών μεταδόσεων. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της είχε συνεργαστεί με την Kim Kardashian για να φιλοξενήσει μια ζωντανή μετάδοση που πούλησε 15.000 μπουκάλια του αρώματος της διασημότητας των ΗΠΑ μέσα σε λίγα λεπτά.
Και πραγματοποίησε μια ειδική εκδήλωση στη Γουχάν για να παρουσιάσει την αναζωογόνηση της πόλης μετά από το σκληρό lockdown για τον Covid.
Ωστόσο, η «αυτοκρατορία» της κατέρρευσε τον Δεκέμβριο, όταν οι κινεζικές φορολογικές αρχές την διέταξαν να πληρώσει 1,34 δισεκ. γιουάν σε αναδρομικούς φόρους, τέλη καθυστέρησης και πρόστιμα. Ζήτησε συγγνώμη αλλά έκτοτε δεν έχει επιστρέψει στο διαδίκτυο.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!