Αμφισβητούν ειδικοί εμπειρογνώμονες τις πρώτες πληροφορίες αναφορικά με τα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή του Boeing 737-8AS στη Νότια Κορέα, οι οποίες ήθελαν το δυστύχημα να οφείλεται σε σύγκρουση με πτηνό ή σμήνος πτηνών.
Βασικό ερώτημα αποτελεί ο λόγος της απουσίας συστήματος προσγείωσης: Το αεροπλάνο ακούμπησε στο έδαφος «με την κοιλιά», κάτι που δεν δικαιολογείται από μια σύγκρουση με σμήνος πτηνών. Κατόπιν προσέκρουσε σε τοιχίο και τυλίχτηκε στις φλόγες.
Ερωτήματα
Τα ερωτήματα αφορούν και τις κινήσεις των αρχών: «Γιατί οι πυροσβεστικές υπηρεσίες δεν είχαν καλύψει τον διάδρομο με αφρό; Γιατί δεν βρίσκονταν στο σημείο όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε;», αναρωτήθηκε ο Geoffrey Thomas, συντάκτης του Airline News. Και ακόμα: «Γιατί το αεροσκάφος προσγειώθηκε σε τόσο κεντρικό σημείο του διαδρόμου; Και γιατί υπήρχε ένας τοίχος από τούβλα στο τέλος του;».
Οι νοτιοκορεατικές αρχές ανακοίνωσαν ότι ερευνούν τα αίτια της συντριβής - συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού χτυπήματος από πουλί - που οδήγησε στον θάνατο των περισσότερων εκ των επιβαινόντων στο αεροσκάφος.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης (FDR) βρέθηκε περίπου δυόμισι ώρες μετά το δυστύχημα, ενώ λίγο αργότερα εντοπίστηκε και ο καταγραφέας συνομιλιών πιλοτηρίου (CVR), σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας.
Η εξέλιξη αυτή καθιστά διαθέσιμες «όλες τις παραμέτρους όλων των συστημάτων του αεροπλάνου», δήλωσε ο Thomas. «Ο παλμός του αεροπλάνου αποτυπώνεται στον καταγραφέα δεδομένων πτήσης. Ο καταγραφέας συνομιλιών πιθανότατα θα προσφέρει την πιο ενδιαφέρουσα ανάλυση για το τι συνέβη σε αυτό το τραγικό δυστύχημα.»
Η πορεία των γεγονότων
Όπως αναφέρει το Reuters, λίγα λεπτά αφότου ο πύργος ελέγχου εξέδωσε προειδοποίηση για χτύπημα από πουλί, οι πιλότοι δήλωσαν κατάσταση κινδύνου (mayday) και προσπάθησαν να προσγειώσουν το αεροσκάφος. Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί εάν το αεροσκάφος είχε όντως χτυπηθεί από πουλιά.
Άλλωστε οι ειδικοί αναλυτές ξεκαθαρίζουν ότι είναι απίθανο ένα χτύπημα από πουλί να προκάλεσε δυσλειτουργία στο σύστημα προσγείωσης.
«Ένα χτύπημα από πουλί δεν είναι κάτι ασυνήθιστο, ούτε και τα προβλήματα με το σύστημα προσγείωσης είναι ασυνήθιστα. Τα χτυπήματα από πουλιά συμβαίνουν πολύ πιο συχνά, αλλά συνήθως δεν προκαλούν από μόνα τους την απώλεια ενός αεροσκάφους», δήλωσε ο Thomas.
Ο Αυστραλός ειδικός ασφαλείας αεροπορίας Geoffrey Dell ανέφερε: «Ποτέ δεν έχω δει χτύπημα από πουλί να εμποδίζει την ανάπτυξη του συστήματος προσγείωσης».
Από την πλευρά του ο Αυστραλός σύμβουλος αεροπορίας Trevor Jensen δήλωσε ότι οι πυροσβεστικές υπηρεσίες και υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης συνήθως είναι έτοιμες για προσγείωση με την κοιλιακή επιφάνεια του αεροσκάφους, κάτι που δείχνει ότι αυτό το γεγονός ήταν απρογραμμάτιστο.
Η τυπική διαδικασία
Οι κινητήρες της CFM που έφερε το αεροσκάφος θα μπορούσαν να είχαν επηρεαστεί στην περίπτωση που ένα σμήνος πουλιών είχε εισέλθει σε αυτούς, αλλά κάτι τέτοιο δεν θα είχε προκαλέσει άμεση διακοπή λειτουργίας των οργάνων του αεροσκάφους και οι πιλότοι θα είχαν ένα χρονικό περιθώριο να διαχειριστούν την κατάσταση, υπογράμμισε ο Dell.
Επίσης, δεν έχει ξεκαθαριστεί γιατί το αεροσκάφος δεν επιβράδυνε αφότου άγγιξε τον διάδρομο, σημείωσαν οι Dell και Jensen.
Σε αντίστοιχες περιπτώσεις τα αεροσκάφη προσγειώνονται με ελάχιστα καύσιμα, στην άκρη του διαδρόμου - ώστε να υπάρχει επαρκής χώρος για επιβράδυνση - και οι πυροσβεστικές υπηρεσίες είναι παρούσες, έχοντας καλύψει με αφρό τον διάδρομο. Υπό το πρίσμα όλων των παραπάνω, πολλές φορές η επιχείρηση στέφεται από επιτυχία.
Κάτι που, δυστυχώς, δεν συνέβη στην πτήση JJA-2216 της Jeju Air.
Με πληροφορίες από το Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!