Ανησυχία υπάρχει στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εν όψει της αναμενόμενης κυκλοφορίας στην Ευρώπη φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία μπορεί να πλήξει σημαντικά τη θέση της.
Μία μεγάλη αύξηση των δασμών από την ΕΕ, η οποία ήδη διεξάγει έρευνα για αθέμιτες πρακτικές από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, θα προστάτευε τις ευρωπαϊκές εταιρείες από τον ανταγωνισμό, αλλά δεν φαίνεται να είναι απλή υπόθεση, καθώς οι ίδιες εξαρτώνται από την Κίνα για εξαρτήματα.
Τιμή χαμηλότερη από τα 20.000 ευρώ για το Seagull
Η κινεζική BYD, η οποία ξεπέρασε την Tesla πέρυσι για να γίνει ο μεγαλύτερος παγκόσμιος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων, ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα τα σχέδιά του να προωθήσει το hatchback (πεντάθυρο) μοντέλο του Seagull, με τιμή χαμηλότερη των 10.000 δολαρίων, στην Ευρώπη το επόμενο έτος, προσφέροντας χαρακτηριστικά όπως cruise control και ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου που συνήθως συναντάμε σε πολύ πιο ακριβά οχήματα.
Μετά τους ισχύοντες δασμούς και τις τροποποιήσεις για να ανταποκριθεί στα ευρωπαϊκά πρότυπα, τα στελέχη της BYD έχουν δεσμευτεί να πωλούν το Seagull λιγότερο από 20.000 ευρώ.
Αυτό θα σήμαινε, ότι το τετραθέσιο μοντέλο της BYD θα κόστιζε χιλιάδες ευρώ λιγότερο από τα ηλεκτρικά runabouts (αυτοκίνητα πόλης), στα οποία βασίζονται η Stellantis, η Renault και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες για να τους βοηθήσουν στην ενεργειακή μετάβαση.
Αυξάνεται η πίεση στις ευρωπαϊκές εταιρείες
Η άφιξη του μοντέλου της BYD αυξάνει την πίεση στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναφορικά με την κυριαρχία τους στη μετά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης καύση εποχή.
Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες δεν είναι πιθανόν να εξαλείψει την κινεζική απειλή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. «Εξετάζουμε πολύ προσεκτικά αυτό το μοντέλο και άλλα από κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων. Φυσικά, είμαστε νευρικοί όταν έρχεται νέος ανταγωνισμός στην αγορά», δήλωσε ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής επιχείρησης ηλεκτρικών οχημάτων της Ford Motor.
Το Seagull έχει αποσπάσει εγκωμιαστικά σχόλια για την ποιότητα κατασκευής, τον σχεδιασμό και την τεχνολογία σε σχέση με την τιμή του. Δεν είναι το μοναδικό μοντέλο: η BYD σχεδιάζει να παρουσιάσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλότερων προδιαγραφών, αξίας 25.000 ευρώ, ακόμη και πριν από το αυτοκίνητο πόλης, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος στην Ευρώπη σε εκδήλωση του κλάδου στο Λονδίνο αυτό το μήνα.
Τα σχέδια της BYD για κατασκευή δύο εργοστασίων στην περιοχή θα τη βοηθήσουν να αμβλύνει τις επιπτώσεις τυχόν δασμών που θα επιβάλει η ΕΕ για να επιβραδύνει τη διείσδυσή της στην ευρωπαϊκή αγορά.
Κυκλοφόρησε στο Μεξικό
Το Seagull τα πηγαίνει ήδη καλά και εκτός Ασίας. Στο Μεξικό, όπου το αυτοκίνητο ονομάζεται Dolphin Mini, οι οδηγοί συρρέουν για να αγοράσουν το αυτοκίνητο των 358.800 peso (19.780 δολάρια) από την εισαγωγή του τον Φεβρουάριο, παρά το ότι οι υποδομές φόρτισης βρίσκονται ακόμη σε νηπιακό στάδιο.
Το Μεξικό «δεν είναι σπουδαίο (σαν αγορά) για εμάς, αλλά στο τέλος βρήκαμε μεγάλη ζήτηση, ιδιαίτερη θέρμη γι' αυτό», δήλωσε η εκτελεστική αντιπρόεδρος της BYD σε εκδήλωση την περασμένη εβδομάδα.
Η BYD βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών που στοχεύουν όλο και περισσότερο στις εξαγωγές μετά την απόκτηση του ελέγχου της εγχώριας αγοράς τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, προειδοποίησε τον Ιανουάριο θα συντρίψουν τις περισσότερες άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες αν δεν υψωθούν εμπορικά εμπόδια.
Οι ΗΠΑ τετραπλασίασαν τους δασμούς
Μπορεί ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν να προχώρησε σε σχεδόν τετραπλασιασμό των αμερικανικών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κλείνοντας ουσιαστικά την πόρτα στις εισαγωγές τους , αλλά οι δασμοί είναι πιο περίπλοκοι για την Ευρώπη. Αυτό συμβαίνει επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής εξαρτώνται περισσότερο από την κινεζική αγορά από ό,τι οι αντίστοιχες των ΗΠΑ, γεγονός που τις καθιστά ευάλωτες σε αντίποινα από το Πεκίνο, ενώ το σχέδιο της Ευρώπης να σταματήσει σταδιακά τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα απαιτήσει φθηνότερα αυτοκίνητα για να υπάρξουν μαζικές αγορές.
Η ΕΕ έχει ξεκινήσει έρευνα για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας και πλησιάζει σε απόφαση για την αύξηση των εμποδίων, αλλά στελέχη της βιομηχανίας και εμπειρογνώμονες έχουν αντιδράσει. «Οι δασμοί δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για να προστατεύουν τους κορυφαίους κατασκευαστές μας από έναν χρήσιμο ανταγωνισμό», δήλωσε η ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ηλεκτρονικής κινητικότητας του λόμπι Transport & Environment.
«Αυτό που έχει σημασία, πέρα από τους κλιματικούς στόχους, οι οποίοι είναι κρίσιμοι, είναι να υπάρχουν στην πραγματικότητα τοπικές θέσεις εργασίας και η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα να μην οδηγήσει σε αποβιομηχάνιση», πρόσθεσε.
Η BYD ιδρύθηκε το 1995 και ξεκίνησε με την κατασκευή μπαταριών, πριν επεκταθεί στα αυτοκίνητα το 2003. Ξεκίνησε τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη πριν από τρία χρόνια με εντυπωσιακές επιδείξεις τόσο στις εκθέσεις αυτοκινήτων του Παρισιού όσο και του Μονάχου.
Ανορθόδοξα μέτρα από τις ευρωπαϊκές εταιρίες
Οι κατεστημένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν ανορθόδοξα μέτρα για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση, συμπεριλαμβανομένων νέων συμμαχιών. Η Renault ψάχνει ανοιχτά για συνεργάτες για να μειώσει το κόστος σε μια πλατφόρμα μικρών αυτοκινήτων, ενώ η Stellantis θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο τις πωλήσεις αυτοκινήτων που κατασκευάζονται μέσω της κοινοπραξίας της με την κινεζική Zhejiang Leapmotor Technologies.
«Δεν έχουμε καμία πρόθεση να αφήσουμε αυτό το εύρος τιμών ανοιχτό για τους Κινέζους ανταγωνιστές μας», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, σχετικά με το επερχόμενο ευρωπαϊκό Seagull, απορρίπτοντας τις εκκλήσεις για δασμούς. «Δεν πιστεύουμε ότι ο προστατευτισμός θα μας δώσει μακροπρόθεσμα διέξοδο από αυτόν τον ανταγωνισμό», πρόσθεσε.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!