Στο επίκεντρο μιας μεγάλης νομικής διαμάχης, που θα μπορούσε να διαρκέσει χρόνια, θα βρεθεί το γιγάντιο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων Ever Given για το ποιος θα πληρώσει την αποκόλλησή του από τη Διώρυγα του Σουέζ, μια εβδομάδα μετά το μπλοκάρισμά της, η οποία αναμένεται να επεκταθεί και στην αναζήτηση των αιτίων σχετικά με το πρωτοφανές συμβάν.
Το πλοίο μήκους 400 μέτρων προσάραξε στις όχθες του καναλιού του Σουέζ για μια εβδομάδα, προκαλώντας ημερήσιες απώλειες της τάξεως των 7 δισ. λιρών - λόγω του «μποτιλιαρίσματος» που προκάλεσε με άλλα πλοία - και έως και 10,9 εκατ. λιρών την ημέρα για το ίδιο το κανάλι.
Οι αρμόδιες τοπικές αρχές στην Αίγυπτο δηλώνουν ότι έκαναν το καλύτερο δυνατό και ότι αν είχε συμβεί κάτι αντίστοιχο οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, θα είχαν χρειαστεί τουλάχιστον τρεις μήνες για να διευθετηθεί η κατάσταση.
Και μπορεί οι έρευνες να έχουν ήδη ξεκινήσει από τους ερευνητές που βρίσκονται πλέον στο πλοίο, οι οριστικές απαντήσεις όμως θα χρειαστούν σίγουρα χρόνια, σύμφωνα με τα διεθνή μέσα.
Ανθρώπινο ή τεχνικό σφάλμα;
Η σεναριολογία βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη, με την Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), διαχειρίστρια εταιρεία του Ever Given, να κατηγορεί τους ισχυρούς ανέμους και να αποκλείει κάθε ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης ή ανθρώπινου λάθους.
Από την πλευρά της, η ιαπωνική εταιρεία Shoei Kisen Kaisha, ιδιοκτήτρια του Ever Given, ζήτησε συγνώμη για την «τεράστια ανησυχία» που προκλήθηκε σε άλλα σκάφη που είχαν κολλήσει στο κανάλι.
Στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, πραγματογνώμονες και ειδικοί από όλους τους εμπλεκώμενους κλάδους διασταυρώνουν καθημερινά τα ξίφη τους για τα αίτια και της ευθύνης ενός περιστατικού που πλέον έχει περάσει στην ιστορία λόγω του μεγέθους του και της αναστάτωσης που προκάλεσε. Απάντηση ωστόσο δεν δίνει κανείς με σαφήνεια: Εφταιγε το ίδιο το σκάφος, οι άνθρωποι που το χειρίζονταν, το ίδιο το κανάλι, αυτοί που φέρουν την ευθύνη λειτουργίας του, ή τελικά ένας αστάθμητος παράγοντας όπως ο καιρός;
Το βέβαιο είναι ότι από τη θάλασσα η υπόθεση θα μεταφερθεί στις δικαστικές αίθουσες. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, η υπόθεση του Ever Given θα μπορούσε να αποτελέσει εφαλτήριο για τουλάχιστον πέντε δικαστικές διαμάχες που σχετίζονται με: ζημιά στο σκάφος, ζημιά στο φορτίο του, κόστος αποκόλλησης και διάσωσης, οικονομικές απώλειες των τοπικών αρχών και απώλειες στα άλλα σκάφη που έμειναν «φρακαρισμένα» στο σημείο επί μέρες.
Το κόστος που αφορά στο πλοίο αυτό καθεαυτό, θα διευθετήσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες του πλοίου και του φορτίου που μετέφερε. Το κόστος για τη Διώρυγα του Σουέζ είναι ένας πολύ πιο δύσκολος γρίφος που θα χρειαστούν χρόνια για να απαντηθεί.
Η δικηγορική εταιρεία Clyde & Co, όπως μεταδίδει ο Guardian, υπολόγισε ότι το Ever Given μπορεί να αξίζει έως 110 εκατ. δολάρια, ενώ η αξία του φορτίου μπορεί να φτάσει τα άλλα 500 εκατ. δολάρια. O καπετάνιος του πλοίου είναι απίθανο να βρεθεί αντιμέτωπος με ποινικές ευθύνες, εκτός εάν διαπιστωθεί ότι ήταν αμελής.
Η πολυπλοκότητα του νομικού σκέλους της υπόθεσης είναι ξεκάθαρα οικονομική: Καθένα από τα 20.000 εμπορευματοκιβώτια που μετέφερε το Ever Given θα μπορούσε να υπόκειται σε συμφέροντα 8 ή 9 διαφορετικών εταιρειών, ενώ το φορτίο των 300 σκαφών που τέθηκαν σε υποχρεωτική αναμονή υπολογίζεται ότι έχει αξία περί τα 9,6 δισ. δολάρια.
Οπως πολύ εύστοχα αναφέρει η Fitch Ratings, η υπόθεση αυτή αποτελεί ένα «μεγάλο γεγονός ζημιών για τον αντασφαλιστικό κλάδο».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!