Ο παγκόσμιος τεχνολογικός κολοσσός Microsoft ανακοίνωσε σήμερα ότι επιδιορθώθηκε η υποκείμενη αιτία τεχνικού προβλήματος των εφαρμογών και υπηρεσιών της 365, όμως αξίζει να σημειωθεί πως τα κατάλοιπα των συνεπειών από τα προβλήματα κυβερνοασφάλειας εξακολουθούν να επηρεάζουν κάποιους πελάτες.
Ενα τεχνικό πρόβλημα των Windows προκάλεσε blackout
Η αιτία του blackout ήταν ένα λογισμικό της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike που στέλνει διαρκώς ενημερώσεις στα Windows.
Μια από αυτές τις ενημερώσεις προκάλεσε την «μπλε οθόνη του θανάτου» που κάνει τις συσκευές που εξαρτώνται από Windows να μην λειτουργούν κανονικά.
Αεροπορικές εταιρείες καθήλωσαν πτήσεις, ουρές αναμονής σχηματίστηκαν στα αεροδρόμια, προβλήματα αντιμετώπισαν ηαυστραλιανή κρατική τηλεόραση ABC, το βρετανικό δίκτυο Sky News και το χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Το λογισμικό προστασίας της Crowdstrike είναι εγκαταστημένο σε συσκευές όπως είναι τερματικά, υπολογιστές και servers που χρησιμοποιούν ως λειτουργικό σύστημα τα Windows.
Σε όσες συσκευές (endpoint devices) έγινε η αναβάθμιση, υπήρξε πρόβλημα λειτουργίας και εμφανίστηκε μία «μπλε» οθόνη που ανέφερε ότι το σύστημα δεν μπορεί να ξεκινήσει και η συσκευή δεν μπορεί να λειτουργήσει με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν όλα αυτά τα προβλήματα.
Για παράδειγμα, δεν μπορεί να γίνει check-in των επιβατών μίας πτήσης ή να ολοκληρωθούν κρατήσεις, ενώ έχουν υπάρξει και περιπτώσεις όπου δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν συναλλαγές.
Η εταιρεία ασφάλειας πληροφορικής Crowdstrike παραδέχεται το «ελάττωμα» πίσω από διακοπές, αλλά λέει ότι έχει βρεθεί «διόρθωση»
Η Microsoft σε μήνυμά της είπε ότι μια επίλυση για συσκευές Windows είναι «προσεχής». Όπως ανέφερε η δήλωση: «Γνωρίζουμε για το ζήτημα που επηρεάζει τις συσκευές Windows λόγω μιας ενημέρωσης από μια πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους».
Σύμφωνα με το Verge, χιλιάδες μηχανήματα Windows εμφάνισαν την «μπλε οθόνη θανάτου» (BSOD) κατά την εκκίνηση σήμερα, καθώς μια ελαττωματική ενημέρωση από την εταιρεία κυβερνοασφάλειας CrowdStrike. Η CrowdStrike χρησιμοποιείται ευρέως από πολλές επιχειρήσεις παγκοσμίως για τη διαχείριση της ασφάλειας υπολογιστών και διακομιστών με Windows.
Η ίδια η εταιρεία κυβερνοασφάλειας ανακοίνωσε πως υπέστη σημαντική διακοπή λειτουργίας, η οποία σχετίζεται με κάποια πρόσφατη ενημέρωση των συστημάτων της, σημειώνοντας πως βρίσκεται σε διαδικασία επαναφοράς. «Η CrowdStrike γνωρίζει αναφορές για σφάλματα σε κεντρικούς υπολογιστές των Windows που σχετίζονται με τον αισθητήρα Falcon», ανέφερε η εταιρεία. Ο αισθητήρας Falcon είναι ένα προϊόν που μπλοκάρει τις κυβερνοεπιθέσεις ενώ καταγράφει ύποπτη δραστηριότητα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Crowdstrike, Τζορτζ Κουρτς, εξέδωσε την εξής δήλωση: «Η Crowdstrike εργάζεται ενεργά με πελάτες που επηρεάζονται από ένα ελάττωμα που εντοπίστηκε σε μια ενημερωμένη έκδοση περιεχομένου για κεντρικούς υπολογιστές των Windows. Οι κεντρικοί υπολογιστές Mac και Linux δεν επηρεάζονται. Δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση. Το ζήτημα έχει εντοπιστεί, απομονωθεί και έχει αναπτυχθεί μια επιδιόρθωση».
Οι εταιρείες με προβλήματα στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη, αεροπορικές εταιρείες - από την Deutsche Lufthansa AG έως την Air France-KLM και την εξειδικευμένη σε χαμηλού κόστους Ryanair Holdings Plc - δήλωσαν ότι οι λειτουργίες τους διακόπτονται.
Αν και διακοπές λειτουργίας έχουν ξανασυμβεί στον κλάδο των αερομεταφορών, μία σε τόσο παγκόσμια κλίμακα αποτελεί σπάνιο γεγονός.
Τον περασμένο Αύγουστο, ο εναέριος χώρος του Ηνωμένου Βασιλείου υπέστη τη χειρότερη δυσλειτουργία της εναέριας κυκλοφορίας σε μια δεκαετία, οδηγώντας σε εκατοντάδες καθυστερήσεις και ακυρώσεις σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ημέρες της ταξιδιωτικής περιόδου. Στις αρχές του περασμένου έτους στις ΗΠΑ, μια διακοπή λειτουργίας του συστήματος οδήγησε τις αμερικανικές αρχές να καθηλώσουν προσωρινά τα αεροπλάνα σε όλη την επικράτεια.
Ο χρόνος επαναφοράς
Ενώ τα συστήματα συνήθως επανέρχονται στο φυσιολογικό επίπεδο μετά από τέτοιες διαταραχές, η επανάληψη της κανονικής εξυπηρέτησης μπορεί να διαρκέσει αρκετές ημέρες, επειδή τα αεροσκάφη και τα πληρώματα θα είναι εκτός θέσης και τα κέντρα λειτουργίας του δικτύου τίθενται εκτός λειτουργίας.
Στο Άμστερνταμ, η KLM δήλωσε ότι αναγκάστηκε να αναστείλει «τις περισσότερες λειτουργίες», καθώς η διακοπή κατέστησε «αδύνατη τη διεκπεραίωση των πτήσεων».
Οι ινδικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους SpiceJet και IndiGo ανέφεραν και οι δύο τεχνικά προβλήματα που επηρεάζουν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως η κράτηση, το check-in και η πρόσβαση στις κάρτες επιβίβασης. Οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποίησαν για πιθανές μεγάλες ουρές στα αεροδρόμια για χειροκίνητο check-in.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο του Δελχί ανέφερε ότι ορισμένες υπηρεσίες επηρεάστηκαν, με τους επιβάτες να διαμαρτύρονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για μεγάλες αναμονές στα γκισέ check-in και στα γκισέ αποσκευών, καθώς και για την πτώση των πινάκων προβολής πληροφοριών για τις πτήσεις.
Ποια αεροδρόμια δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα
Η ιστοσελίδα παρακολούθησης πτήσεων FlightRadar24 έδειξε ότι μεταξύ των αεροδρομίων που επλήγησαν περισσότερο στην Ευρώπη ήταν αυτά στο Βερολίνο, τη Βενετία και το Άμστερνταμ.
Η Norwegian Air Shuttle ASA δήλωσε ότι αναγκάστηκε να εκτρέψει μια πτήση με προορισμό το Βερολίνο πίσω στο Όσλο, με το αεροδρόμιο της γερμανικής πρωτεύουσας να μην εμφανίζει σχεδόν καμία κίνηση πτήσεων στον ιστότοπο παρακολούθησης.
Το Gatwick δήλωσε ότι αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα με τα συστήματα πληροφορικής του.
Επαναφορά συστημάτων για την Iberia
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες είδαν τα συστήματά τους να επανέρχονται γρήγορα. Η Iberia της IAG Group SA δήλωσε ότι τα συστήματά της έχουν επανέλθει στο κανονικό επίπεδο, αφού η αεροπορική εταιρεία ολοκλήρωσε το check-in χειροκίνητα λόγω βλαβών. Τα συστήματα άρχισαν να λειτουργούν και πάλι από τις 9:30 π.μ. περίπου, δήλωσε η ισπανική αεροπορική εταιρεία.
Στο Παρίσι, που προετοιμάζεται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε μια εβδομάδα, τα συστήματα πληροφορικής στα αεροδρόμια Paris-Charles de Gaulle και Paris-Orly δεν επηρεάστηκαν άμεσα, αν και η παγκόσμια επιβράδυνση έπληξε τις διαδικασίες check-in, τις καθυστερήσεις και την προσωρινή αναστολή ορισμένων προγραμμάτων πτήσεων σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα αεροδρόμια, ανέφερε η Aeroports de Paris.
Το αεροδρόμιο Χίθροου, το πιο πολυσύχναστο της Ευρώπης, δήλωσε ότι οι πτήσεις γίνονται «αν και αντιμετωπίζουμε καθυστερήσεις».
«Εφαρμόζουμε σχέδια έκτακτης ανάγκης για να ελαχιστοποιήσουμε τις όποιες επιπτώσεις στα ταξίδια», ανέφερε το αεροδρόμιο με έδρα το Λονδίνο.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!