Αποτελεί το πιο αναγνωρίσιμο αεροσκάφος παγκοσμίως και το σύμβολο ισχύος των ΗΠΑ στους αιθέρες. Το Air Force One από το 1943 και τον Φρανκλίνο Ρούζβελτ μεταφέρει τον εκάστοτε Αμερικανό πρόεδρο αλλά και έναν μύθο, ειδικά τις 3 τελευταίες δεκαετίες, γύρω από τις άκρως απόρρητες τεχνολογικές δυνατότητες του, πηγή έμπνευσης για το Χόλιγουντ.
Αν δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση στο σχεδιασμό, ο Τζο Μπάιντεν θα παραλάβει το 2024 το νέο προεδρικό αεροσκάφος, το επιβλητικό Boeing 747-8. Η ένταξη των δίδυμων Boeing 747-8 στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ θα σημάνει την ολοκλήρωση ενός γιγάντιου προγράμματος ανάπτυξης του νέου προεδρικού αεροσκάφους, που ξεκίνησε το 2015 και θα υπερβεί τα 5 δισ. δολάρια, και το τέλος της λαμπρής 35ετούς υπηρεσίας των δύο προεδρικών 747-200B.
Το νέο τετρακινητήριο Air Force One είναι το πιο γρήγορο εμπορικό αεροσκάφος στον κόσμο με εμβέλεια πτήσης 7.730 ναυτικά μίλια, 1.000 περισσότερα από τον προκάτοχό του. Και αν μέχρι τώρα ο Αμερικανός πρόεδρος μπορεί να ταξιδέψει από την Ουάσιγκτον έως το Τόκιο χωρίς ενδιάμεσο σταθμό, από το 2024 το προεδρικό αεροσκάφος θα πραγματοποιεί την πτήση από την αμερικανική πρωτεύουσα στο Χονγκ Κονγκ χωρίς εναέριο ανεφοδιασμό, που περιλαμβάνεται στις δυνατότητες του. Έως τότε βέβαια, τα 2 Boeing 747-200B θα εξακολουθούν να εκτελούν τις προεδρικές αποστολές έχοντας αναλάβει υπηρεσία το καλοκαίρι του 1990 επί προεδρίας Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου.
Το ιπτάμενο Οβάλ Γραφείο των 747-200B, εμβαδού 4.000 τετραγωνικών ποδών, έχει φιλοξενηθεί σε ουκ ολίγες παραγωγές του αμερικανικού κινηματογράφου. Μεταξύ των καταλυμάτων του, που αναπτύσσονται σε τρία επίπεδα, περιλαμβάνονται: Αίθουσα συσκέψεων και τραπεζαρία, σουίτα για το προεδρικό ζεύγος, χώρος γραφείου για τα ανώτερα μέλη του προσωπικού, γραφείο που μετατρέπεται σε ιατρείο όταν είναι απαραίτητο, χώροι εργασίας και ανάπαυσης για το προεδρικό προσωπικό, τους εκπροσώπους των ΜΜΕ και τα πληρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας. Επιπλέον, οι δύο κουζίνες του αεροσκάφους μπορούν να προσφέρουν στους επιβάτες του 100 γεύματα κάθε φορά.
Οι κύριες διαφορές μεταξύ του Air Force One και του τυπικού Boeing 747 αφορούν σε υπερσύγχρονο εξοπλισμό πλοήγησης, ηλεκτρονικών και επικοινωνιών, εσωτερική διαρρύθμιση και έπιπλα, αυτόνομο φορτωτή αποσκευών με τα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα αυτοπροστασίας του αεροσκάφους, που μπορεί να λειτουργήσει και ως κέντρο επιχειρήσεων, να παραμένουν επτασφράγιστο μυστικό στις κρίσιμες λεπτομέρειες τους.
Τα ταξίδια με αεροπλάνο έγιναν δημοφιλή στα μέσα της δεκαετίας του 1930, όμως πέρασαν σχεδόν 10 χρόνια ώστε ο Λευκός Οίκος να επιλέξει το προεδρικό αεροσκάφος. Η πρώτη προεδρική πτήση πραγματοποιήθηκε το 1943 όταν ο Φρανκλίνος Ρούσβελτ ταξίδεψε με Boeing 314 Clipper για να συναντηθεί με τον Ουίνστον Τσόρτσιλ στο Συνέδριο της Καζαμπλάνκα. Στην επιστροφή ο Ρούσβελτ γιόρτασε τα γενέθλιά του στην τραπεζαρία του αεροσκάφους, που είχε εμβέλεια 3.500 μιλίων και πολυτελές εσωτερικό με παροχή υψηλού επιπέδου ανέσεων.
Επίσημα όμως, το πρώτο Air Force One υπήρξε το Douglas VC-54C, που παρήγγειλε ο Ρούσβελτ και ονομάστηκε «Ιερή Αγελάδα». Ακολούθησε την 1η Ιουλίου 1947 η παράδοση στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ του επόμενου προεδρικού αεροσκάφους, Douglas DC-6, που ονομάστηκε, «Ανεξαρτησία» και χρησιμοποιήθηκε από τον Χάρυ Τρούμαν. Το Douglas DC-6 ήταν από τα πρώτα αεροπλάνα, που πραγματοποίησαν τακτικά δρομολόγια σε όλο τον κόσμο και αποτέλεσε την εποχή εκείνη την αιχμή του στόλου των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών American Airlines, United Airlines και Pan American Airways.
Στη συνέχεια για περισσότερα από 30 χρόνια οι Αμερικανοί πρόεδροι Αϊζενχάουερ, Κένεντι, Τζόνσον, Νίξον, Φορντ, Κάρτερ, Ρέιγκαν και Μπους εμπιστεύθηκαν τις πτήσεις τους στα προεδρικά Boeing 707 έως τη στιγμή της διαδοχής τους από το έως σήμερα Air Force One Boeing 747-200B.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!