Νέα
  • ΓΔ: 1697.11 -0.34%
  • Τζίρος: 457,01 εκ €
Δείκτες / Μετοχές

ΚΟΣΜΟΣ

Τι δείχνει το «μπλακ αουτ» στο Χίθροου για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία - Τα όρια της υπερεπέκτασης

Pexels

Η αναστολή λειτουργίας του αεροδρομίου Χίθροου στο Λονδίνο, λόγω πυρκαγιάς σε κοντινή απόσταση την Παρασκευή, έφερε στο προσκήνιο την ικανότητα της αεροπορικής βιομηχανίας να διαχειρίζεται κρίσεις, σύμφωνα με ειδικούς του τουριστικού κλάδου.

«Η ανάπτυξη της [αεροπορικής] βιομηχανίας προχωρά ταχύτερα από την ανάπτυξη των υποδομών», δήλωσε η Anita Mendiratta, ιδρύτρια της συμβουλευτικής εταιρείας AM&A, υπογραμμίζοντας πως ο τομέας των αερομεταφορών πρέπει να ενισχύσει την ανθεκτικότητά του απέναντι σε περιστατικά όπως οι διακοπές ενέργειας, αλλά και γεωπολιτικά ή καιρικά φαινόμενα.

Το μπλακ άουτ στο Χίθροου «στρέφει το βλέμμα στην ανάγκη να διασφαλιστεί ότι το συνολικό δίκτυο παροχής ενέργειας σε κάθε αεροδρόμιο στον κόσμο έχει επαρκή δυνατότητα ανταπόκρισης σε μια κρίση», τόνισε η Mendiratta στην εκπομπή “Squawk Box Europe” του CNBC την Παρασκευή. «Όλο αυτό αποτελεί μια εξαιρετικά απότομη καμπύλη εκμάθησης».

Η πυρκαγιά

Σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας του Ηνωμένου Βασιλείου, Ed Miliband, η πυρκαγιά επηρέασε και την εφεδρική γεννήτρια, γεγονός που προκαλεί ερωτήματα σχετικά με την ανθεκτικότητα του ενεργειακού υποστηρικτικού συστήματος. Από την πλευρά του, ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), χαρακτήρισε την εξάρτηση του Χίθροου από μία και μόνο πηγή ενέργειας ως «σαφή αποτυχία στον σχεδιασμό».

Σε ανακοίνωσή του μέσω email, το Χίθροου απάντησε ότι διαθέτει πολλαπλές πηγές τροφοδοσίας. «Τα εφεδρικά μας συστήματα είναι συστήματα ασφαλείας, τα οποία μας επιτρέπουν να προσγειώνουμε αεροσκάφη και να απομακρύνουμε επιβάτες με ασφάλεια, αλλά δεν έχουν σχεδιαστεί για την πλήρη συνέχιση της λειτουργίας μας», σημείωσε η διοίκηση του αεροδρομίου.

Ευρύτερος αντίκτυπος στην αεροπορία

Η Mendiratta επισήμανε ότι το περιστατικό στο Χίθροου θα έχει ευρύτερο αποτύπωμα για τον κλάδο των αερομεταφορών, πέρα από τις ακυρώσεις πτήσεων. Όπως ανέφερε, οι συνέπειες είναι «πολύ εκτεταμένες», αφού η ανάπτυξη του κλάδου υπερβαίνει την εξέλιξη των υποστηρικτικών υποδομών.

«[Η παγκόσμια ανάπτυξη της αεροπορίας] είναι ακραία, με την έννοια ότι έχει ξεπεράσει ακόμη και τα επίπεδα του 2019», δήλωσε. Αυτό, σύμφωνα με την ίδια, εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ανθεκτικότητα του κλάδου απέναντι σε απρόβλεπτα καιρικά ή γεωπολιτικά γεγονότα, καθώς και για το κατά πόσο η υποστηρικτική υποδομή μπορεί να ανταποκριθεί.

Σύμφωνα με την IATA, τόσο η εσωτερική όσο και η διεθνής επιβατική αεροπορική κίνηση ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα στις αρχές του 2024, ενώ ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να αυξάνεται κατά μέσο όρο 3,8% ετησίως έως το 2043, σε σύγκριση με το 2023.

«Αν και η προσοχή έχει στραφεί κυρίως στο Χίθροου και στους επιβάτες, πρέπει να λάβουμε υπόψη και το γεγονός ότι, πέρα από την επιβατική κίνηση, πάνω από 4.000 τόνοι φορτίου περνούν από το Χίθροου κάθε μέρα», πρόσθεσε η Mendiratta.

Το Χίθροου διακίνησε αριθμό - ρεκόρ 83,9 εκατομμυρίων επιβατών το 2024, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η μεταφορά φορτίων ενισχύθηκε κατά 10%.

Αποζημιώσεις και επιπτώσεις για τις αεροπορικές εταιρείες

Σε ό,τι αφορά την αποζημίωση των επιβατών για τις ακυρωμένες πτήσεις, η Mendiratta σημείωσε ότι αυτό εξαρτάται από τους όρους της κάθε αεροπορικής εταιρείας. Δεδομένου ότι η πυρκαγιά στο Χίθροου φαίνεται να αποτελεί εξωγενές περιστατικό, ενδέχεται οι αποζημιώσεις να μην είναι καταβλητέες, σύμφωνα και με σχετικό σημείωμα της Citi που εκδόθηκε την Παρασκευή.

Η Mendiratta επισήμανε ότι οι επενδυτές θα λάβουν υπόψη βραχυπρόθεσμα κόστη, όπως φαγητό, διαμονή, εναλλακτικά εισιτήρια ή χερσαίες μεταφορές για τους επιβάτες που επηρεάστηκαν από τις ακυρώσεις. Επιπλέον, θα εξετάσουν και τη διαχείριση της εξυπηρέτησης πελατών σε βάθος χρόνου από τις αεροπορικές.

«Αυτό, τελικά, θα είναι η βάση για τη διατήρηση πελατών, που από επενδυτικής πλευράς είναι εξαιρετικά σημαντικό, είναι μια σοβαρή παράμετρος υπολογισμού», υπογράμμισε.

Το μέλλον της αεροπορίας και η ανάγκη για βιώσιμες λύσεις

Η δημιουργία τρίτου διαδρόμου στο Χίθροου συζητείται εδώ και καιρό, με τον CEO του αεροδρομίου να ασκεί πίεση στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για να ληφθεί απόφαση επί της αμφιλεγόμενης επέκτασης έως το τέλος του έτους. Η Υπουργός Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Rachel Reeves, δήλωσε σε ομιλία της τον Ιανουάριο ότι ο επιπλέον διάδρομος είναι «απολύτως απαραίτητος».

Παράλληλα, η αεροπορική βιομηχανία προωθεί συμφωνίες για τη χρήση βιώσιμων καυσίμων προκειμένου να επιτύχει τους στόχους απανθρακοποίησης.

«Καθώς κοιτάμε προς το μέλλον και τη βιώσιμη αεροπορία, σε αυτό το σημείο η υποδομή μπορεί πλέον να στραφεί σε πράσινες τεχνολογίες, οι οποίες είναι απαραίτητες για να μπορέσει η αεροπορία να συνεχίσει να αναπτύσσεται — αλλά με υγιή τρόπο», δήλωσε η Mendiratta.

Με πληροφορίες από CNBC

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΣΜΟΣ