H πολιτική κρίση στη Γερμανία και τη Γαλλία, τις δύο μεγαλύτερες χώρες της Ευρωζώνης, εντείνει την οικονομική δυσπραγία τους καθώς οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να πάρουν αναγκαίες επενδυτικές αποφάσεις για την ανταγωνιστικότητά τους λόγω της αβεβαιότητας για τις πολιτικές που θα εφαρμοστούν.
Η κατάρρευση της γερμανικής και στη συνέχεια της γαλλικής κυβέρνησης συνέβησαν μάλιστα σε μία περίοδο που υπάρχουν και άλλες μεγάλες αβεβαιότητες, όπως το πώς θα απαντήσει η ΕΕ στην πρόθεση των ΗΠΑ να επιβάλουν δασμούς στις εισαγωγές τους και στην εμπορική ένταση με την Κίνα.
Από τις γαλλικές εταιρείες παραγωγής κονιάκ που βρίσκονται αντιμέτωπες με κινεζικούς δασμούς έως τις γερμανικές επιχειρήσεις κατασκευής εξαρτημάτων που περιμένουν τη βιομηχανική στρατηγική της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά οχήματα, η χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη.
Μπορεί η ΕΕ να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις;
Είναι περίπου κοινή αντίληψη στην ΕΕ ότι πρέπει να γίνουν τολμηρές μεταρρυθμίσεις για να μπορέσουν οι οικονομίες των χωρών της να δημιουργήσουν τον πλούτο που απαιτείται για τη συντήρηση του πληθυσμού των 450 εκατομμυρίων που γερνά. Περισσότερο από ποτέ, ωστόσο, το ερώτημα είναι αν οι πολιτικοί της μπορούν να τα καταφέρουν.
«Η γαλλική κρίση, μαζί με τη γερμανική, δεν πρέπει να επιβραδύνουν την εφαρμογή των οικονομικών μεταρρυθμίσεων», δήλωσε στο Reuters ο Ενρίκο Λέτα, ο οποίος συνέταξε την έκθεση για τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει η ΕΕ, η οποία μαζί με αυτή του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα θα αποτελέσουν πυξίδα για τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Δυνητική βόμβα η πτώση της γαλλικής κυβέρνησης
Ο Λέττα προειδοποίησε ότι η πτώση της κυβέρνησης του Μισέλ Μπαρνιέ στη Γαλλία την περασμένη Τετάρτη, μόλις λίγες εβδομάδες μετά την κατάρρευση του γερμανικού συνασπισμού, είναι μία δυνητική βόμβα για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην ΕΕ που είναι αντιμέτωπη με υψηλό χρέος.
Η Ευρώπη έχει μείνει πολύ πίσω από τις ΗΠΑ όσον αφορά την κατά κεφαλήν αύξηση του ΑΕΠ μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Ως λόγοι για αυτή τη δυσμενή εξέλιξη έχουν αναφερθεί από τη χαμηλή αύξηση της παραγωγικότητας έως τον κατακερματισμό των κεφαλαιαγορών και του τραπεζικού τομέα στην Ευρώπη.
Παράλληλα, οι κυρώσεις στη Ρωσία που επιβλήθηκαν μετά την εισβολή της στην Ουκρανία στέρησαν από τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες μια φθηνή πηγή ενέργειας.
Με την άνοδο των ακροδεξιών και των σκληρά αριστερών κομμάτων να δυσχεραίνει την επίτευξη συναίνεσης στα εθνικά κοινοβούλια και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, οι προοπτικές για την ανάληψη δράσης σχετικά με τις μακροπρόθεσμες αδυναμίες της Ευρώπης δεν είναι υψηλές.
Τα προβλήματα για τη Bosch και τη Lufthansa
Η αβεβαιότητα που προκαλείται από την καταρρέουσα γερμανική κυβέρνηση συνασπισμού είναι «δηλητήριο για εμάς», δήλωσε ο Axel Petruzzelli, επικεφαλής του εργοστασιακού συμβουλίου στο εργοστάσιο της Στουτγάρδης του κολοσσού ανταλλακτικών αυτοκινήτων Bosch. Η εταιρεία του περιμένει επειγόντως σαφήνεια σχετικά με τη γερμανική βιομηχανική πολιτική, ιδίως τη στάση του Βερολίνου απέναντι στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά αυτό δεν θα συμβεί πριν από τις εκλογές του Φεβρουαρίου.
Ο γερμανικός εθνικός αερομεταφορέας Lufthansa αντιμετωπίζει παρόμοια σιγή ασυρμάτου από το Βερολίνο σχετικά με το αίτημά της για μείωση των τελών αεροδρομίων, τα οποία είναι πολύ υψηλότερα από ό,τι αλλού στην Ευρώπη. Ένα στέλεχος της δήλωσε ότι η εταιρεία θα μπορούσε ακόμη και να μεταφέρει τις δραστηριότητές της σε αεροδρόμια χαμηλότερου κόστους, όπως της Ρώμης.
H γαλλική Safran
Η γαλλική εταιρεία κατασκευής κινητήρων αεροσκαφών Safran δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η πολιτική σταθερότητα είναι βασικός παράγοντας στην απόφαση που θα λάβει στις αρχές του επόμενου έτους σχετικά με την τοποθεσία ενός νέου εργοστασίου παραγωγής της, με τις ΗΠΑ και τον Καναδά να βρίσκονται στη short list μαζί με τη Γαλλία.
Επιπλέον, η αποτυχία του γαλλικού κοινοβουλίου να συμφωνήσει στον προϋπολογισμό για το 2025 ενισχύει την προοπτική τα όρια δαπανών του φετινού προϋπολογισμού να ισχύσουν ως έκτακτη ανάγκη και για το 2025, παρά το ότι το κόστος έχει αυξηθεί λόγω του πληθωρισμού.
«Στην άμυνα, αυτό θα δημιουργήσει πίεση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Safran, Olivier Andries. «Από εκεί και πέρα, πού θα καταλήξει η πίεση και πώς θα το διαχειριστεί αυτό το υπουργείο Άμυνας, δεν μπορώ να πω», πρόσθεσε.
Με την οικονομία της Ευρώπης να αναμένεται να αναπτυχθεί μόλις 1% φέτος, πολλές ελπίδες εναποτίθενται στις καταναλωτικές δαπάνες για να υπάρξει ανάκαμψη το επόμενο έτος, καθώς οι αυξήσεις των μισθών θα ενισχύουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών, αλλά αυτό προϋποθέτει ότι οι αγοραστές δεν θα είναι φοβισμένοι από τις εξελίξεις.
«Αυτού του είδους το πολιτικό κλίμα δεν ενθαρρύνει την κατανάλωση γενικά, και ιδιαίτερα για σημαντικές αγορές, όπως για ένα νέο όχημα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής ομάδας λόμπι αυτοκινήτων La Plateforme automobile (PFA).
Με πληροφορίες από Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!