Ο ανταγωνισμός από την Κίνα ρίχνει τις τιμές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και έχει ήδη αλλάξει τα δεδομένα της ευρωπαϊκής αγοράς στην ηλεκτροκίνηση εξηγεί ο καθηγητής ενεργειακής οικονομίας, Κωνσταντίνος Ανδριοσόπουλος, ιδρυτικός Πρόεδρος και μέλος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Ενεργειακής Οικονομίας, μιλώντας μιλώντας στην εκπομπή «Plug into Green», μια εκπομπή πράσινης ενέργειας και βιώσιμης ανάπτυξης, που είναι παραγωγή της «Ημερησίας» σε συνεργασία με το energypress.gr και την στήριξη της ΔΕΗ.
«Στην Κίνα δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή πάνω από 10 μεγάλες βιομηχανίες ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν κατακλύσει την ευρωπαϊκή αγορά. Οι Κινέζοι ανταγωνιστές μας κατασκευάζουν καλής ποιότητας οχήματα, πολύ περισσότερα μοντέλα και έχουν ρίξει τις τιμές σε σχέση με αυτά που βλέπαμε πριν από λίγα χρόνια κυρίως από τις ευρωπαϊκές εταιρείες», επισημαίνει ο κ. Ανδριοσόπουλος.
Η Κίνα έχει καθετοποιήσει την παραγωγή, ξεκινώντας – για παράδειγμα – από την εξόρυξη πρώτων υλών και σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για την μπαταρία των ηλεκτρικών οχημάτων
Ερχονται ραγδαίες αλλαγές
Ο ίδιος μάλιστα προβλέπει πως στο άμεσο μέλλον έρχονται ακόμη πιο ραγδαίες αλλαγές στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, λόγω του έντονου ανταγωνισμού από τους κινέζους κατασκευαστές. «Μπορούμε να το διακρίνουμε αυτό και από τις κινήσεις Ελον Μασκ και Ντόναλντ Τραμπ, καθώς η Κίνα έχει καθετοποιήσει την παραγωγή, ξεκινώντας – για παράδειγμα – από την εξόρυξη πρώτων υλών και σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για την μπαταρία των ηλεκτρικών οχημάτων».
Σίγουρα χρειάζονται κι άλλοι κύκλοι επιδοτήσεων για την ηλεκτροκίνηση, ειδικά για κλάδους όπως τα ταξί και οι ταχυμεταφορές.
Αλματα ανάπτυξης στην ελληνική αγορά
Αναφορικά με την ελληνική αγορά, ο ίδιος βλέπει άλματα ανάπτυξης στην ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. «Πιάνουμε τους στόχους», σημειώνει χαρακτηριστικά, εκτιμώντας πως δεν είναι καθόλου αμελητέος ο ρυθμός εισόδου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, ο οποίος δεν διαφέρει από τις αντίστοιχες αγορές άλλων χωρών.
«Σίγουρα χρειάζονται κι άλλοι κύκλοι επιδοτήσεων για την ηλεκτροκίνηση», θα συμπληρώσει, ειδικά για κλάδους όπως τα ταξί και οι ταχυμεταφορές.
Το δίκτυο φορτιστών
Ο ίδιος μιλά και για την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών, έναν παράγοντα πολύ σημαντικό για την διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και για τα χρηματοδοτικά προγράμματα που μπορεί να αξιοποιήσει ο αυτοκινητιστής, προκειμένου να μπεί σε αυτό το νέο, σημαντικά διαφοροποιημένο κόσμο της καθαρής αυτοκίνησης.
«Εχουμε εγκατεστημένους περίπου 7.000 φορτιστές σε όλη την χώρα», λέει, ενώ παραδέχεται πως υπάρχουν κάποιες αγκυλώσεις στις αδειοδοτήσεις. Αυτό που κυρίως λείπει είναι οι ταχυφορτιστές, εξηγεί, εκτιμώντας πάντως πως του χρόνου το θέμα της έλλειψης φορτιστών θα έχει λυθεί.
Στο 22ο επεισόδιο Plug into Green μαθαίνουμε επίσης πως:
- Για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια, η Ελλάδα παράγει περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από όση καταναλώνει και εξάγει το πλεόνασμα. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για το 2024, σύμφωνα με τα οποία η χώρα μας έγινε καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας, με το εμπορικό ισοζύγιο να εμφανίζει πλεόνασμα 61 εκ. ευρώ. Η επιτυχία αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μεγάλη εγκατάσταση σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, κυρίως αιολικών και φωτοβολταϊκών. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Λιγότερη εξάρτηση από τις εισαγωγές ενέργειας, μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια, χαμηλότερες τιμές από την ενεργειακή μας γειτονιά, αλλά και οικονομικό όφελος για τη χώρα.
![](/sites/default/files/styles/default/public/2025-02/stigmiotypo_2025-02-11_5.43.25_mm.png?itok=SJfqWZob)
- Η ζήτηση για ηλεκτρισμό της Ευρώπης έφτασε στο ναδίρ το 2023, αυξήθηκε το 2024 και στο εξής θα αυξάνεται διαρκώς, εκτιμά η Rystad Energy σε νέα της έκθεση. Όπως αναφέρει, ο εξηλεκτρισμός της βιομηχανίας και των μεταφορών σε συνδυασμό με το πράσινο υδρογόνο θα οδηγήσουν σταδιακά σε μια άνοδο 84% από το 2024 ως το 2050. Πρόκειται για 2.500 τεραβατώρες περισσότερες. Στο σκέλος της παραγωγής, η Rystad προβλέπει συνεχή ρόλο για τις πυρηνικές μονάδες και το φυσικό αέριο ως το 2050, με τον άνθρακα να τελειώνει κάποια στιγμή κοντά στο 2040. Σε πιο βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, το φετινό έτος αναμένεται να είναι το καλύτερο ιστορικά για τα φωτοβολταϊκά στην Ευρώπη με εγκαταστάσεις 67 Γιγαβάτ. Στην περίπτωση των αιολικών, αναμένεται μια άνοδος 45% στις εγκαταστάσεις.
![](/sites/default/files/styles/default/public/2025-02/stigmiotypo_2025-02-11_5.43.00_mm.png?itok=rgqQGD-_)
![](/sites/default/files/styles/default/public/2025-02/stigmiotypo_2025-02-11_5.43.13_mm.png?itok=ythBwEHo)
- Σημαντική αύξηση στις εγκαταστάσεις ηλιοθερμικών συστημάτων, δηλαδή ηλιακών θερμοσιφώνων, έφερε η ενεργειακή κρίση και η άνοδος του ενεργειακού κόστους των τελευταίων ετών στη χώρα μας. Όπως αναφέρει σε σχετική μελέτη το ΙΟΒΕ, οι ετήσιες εγκαταστάσεις ενισχύθηκαν από τα 350.000 περίπου το 2019 σε πάνω από 460.000 το 2023. Η χώρα μας κατατάσσεται δεύτερη πανευρωπαϊκά στη συνολική επιφάνεια και στην επιφάνεια ανά 1.000 κατοίκους, μετά την Κύπρο. Οι πωλήσεις του κλάδου έφτασαν τα 350 εκατ. ευρώ, το σημαντικότερο είναι όμως ότι οι μισές αφορούν τις εξαγωγές. Και τούτο διότι η χώρα μας έχει μια ακμάζουσα παραγωγική βάση στον τομέα αυτό και είναι πολλές οι εταιρείες που κατασκευάζουν ηλιακούς θερμοσίφωνες.
![](/sites/default/files/styles/default/public/2025-02/stigmiotypo_2025-02-11_5.41.04_mm.png?itok=_K62RAdP)