Νέες εικόνες, αυτή τη φορά έγχρωμες, έδωσε στη δημοσιότητα η NASA μετά την επιτυχημένη προσεδάφιση του διαστημικού ρόβερ Perseverance στον πλανήτη Άρη.
Στο βίντεο διακρίνεται ο κόκκινος πλανήτης την ώρα που το ρόβερ συλλέγει πετρώματα προκειμένου να αναλυθούν. Το σκάφος ενός τόνου που φέρει πάνω του 23 κάμερες, εισήλθε στην ατμόσφαιρα με ταχύτητα 20.000 χλμ./ώρα και προσεδαφίστηκε, στον κρατήρα Jezero.
Από τον Jezero προέρχονται και τα δείγματα που συλλέγονται και συγκεκριμένα από το εσωτερικό και την περιφέρειά του. Ο κρατήρας χρονολογείται στα 3,8 με 3,9 δισ. χρόνια, μια περίοδο κατά την οποία πιστεύεται πως ο Άρης είχε νερό.
Υπενθυμίζεται πως από το Perseverance ξεπρόβαλε στον Αρη ένας μικρός αλλά πολύτιμος επιβάτης: ένα ελικόπτερο. Η «Ευφυία», όπως είναι το όνομά του από το αγγλικό Ingenuity, ζυγίζει περίπου 4 κιλά στη Γη και 1,8 κιλά στον Άρη – λόγω μικρότερης βαρύτητας – και έχει μέγεθος όσο ένα μικρό κουτί. Ένα παιχνίδι με τεχνολογίες αιχμής, θα μπορούσε να πει κανείς, αλλά με ορισμένα μοναδικά χαρακτηριστικά. Το ελικόπτερο δεν μεταφέρει επιστημονικά όργανα. Βασικός στόχος του είναι να αποδείξει ότι η πτήση ελικοφόρων σκαφών στον Άρη είναι δυνατή. Και αυτό γιατί η ατμόσφαιρα του Άρη είναι εξαιρετικά αραιή, με πυκνότητα μόλις 1% αυτής εδώ στη Γη. Η «Ευφυία» θα επιχειρήσει πέντε δοκιμαστικές πτήσεις κατά τη διάρκεια ενός χρονικού παραθύρου προβολής 30 αρειανών ημερών (31 ημέρες Γης). Πτήση που κατ’ αντιστοιχία θυμίζει εκείνη των αδελφών Ράιτ στις 17 Δεκεμβρίου του 1903.
►NASA: Στέλνει ελικόπτερο στον Αρη – Τα 4 πράγματα που πρέπει να ξέρουμε
Επειδή η ατμόσφαιρα του Άρη είναι τόσο αραιή, η «Ευφυία» έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι ελαφριά, με μεγάλες πτέρυγες που περιστρέφονται πολύ πιο γρήγορα από ό, τι απαιτείται για ένα ελικόπτερο στη Γη. Ο Κόκκινος Πλανήτης έχει επίσης ακραίες θερμοκρασιακές μεταβολές. Τις νύχτες η θερμοκρασία πέφτει στους μείον 90 βαθμούς Κελσίου από 26 κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κατά συνέπεια το στοίχημα για την Nasa είναι αν το ελικόπτερο της θα μπορέσει να ανταπεξέλθει σε αυτές τις συνθήκες.
Οι καθυστερήσεις αποτελούν βασικό πρόβλημα στην επικοινωνία με διαστημικά σκάφη σε διαπλανητικές αποστάσεις, πράγμα που σημαίνει ότι οι ελεγκτές πτήσεων στη Γη δεν θα μπορούν να ελέγχουν το ελικόπτερο πραγματικό χρόνο. Ετσι το ελικόπτερο θα πάρει μερικές αποφάσεις μόνο του με βάση τα στοιχεία από τους αισθητήρες του και το λογισμικό που διαθέτει. Το ενδεχόμενο συντριβής δεν μπορεί να αποκλειστεί…
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!