Αποζημίωση που μπορεί να ανέλθει στο 1 δισ. δολάρια, εκτιμάται πως θα διεκδικήσει η Αίγυπτος από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του Ever Given αφενός για τη συμβολή της στον απεγκλωβισμό του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων που είχε προσαράξει και μπλοκάρει τη Διώρυγα του Σουέζ επί σχεδόν μια εβδομάδα και αφετέρου για τις οικονομικές επιπτώσεις που επέφερε ο αποκλεισμός της Διώρυγας.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Sputnik, οι αρχές της Αιγύπτου δηλώνουν πως οι οικονομικές ζημίες στο αφρικανικό κράτος είναι τεράστιες. Ωστόσο, το ερώτημα που αναδύεται από την εν λόγω διεκδίκηση είναι ποιος θα πρέπει να πληρώσει τον λογαριασμό.
«Το ύψος της αποζημίωσης θα ξεπεράσει το 1 δισ. δολάρια», υπογράμμισε ο Osama Rabie, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (Suez Canal Authority), μιλώντας σε αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό. Ο επικεφαλής της Διώρυγας υπολογίζει τις αποζημιώσεις με βάση τις απώλειες εσόδων που είχε η εταιρεία, το κόστος του εξοπλισμού και των μηχανημάτων που απαιτήθηκαν για τον απεγκλωβισμό του κολοσσιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις ώρες εργασίας των εκατοντάδων διασωστών που ενεργοποιήθηκαν για την απελευθέρωση του πλοίου.
«Θα απαιτήσουμε αποζημιώσεις από την πλοιοκτήτρια εταιρεία για όλες τις συνέπειες από την ακινητοποίηση του πλοίου, για τη χρήση όλων των ρυμουλκών, θα απαιτήσουμε το πλήρες κόστος», δηλώνει ο ναύαρχος Μοχάμπ Μαμές, βοηθός του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι σε θέματα ανάπτυξης λιμένων, προσθέτοντας πως «Αυτό που συνέβη ήταν ευθύνη του καπετάνιου, το κανάλι μας είναι ασφαλές».
Το 200.000 τόνων πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απεγκλωβίστηκε με επιτυχία τη Δευτέρα, έξι ημέρες μετά την προσάραξή του, επιτρέποντας ξανά τη διέλευση της Διώρυγας, ύστερα από ένα μποτιλιάρισμα τουλάχιστον 422 πλοίων, τα οποία περίμενουν σε λίστα προτεραιότητας για να διασχίσουν το κανάλι που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.
Η κρίση στη διεθνή ναυτιλία, αποτιμάται σε αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η θαλάσσια κυκλοφοριακή συμφόρηση θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία των λιμανιών και των εφοδιαστικών αλυσίδων παγκοσμίως.
Ο επικεφαλής της Διώρυγας εξέφρασε την πεποίθηση πως «θα μπορούσαμε εντός των επόμενων 2-3 ημερών να συμφωνήσουμε για συγκεκριμένη αποζημίωση ή η υπόθεση θα πάει στο δικαστήριο» και πρόσθεσε ότι «αν κινηθούν δικαστικά, τότε το πλοίο πρέπει να κρατηθεί».
Στην ίδια κατεύθυνση, ο Αιγύπτιος ναύαρχος τόνισε πως η Αίγυπτος δεν πρόκειται να κάνει κατασκευαστικές αλλαγές στην Διώρυγα. «…το κανάλι είναι απολύτως ασφαλές, όλα τα πλοία το διασχίζουν χωρίς προβλήματα, αν κάτι συμβεί, είναι πολύ σπάνιο», συμπλήρωσε.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!