Νέα
  • ΓΔ: 1390.65 +0.01%
  • Τζίρος: 65,70 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Η Boeing πληρώνει 2,5 δισ. και γλιτώνει τη δίωξη για τους 346 νεκρούς των 737 MAX

Συντριβή του Boeing 737 MAX των Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019 παρέσυρε στον θάνατο 157 ανθρώπους / Πηγή: AP Images
Συντριβή του Boeing 737 MAX των Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019 παρέσυρε στον θάνατο 157 ανθρώπους / Πηγή: AP Images

Η Boeing Co θα καταβάλλει κάτι παραπάνω από 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα κι αποζημιώσεις για τα δύο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα των 737 MAX με τους 346 νεκρούς, καθώς έφτασε σε συμβιβασμό με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης.

Ο συμβιβασμός επιτρέπει στην αμερικανική εταιρεία να αποφύγει τη δίωξη και περιλαμβάνει, σύμφωνα με το Reuters, πρόστιμο ύψους 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων, συμβιβασμό προς τις αεροπορικές εταιρείες ύψους 1,77 δισεκατομμυρίων και αποζημίωση προς τις οικογένειες των θυμάτων ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων αναφορικά με τις κατηγορίες που ήθελαν για τα δυστυχήματα να ευθύνεται ο τύπος του αεροσκάφους που είχε κατασκευάσει η Boeing.

Σύμφωνα με την Boeing για να συγκεντρωθούν τα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, θα αντληθούν 743,6 εκατομμύρια από τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου του 2020 και 1,77 δισεκατομμύρια από αποθεματικά.

Δόλια και παραπλανητική η Boeing

Από την πλευρά του, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι έκλεισε οριστικά την 21 μηνών έρευνά του για τον σχεδιασμό και την κατασκευή των 737 MAX.

Οι συντριβές «αποκάλυψαν δόλια και παραπλανητική συμπεριφορά από υπαλλήλους ενός από τους κορυφαίους κατασκευαστές εμπορικών αεροπλάνων στον κόσμο» τόνισε ο αναπληρωτής γενικός εισαγγελέας Ντέιβιντ Μπερνς σε δήλωσή του που συνοδεύει τη συμφωνία.

«Οι υπάλληλοι της Boeing επέλεξαν τον δρόμο του κέρδους έναντι της ειλικρίνειας αποκρύπτοντας σημαντικές πληροφορίες από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FDA) αναφορικά με τη λειτουργία των αεροσκαφών 737 MAX, συμμετέχοντας στην προσπάθεια (σ.σ. της εταιρείας) να καλύψουν την προσπάθεια εξαπάτησης» πρόσθεσε αναφερόμενος στο πώς τελικά η FDA πείστηκε να δώσει πιστοποιητικό πλοϊμότητας.

►Διαβάστε: H Boeing, η επιστροφή των 737 MAX και ο «Big Brother» 

Σφοδρές αντιδράσεις για τον συμβιβασμό - χάδι

Οι δικηγόροι των οικογενειών των θυμάτων της συντριβής των Ethiopian Airlines δήλωσαν ότι ο διακανονισμός ενισχύει τις αστικές διαφορές εναντίον της Boeing στο Σικάγο, όπου έχει έδρα η εταιρεία. Η εταιρεία έχει ήδη έρθει σε συμβιβασμό με τις περισσότερες οικογένειες των θυμάτων της συντριβής της Lion Air στην Ινδονησία.

Εξαιτίας των δύο πολύνεκρων συντριβών των Boeing 737 MAX, το Κογκρέσο πέρασε τον Δεκέμβριο νόμο με τον οποίο αλλάζει τον τρόπο που η FDA δίνει πιστοποιητικό πλοϊμότητας στα καινούρια αεροσκάφη.

Αντίδραση πάντως για τον διακανονισμό δεν υπήρξε μόνο από την πλευρά των θυμάτων, αλλά και από τον πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών της Βουλής Πίτερ ΝτεΦάτζιο, ο οποίος σχολίασε πως «ο συμβιβασμός είναι χαστούκι-χάδι (στην εταιρεία) και αποτελεί προσβολή στη μνήμη των 346 θυμάτων που πέθαναν εξαιτίας της εταιρικής απληστίας». Και πρόσθεσε: «Τα δολάρια του διακανονισμού όχι απλώς δεν αντανακλούν παρά μόνο ένα μικρό μέρος των ετήσιων κερδών της Boeing, αλλά επί της ουσίας ο διακανονισμός παρακάμπτει κάθε πραγματική ευθύνη αναφορικά με τις ποινικές κατηγορίες».

Πώς φτάσαμε στους 346 νεκρούς

Υπενθυμίζεται το 2019, σε διάστημα μόλις πέντε μηνών, δύο αεροπλάνα 737 MAX της Boeing ενεπλάκησαν σε δύο αεροπορικά δυστυχήματα συμπαρασύροντας στον θάνατο 346 ανθρώπους (Οκτώβριος 2018 - Lion Air, 189 νεκροί και Μάρτιος 2019 - Ethiopian Airlines, 157 νεκροί), με αποτέλεσμα η διεθνής αεροπορική κοινότητά να θορυβηθεί για την ασφάλειά τους και να προχωρήσει τον Μάρτιο του ίδιου έτους στην υποχρεωτική καθήλωση στο έδαφος των Boeing 737 MAX.  

Τότε, είχε διαταχθεί έρευνα γύρω από την πολυπλοκότητα του λογισμικού των 737 MAX και αν ήταν υπεύθυνη για προβλήματα στον χειρισμό των αεροσκαφών από τους πιλότους.  

Τον Νοέμβριο, η Αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα Boeing 737 MAX είναι απόλυτα ασφαλή και πως η εταιρεία έχει ανανεώσει τεχνικά τα αεροπλάνα και έχει προχωρήσει σε νέους κύκλους εκπαίδευσης.  

► Διαβάστε: Boeing: Ξανά στον αέρα τα αεροσκάφη 737 ΜΑΧ

Στον αέρα ξανά τα 737 MAX

Στις 2 Δεκεμβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε πρώτη δοκιμαστική πτήση μετά την υποχρεωτική καθήλωση στο έδαφος τον Μάρτιο του 2019 των 737 MAX.  

Οι American Airlines, ίσως ο σημαντικότερος πελάτης της Boeing, πραγματοποίησε στις 29 Δεκεμβρίου την πρώτη επιβατική πτήση από το Μαϊάμι προς τη Νέα Υόρκη, ενώ η δοκιμαστική πτήση της 2ας Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε με στελέχη των δύο εταιρειών από το Ντάλας του Τέξας στην Τούλσα της Οκλαχόμας.  

Η σταδιακή επιστροφή των 737 MAX στον αέρα θεωρείται κρίσιμη για τη φήμη, αλλά και την οικονομική κατάσταση της Boeing, που δέχθηκε περαιτέρω πλήγμα από την πανδημία του κορονοϊού.  

Έτσι, τώρα αναζητεί τρόπους προσέλκυσης του επιβατικού κοινού, επενδύοντας σε μια εκστρατεία ασφάλειας. Προκειμένου, λοιπόν, να ανταποκριθούν στον ανταγωνισμό επιχειρούν να προσφέρουν μια αίσθηση μεγαλύτερης ασφάλειας μέσω ενός 24ωρου κέντρου παρακολούθησης των πτήσεων κάθε αεροσκάφους MAX σε κάθε γωνιά του πλανήτη, όπως ανέφεραν πηγές από την εταιρεία στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.  

Το 737 ΜΑΧ «είναι ένα αεροπλάνο που έχει ελεγχθεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο. Είμαστε πεπεισμένοι ότι είναι το ασφαλέστερο στον ουρανό», είπε στις 29 Δεκεμβρίου στο αεροδρόμιο του Μαϊάμι ο αντιπρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας, Ρόμπερτ Ίσομ.

Για τις οικογένειες των θυμάτων, το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν θα έπρεπε ποτέ να λάβει έγκριση για να ξαναρχίσει τις πτήσεις. «Αποφύγετέ το, μην αγοράσετε ούτε ένα εισιτήριο, το οποίο μπορεί να είναι χωρίς επιστροφή», ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους οι συγγενείς των επιβατών που σκοτώθηκαν στη συντριβή του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines.

Στις 25 Δεκεμβρίου, ένα 737 MAX της Air Canada, που εκτελούσε δοκιμαστική πτήση από την Αριζόνα στο Μόντρεαλ, με μοναδικούς επιβαίνοντες το τριμελές πλήρωμά του, παρουσίασε ένα πρόβλημα στον κινητήρα και υποχρεώθηκε να προσγειωθεί λίγο μετά την απογείωσή του. Οι εταιρείες United Airlines και Southwest (η σημαντικότερη πελάτισσα του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών πριν από τα δυστυχήματα) δεν προβλέπουν να ξαναρχίσουν τις πτήσεις πριν από το 2021.

Πέραν των ΗΠΑ και της Βραζιλίας, το αεροσκάφος δεν έχει πάρει έγκριση από τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας άλλων χωρών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Καναδάς θα αποφασίσουν το επόμενο έτος ενώ άγνωστο παραμένει τι θα κάνει η Κίνα, μια από τις σημαντικότερες αγορές στον κόσμο για τις εταιρείες αεροναυπηγικής.

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ