Το ενδεχόμενο μιας έλλειψης αλουμινίου στην Ευρώπη έχει εκτοξεύσει τις τιμές του στα ύψη, ανοίγοντας ευκαιρίες αισχροκέρδειας στους εμπόρους που εκμεταλλεύονται τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές για να μεταφέρουν το μέταλλο από αποθήκες 6.000 μίλια μακριά.
Μεγάλοι εμπορικοί οίκοι έχουν φορτώσει ήδη αλουμίνιο από το Port Klang της Μαλαισίας σε πλοία που προορίζονται για την Ευρώπη, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του Bloomberg.
Αν και μέχρι σήμερα, μια τέτοια μεταφορά θα ήταν εξαιρετικά ασύμφορη, η κατακόρυφη αύξηση της τιμής του μετάλλου αντισταθμίζει τις όποιες απώλειες καθώς οι Ευρωπαίοι αγοραστές εμφανίζονται διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβά για να αποκτήσουν το μέταλλο.
Η ασυνήθιστη αυτή εμπορική διαδρομή, από τη Μαλαισία στην Ευρώπη, είναι ένα ξεκάθαρο σημάδι ότι οι ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν μεγάλες ελλείψεις σε ένα από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα βιομηχανικά προϊόντα στον κόσμο.
Τα κάποτε άφθονα αποθέματα σε όλο τον κόσμο, έχουν συρρικνωθεί δραματικά και τώρα βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη, ενώ η παραγωγή του έχει μειωθεί εξαιτίας του τεράστιου κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται για το λιώσιμο και την επεξεργασία του αλουμινίου.
«Αν ήμουν έμπορος, θα έψαχνα να μεταφέρω αλουμίνιο στην Ευρώπη αυτή την περίοδο», υποστηρίζει από το Λονδίνο ο Colin Hamilton, διευθύνων σύμβουλος για την έρευνα εμπορευμάτων της BMO Capital Markets λέγοντας χαρακτηριστικά, ότι σε λίγο καιρό το Port Klang στη Μαλαισία δεν θα έχει άλλο εμπόρευμα.
Σύμφωνα με το London Metal Exchange, Fastmarkets το κόστος για την απόκτηση αλουμινίου στην Ευρώπη εκτοξεύεται στα ύψη μέρα με την μέρα γεγονός που θα ενισχυθεί και από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία βαρόμετρο για την τιμή του
Οι εξαγωγές της Ρωσίας ισοδυναμούν με το 4% της παγκόσμιας παραγωγής και ο κίνδυνος να περιοριστούν λόγω των κυρώσεων κατά τις Μόσχας θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το ανεξέλεγκτο ράλι της τιμής του. Το αλουμίνιο εκτινάχθηκε στα 3.380 δολάρια τον τόνο χθες Τρίτη 24 Φεβρουαρίου, μια ανάσα από το υψηλό ρεκόρ του.
Πολλοί αναλυτές και έμποροι εκτιμούν ωστόσο, ότι τόσο οι ΗΠΑ όσο και η ΕΕ δεν θα στοχεύσουν απευθείας τη βιομηχανία αλουμινίου της Ρωσίας, ιδιαίτερα αφού οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της United Co. Rusal International PJSC προκάλεσαν αναταραχή στην αγορά αλουμινίου το 2018.
Ωστόσο, είναι ορατός ο κίνδυνος να μειωθούν οι εξαγωγές αλουμινίου λόγω των κυρώσεις κατά των ρωσικών τραπεζών, ενώ και η μείωση των εξαγωγών φυσικού αερίου θα προκαλούσε μεγάλα προβλήματα στους ευρωπαίους παραγωγούς, που ήδη παλεύουν με το αυξανόμενο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο Mark Hansen, Διευθύνων Σύμβουλος του εμπορικού οίκου Concord Resources Ltd. με έδρα το Λονδίνο εκτιμά, ότι «αυτή τη στιγμή δεν θα δούμε κυρώσεις που θα συνταράξουν την αγορά, απλώς και μόνο λόγω των διδαγμάτων που αντλήθηκαν το 2018».
Ωστόσο, καθώς η ζήτηση αυξάνεται, τυχόν περαιτέρω διαταραχές των εξαγωγών θα ήταν μεγάλο πλήγμα για τους κατασκευαστές που ήδη πληρώνουν υψηλές τιμές για να αποκτήσουν το μέταλλο. Το αλουμίνιο χρησιμοποιείται σε όλα τα είδη καθημερινής χρήσης, από κουτιά μπύρας μέχρι iPhone και αυτοκίνητα, επομένως ο αντίκτυπος σε μια ευρεία γκάμα επιχειρήσεων θα είναι αισθητός.
Κι αυτό, την ώρα που τα αποθέματα της μεγαλύτερης «αποθήκης» αλουμινίου στον κόσμο, το Port Klang της Μαλαισίας, φαίνεται ότι εξαντλούνται όπως και το κέρδος καθώς τα κόστη μεταφοράς σε μεγάλες αποστάσεις, γίνονται όλο και πιο δυσβάσταχτα.
Η χρηματοδότηση των εμπορευμάτων γίνεται επίσης προβληματική καθώς οι τιμές του αλουμινίου spot διαπραγματεύονται πάνω από τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης LME, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ζημίες αντιστάθμισης κινδύνου την ώρα που τα φορτία θα βρίσκονται στη μέση του ωκεανού.
Έμποροι και τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Trafigura Group και Goldman Sachs Group Inc., εκτιμούν ότι όταν οι τιμές του αλουμινίου εκτιναχθούν περαιτέρω, ίσως αποτελέσουν ένα κίνητρο για την εξόρυξη του αντί της αισχροκέρδειας από το αποθηκευμένο εμπόρευμα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!